Zwanger en vaccineren

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Snananas, 4 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snananas

Snananas Actief lid

20 nov 2015
    327
    380
    63
    Opzoek naar gelijkgestemden.

Het duizelt mij enorm...
    Mijn situatie: net geen 6 weken zwanger en nog niet gevaccineerd.
    Ik gaf (geef) nog borstvoeding aan onze jongste. Dit is een mannetje met eczeem en allergische reacties. Borstvoeding was aanvankelijk ook een contra indicatie voor het vaccin en er zit wat dat stukje betreft gewoon een angst in de weg.
    Ik wilde het gezien de borstvoeding nog even aankijken.
    Toen diende nummer 4 zich aan.

Nu vind ik vaccineren in het 1e trimester een minder fijn idee. Mijn plan is om eind december/begin januari alsnog de eerste vaccinatie te halen.

Het kapotte placenta verhaal geeft denk ik de doorslag. Maar, is dit óók met prik alsnog een risico? Ik laat mij normaal gesproken niet vaccineren tijdens de zwangerschap. De keuze zou deels gebaseerd zijn op angst voor de gezondheid van de baby wanneer ik een besmetting oploop en uit een gevoel van opgelegde dwang, omdat ik nu al de muzieklessen voor mijn jongste 2 kinderen af heb moeten zeggen, i.v.m. niet kunnen tonen van een QR code.

Meer dames die in dubio zijn? Wie kan mij wat wijsheid aanpraten, of een hart onder de riem steken...?

Liefs!

2. Emotions

Emotions Fanatiek lid

5 jan 2019
    1.982
    2.237
    113
    Vrouw
    Vaccineren is een eigen keuze. Ik kan wel enkel uitleggen wat ik deed.

Wij hadden gewacht met zwanger worden tot na de vaccinaties. Uiteindelijk zwanger geworden 2 weken voor het aan ons was om te prikken. Werd een Missed abortion met 6 weken dus daarna geprikt. In juni was het nog onduidelijk wanneer je best kon prikken. Als ik toch had geprikt had ik misschien altijd wel gedacht dat dit door het vaccin kwam.

Inmiddels in juli en augustus het vaccin genomen en meerdere vroege miskramen gehad. Geen idee of het ermee te maken heeft. Maar het gebeurde dus ook voor het vaccin.

Persoonlijk vond ik het wel spannend om het te doen want het is een nieuw vaccin. Ik ben toch wel heel blij dat ik dit deed want de besmettingen lopen op en veel mensen zijn asymptomatisch. Ik heb mezelf toevallig getest deze ochtend vanwege vannacht beetje hoest maar dat was inmiddels weer over. Ik schrok me kapot want mijn zelftest is positief. Ik heb dus geen klachten momenteel, ik spreek niet af met vrienden, ga niet naar evenementen of drukke plaatsen met de kinderen. De enigen die ik moest verwittigen waren werk en opvang. En tóch is mijn zelftest positief. Snappen wie snappen kan.

Ik laat me straks bij de ggd testen, maar zo zie je dus dat je ondanks je oplet toch ook gewoon besmet kan geraken. Ik hoop dat het vaccin zijn werk gaat doen, maar ik ben nu veel 'chiller' bij deze besmetting dan bij mijn besmetting dag op dag 1 jaar geleden.

Dus niemand kan je zeggen wat te doen en wat het beste is, maar met de winter in het verschiet en dat veel gevaccineerde mensen geen symptomen meer hebben had ik het als zwangere wel gedaan. Niet de eerste 12 weken, maar erna wel.

3. Naturel

Naturel Fanatiek lid

5 sep 2013
    1.544
    267
    83
    Noord-Holland
    Zelf ook in dubio gezeten. De keuze is uiteindelijk aan jezelf. Ik heb er voor gekozen mij (nog?) niet te vaccineren. Na 4 jaar zit er opeens weer een baby in mijn buik en ik ben veel te bang het te verliezen. Daarnaast ben ik zelf nog niet hersteld van mijn besmetting in februari en ben ik tevens bang voor een erge terugval. Voor mijzelf heeft het geholpen om een lijstje te maken met waarom ik het wel of niet zou moeten doen. De doorslag gaf denk ik het wisselende advies van de ggd. Elke keer werd het advies om te gaan prikken in een zwangerschap verplaatst en die onzekerheid vond ik te spannend.

