Sinds een paar weken krijgt ons meisje rond 10.00 uur een fruithap, tussen de middag een broodkorst met wat boter, smeerkaas o.i.d. en 's avonds een groentehap. Daarnaast nog 4 flessen. Moet ik nu al gaan uitbreiden met tussendoortjes en drinken, of komt dat pas later? Ik vind dat hele vaste eten-gedoe best ingewikkeld, omdat flesvoeding nu toch nog het hoofdbestandsdeel is.
Ik zou de lunch gaan uitbreiden. Je zou dan naar 3 flessen kunnen gaan. Tussendoor mag bv cracotte, babykoekje, water thee, diksap evt.
klopt, bijvoeding is op dit moment puur voor de smaakontwikkeling. Ik zou proberen naar 3 flessen te gaan. Als extra tussendoortje zou je een rijstewafel (met boter oid, zodat de voedingsstoffen opgenomen worden) aan kunnen bieden. Ook zou je bij de maaltijden een bekertje water kunnen aanbieden, is ook leuk om te oefenen met drinken Thee, diksap en koekjes vind ik persoonlijk nog niet nodig, dat bied ik nu nog steeds niet aan (9maanden)
Onze kleintjes zijn ongeveer even oud, ik geef op dit moment 4 flessen (waarvan 1 in de vorm van pap, sochtends), een fruithapje en een groentehapje. Tussendoor soms een soepstengel en wat water en savonds net voor zijn 'echte' hapje een stukje komkommer, of wat gekookte groente wat wij eten. Dit is overigens geen maaltijd hoor, alleen om wat gewend te raken aan vaste voeding. Brood wacht ik nog even mee tot 7 maanden, maar zal vast al wel kunnen nu. Smeersels zou ik eigenlijk niet weten of dat goed/nodig is. Geloof dat rijstewafels zonder zout ook een goed verantwoord tussendoortje is. Hoeveel eet ze van haar hapjes? En drinkt ze haar flessen nog helemaal leeg? Volgens mij moet je namelijk vooral daar naar kijken. Heel herkenbaar trouwens, dat het zo lastig is, vind het ook altijd lastig hoor!
Mijn dochter is wat ouder maar drinkt ook nog steeds 4 flessen van 180 leeg met 1 ervan met pap. Ze krijgt sinds 3 dagen broid als lunch maar drinkt een uur later toch nog haar fles leeg. Ik geef tussendoor soepstengel, komkommer, water.
Ik heb nooit aan echte 'tussendoortjes' gedaan. Ze kregen gewoon borst op verzoek en iets te eten tijdens de maaltijden.
Bij 6 mnd hoef je niet uitbreiden. Tussendoor geef ik alleen wafeltje om 16.00 en heel zelden goodies baby koekjes. Bij 6 mnd tot 7.5 maanden was hier zo: 08.00-fles-10.00 fruit, wafel-13.00 flesje-16.00flesje-18.00maaltijd met boterham - 22.00flesje Bij 8 mnd zo: 08.00 fles-10.00 fruit met pap en wafel- 12.00 boterham met beleg(alleen boter/appelstroop/eigeel)-14.00 fles-16.00 wafel-18.00 maaltijd-21.00 fles
Indd rijst/speltwafel ongezout is gezond Komkommer etc uiteraad ook. Zelf gemaakt haverkoekjes ook lekker. Smeersels als smeerkaas is een zooi. Beter tot 1 jaar ongezouten geven: appelstroop/boter/eigeel/banaan/ricotta/avocado etc Is een helr klus om het uit te zoeken maar is dat zeker waard. En uitgebreid hoeft niet.