https://www.telegraaf.nl/nieuws/3113068/taakstraf-moeder-die-dochter-aanbood-voor-seks Seriously, een taakstraf?! En die mannen een paar maanden in de cel, grrrr... Het is natuurlijk maar een beknopt artikel en er zal juridisch wel van alles aan de hand zijn dat verklaart waarom ze geen langere straffen kunnen uitdelen, maar dan nog. Ik ben in heel veel dingen behoorlijk links en liberaal, maar wat betreft straffen voor serieuze misdaden is het in Nederland echt belachelijk geregeld! Dit soort straffen triggeren alleen maar de motivatie om het recht in eigen hand te nemen.
Toch is het een feit dat Nederland in Europa in de top van zwaarst straffende landen thuis hoort. Ik weet dat jouw gevoel breed gedragen worden in Nederland, maar het wordt dus niet ondersteund door de cijfers. Mocht je het interessant vinden en er meer over willen lezen: https://www.wodc.nl/binaries/ob298-hoofdstuk-11_tcm28-71866.pdf Uiteraard gaat deze vergelijking met Amerika niet op. Maar ik kan persoonlijk een land waar je drie keer levenslang kunt krijgen niet serieus nemen. Een mens heeft maar een leven.
@Flamingooo: Hm, interessant. Dank voor je post. Ik zie inderdaad dat Nederland na de Anglo-saksische landen een van de hoogste straffen uitdeelt. Had ik niet verwacht! Waarschijnlijk komt dat vooral vanwege krantenberichten zoals die hierboven. Deze worden vast overbelicht in verhouding tot zaken waarin wel een adequate straf wordt uitgedeeld, omdat dat natuurlijk minder interessant is. Maar dat neemt niet weg dat in ieder geval in deze specifieke zaak een hogere straf voor zowel dat moederloeder als die mannen voor een rechtvaardiger gevoel had gezorgd!
Dat laatste ben ik helemaal met je eens hoor! Zodra er kinderen in het spel zijn zal het voor ons gevoel denk ik nooit genoeg zijn.
Ik ben van studie uit Criminologe. Er zijn studies gedaan naar de zwaarte van straffen door rechters en door burgers. Ze kregen beiden precies dezelfde casussen en moesten dan een oordeel geven mbt de te geven straf. Het bleek dat rechters veel zwaarder straften dan burgers. Dat heeft vermoedelijk te maken met het feit dat je in de media heel vaak nuance mist en context. "Man rijdt 3 kinderen dood, krijgt 20 uur taakstraf", dat werk. Maar het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de kinderen plotseling de weg op renden achter een bal aan. Dat soort dingen staan er niet altijd bij. Dat wil niet zeggen dat het altijd rechtvaardig voelt, ook als je wel de details kent van een zaak.
Ik las het ook en ik werd er stil van. Hoeveel stront er momenteel wordt uitgestort over jeugdwerk, vergeten kinderen, kinderen die verplaatst worden van tehuis naar tehuis. De basisfout is dat er idioten zijn die zomaar kinderen maken, en dat deze kinderen vogelvrij zijn omdat de rechten van de vreselijke ‘ouders’ boven het kind gaan.