Mocht ik mij na de bevalling gaan vaccineren, wordt het pas na de borstvoeding. Helaas heb ik nu even geen leven heel dramatisch gezegd en huil ik hier af en toe om. Het is niet anders, geen uitjes voor mij. Ik wil mij niet laten dwingen en vooral nu in de zwangerschap niet.

Kindje3 vindt dit leuk.
  4. Naturel

Naturel Fanatiek lid

5 sep 2013
    1.544
    267
    83
    Noord-Holland
    Wat betreft de bijwerkingen.. zowel het vaccin als het virus kunnen bijwerkingen hebben. Doe waar jij je het, het veiligste bij voelt. Heel veel succes met het maken van een keuze.

Vero0504 en Snananas vinden dit leuk.
  5. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

16 nov 2011
    1.156
    1.038
    113
    Hier 1 vaccinatie gehad. Erna zwanger geworden en ik durf het ook niet aan om het in de zwangerschap te doen.
    Zodra ik bevallen ben doe ik het wel.
    Hopelijk houden ze er een beetje rekening mee als qr verplicht word op het werk want elke dag testen is ook niet te doen

Kindje3 vindt dit leuk.
  6. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

2 jul 2018
    1.168
    1.489
    113
    Vrouw
    Ik heb midden augustus en begin september mijn prikken gehad. Net rond die tijd ben ik ook (onverwacht) in verwachting geraakt van de 4de.

Voorlopig ziet alles er gelukkig goed uit.

Met de nu opgelegde dwangmaatregelen snap ik dat je voor een moeilijke keuze staat. Succes met je beslissing!

Snananas vindt dit leuk.
  7. Snananas

Snananas Actief lid

20 nov 2015
    327
    380
    63
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik verwacht ook zeker geen advies, maar ben benieuwd hoe anderen redeneren en of ze hetzelfde dilemma kennen.

Ik kom er vooralsnog echt niet uit. Voor nu zegt mijn gevoel rekken tot het 2e trimester. Hoe ik er tegen die tijd over denk...

Ik merk nu al dat niet vaccineren beperkingen met zich meebrengt, maar dat neem ik inderdaad voor lief. Ik zal het bij de intake met de verloskundige ook nog eens bespreken...

Naturel vindt dit leuk.
  8. Emotions

Emotions Fanatiek lid

5 jan 2019
    1.982
    2.237
    113
    Vrouw
    Maar als je het vaccin niet wil nemen uit angst voor bijwerkingen, wil je uiteraard ook geen corona door eventuele bijwerkingen. Dus dan zou je zowieso toch echt opgelet hebben neem ik aan? In wat voel je je beperkt nu? (oprechte vraag hoor).

9. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Hier gewacht tot het tweede trimester en toen laten doen omdat ik me daarmee veiliger voelde.

Snananas vindt dit leuk.
  10. Snananas

Snananas Actief lid

20 nov 2015
    327
    380
    63
    Klopt, we komen nergens. Man werkt wel buitenshuis en schoolgaande kleuter.
    Ik zou met dreumes en peuter starten met muzieklessen, dat gaat nu niet. In die zin voel ik mij maar de kinderen toe beperkt. Zelf heb ik er geen last van. Testen voor toegang is een optie, maar omdat ik inderdaad helemaal geen trek heb in de kans op, heb ik dat slechts 1 keer gedaan. I.v.m. uitje met middelste.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Er is maar een die deze keuze kan maken ben ik bang. Ik zou het wel doen, maar daar heb jij niks aan.

Qua borstvoeding zou ik juist het vaccin hebben gehaald, daardoor krijgt je baby via jou antistoffen binnen.

Zuul en Snananas vinden dit leuk.
  12. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Hier sluit ik mij bij aan. Overigs moet je je dan niet veilig wanen in die zin dat je het nog steeds kunt oplopen alleen wordt je minder ziek. Of althans. Die kans is groot. Echter. De kapotte placenta waar jij het over hebt, kijkt niet naar het vaccin wel of niet. Het maakt daarvoor niet uit of je het ernstig of niet ernstig krijgt.

Snananas vindt dit leuk.
  13. Snananas

Snananas Actief lid

20 nov 2015
    327
    380
    63
    Achteraf denk ik maruu
    Dat stukje van de placenta maakt mij dus zo aan het twijfelen. Want een vaccin voorkomt dit dus niet. Voordat ik hier over gelezen had, dacht ik niet aan vaccineren. Ik ging er voor het gemak van uit dat vaccinatie hier de oplossing voor was.

Tijdens mijn 3e trimester is het voorjaar. Ik waan mij niet veilig, zonder of met vaccin. Echter is dat wel een héél ander seizoen.

Nogmaals, ik verwacht niet dat iemand hier roept zo moet je het doen, want dat is dé oplossing. Wel fijn om allerlei andere geluiden te horen. Je kunt soms zo in je eigen cirkeltjes denken

14. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Ik ben niet zwanger dus kan geen persoonlijke ervaring delen.
    Mijn jongste zusje is wel zwanger en heeft zich niet laten vaccineren. Ze had zelf behoorlijke twijfels dit te doen en ook haar vk raadde het sowieso niet aan in het eerste trimester, maar raadde het ook helemaal af (misschien vanuit haar persoonlijke gedachte?) tijdens de zwangerschap. Omdat er gewoon te weinig over bekend is.

Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Succes met je keuze.

Kindje3 en Snananas vinden dit leuk.
  15. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Hoe bedoel je het stukje van de placenta maakt je aan het twijfelen? Dat kan zonder en met vaccinatie voorkomen…

16. Ally2020

Ally2020 Bekend lid

15 nov 2020
    520
    662
    93
    Vrouw
    Ik heb nooit getwijfeld gelukkig, voor mij geen prik tijdens of na de zwangerschap.

Mijn redernatie is dat ik vertrouwen heb in mijn lijf en geen angst heb voor covid of een andere ziekte.

Ik heb mij ook nog nooit getest en tot nu toe heb ik een aantal verkoudheden achter de rug zoals ik die normaal ook zou hebben en in het voorjaar heeft de hele familie 5 weken gehoest. Ja dat was pittig in het eerste trimester maar ik heb nooit getwijfeld aan of het covid was of niet, gewoon een behoorlijke verkoudheid die wel weer over gaat.

Voor mij zou het belangrijker te investeren in het vertrouwen in mijn lijf en gezondheid dan een prik te nemen. Angst in elke vorm is een slechte raadgever.

Ik ben niet bang voor de prik en ga gewoon met iedereen om die er wel voor kiest deze te nemen maar ik zie er geen heil in.

Kindje3, Liva en Edr89 vinden dit leuk.
  17. Snananas

Snananas Actief lid

20 nov 2015
    327
    380
    63
    De twijfel om de vaccinatie toch maar niet te nemen voor mogelijke (nog onbekende) bijwerkingen wordt daardoor nog groter. Ik was niet van plan te vaccineren tijdens zwangerschap, tot ik berichten over aangetaste placenta's las en hoorde. Er wordt over gesproken alsof vaccineren daar bescherming tegen biedt. Dat was de enige reden waardoor ik over mijn angst voor het onbekende zou stappen. Maar het geeft dus 0 garantie. Niets in het leven natuurlijk écht.

18. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    ICSI zwangerschap na twee miskramen. Zwanger van een tweeling na meer dan een jaar ziekenhuistraject.

Ik wilde eerst wachten tot 2e trimester, tot een kennis van mij die natuurkundige is en een aantal beroemde artikelen heeft geschreven over mnra vaccins mij appte dat hij mij zou aanraden de vaccinatie te halen. Wetenschappelijke artikelen en onderzoeken laten zien die aantonen dat er voor zwangere vrouwen geen extra risico op miskramen is en juist de ziekte zelf gevaarlijk is.

Wat mij heeft overgehaald zijn vooral zijn artikelen. Als je snapt hoe het vaccin werkt, dan kan je ook beredeneren dat het niet schadelijk kan zijn. Je lichaam reageert hetzelfde op het vaccin als op corona, maar een stuk minder heftig (juist totaal niet heftig). En wat in de vaccins zit is een eiwit en wat hulpstoffen.

Ik was vooral bang voor schade aan de kindjes als ik corona zou oplopen. En voor mijzelf, gezien ik ook zware bronchitis heb.

Dus uiteindelijk beide prikken gehaald in 1e trimester. Babies doen het goed. Groeien goed en juist geen miskraam dit keer vs wel 2 miskramen zonder vaccinatie eerder dit jaar.

Vandaag kinkhoest vaccin gehaald (destijds bij dochter ook gedaan. Gezonde, slimme peuter inmiddels). Over twee weken griepvaccin.

Ivm risico op extreme vroeggeboorte wil ik deze babies zoveel mogelijk antistoffen meegeven zodat ze zo goed mogelijk beschermd zijn tegen narigheid als ze geboren worden. Als ik het tijdens deze zwangerschap nog red haal ik ook zeker een booster ook vooral om de kleintjes te beschermen.

Dit is mijn verhaal en waren mijn afwegingen. Maargoed, ik ben iemand die erg van de wetenschap, vertrouwen in experts en vaccinaties in het algemeen is. Dochter is bijvoorbeeld ook gevaccineerd tegen waterpokken.

Maak zoals hier al zoveel staat je eigen afweging en waar jij je goed bij voelt.

Libelle82, Beausecret, Do1981 en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Er is nog een ander zwanger en vaccinatie draadje, daar had ik wat publicatie links in gezet. Zijn er inmiddels vast wel de nodige bijgekomen.

ACE2 en placenta is denk ik eentje die aansluit bij je placenta verhaal maar er zijn er wel meer die erg boeiend zijn, het is alleen geen lichte kost en vertalen naar de nederlandse situatie plus nog eens een delta variant incalculeren is niet eenvoudig.

Het is een afweging die je volledig zelf moet maken. Iets waar je zowel vaccinatie als doormaken regulier covid bij elkaar moet afzetten tegen het risico wat je loopt om besmet te raken (situatie) en welke risico's je bereidt bent te accepteren en welke niet.

Zowel van covid als van de vaccinatie weten we niet alles. Bij beiden kan nog een addertje onder t gras vandaan komen dus zorg dat je keuze gebaseerd is op een zo stevig mogelijke argumentatie die stand kan houden. (niet omdat pietje t zegt, of kop of munt zo viel)

Ik had begin augustus mn tweede pfizer en was toen 23 weken zwanger. Wel bewust gewacht met de eerste tot 18 weken.

Eerste trimester heb je sowieso al verhoogd risico op mk en je zal nooit het antwoord krijgen of dat het de vaccinatie was of gewoon pech, iets waar veel mensen toch last van kunnen krijgen omdat dat blijft knagen. De publicaties laten geen verhoogd risico op miskraam zien dus statistisch gezien allicht geen issue, maar gevoel is ook nog een dingetje.

Scoreboard is hier 1 gezonde dochter, zoontje met t21 * , mk en zvmk en nu deze.

Ook meegedaan met nipt, proefkonijn voor de 13-14 weken echo. Geen enkele aanwijzing dat t met de kleine man niet goed zou gaan. Erg bewegelijk (net als zn zus) goed op groei en binnenkort oplevering.

Schoonzusje vaccineerde niet tijdens zwangerschap maar heeft gewoon heeeeeel teruggetrokken geleefd en op die manier zo veel mogelijk getracht tw ontwijken maar met winter in aantocht wordt dat wel lastiger. Zij is oktober bevallen en nu wel de eerste vaccinatie binnen.

Ik heb een man in t MBO onderwijs en een dochter op school...Geheid dat een van de twee een cadeautje meeneemt alleen wanneer is de vraag. Hier long covid in de familie en ik heb al een historie met een kapotte accu die voor 75% max werkt. Ik hou mn dochter al met moeite bij.

Een baby erbij en chronische vermoeidheid die langdurig aanhoud was hier de hoofdreden om te vaccineren aangezien t risico buiten de deur houden een utopie zou wezen.

20. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Het gaat vooral ook om je eigen reactie op het vaccin. Je immuunsysteem kan heftig reageren op een vaccin vooral als je zwanger bent en dit immuunsysteem als flink aangewakkerd is. En juist hoge koorts kan leiden tot een miskraam. Nou ik heb hoge koorts gehad na het halen van het vaccin en echt goed beroerd geweest. Gelukkig kwam de oproep bij mij in de bv periode want no way dat ik dit gehaald had tijdens de zwangerschap na 6 miskramen. Zelfde voor de kinkhoest, die heb ik pas bij 37 weken gehaald puur vanwege de kans op complicaties en de levensvatbaarheid bij 37 weken. Griepprik haal ik sowieso nooit.

Borstvoeding geven is een veel beter alternatief dan alle in elkaar geknutselde zooi uit de vaccins. Antistoffen in overvloed ook tegen Corona.

En waarom heb je je dochter in laten enten tegen waterpokken? Ben je zo bang tegen het natuurlijk verloop van de ziekte of is het indirecte bescherming voor je twins?

Kindje3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina