streptokokken bij eerste zwangerschap hoe nu??

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door lizab, 29 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Beste verloskundige,

Mijn eerste zwangerschap was geen hele prettige.
    Vanaf 20 weken ben ik halve dagen gaan werken ivm ontzettend veel harde buiken, met 33 weken lag ik in het ziekenhuis met voortijdige weeen (toen kwamen ze er ook achter dat ik drager ben van streptokokken B), en van week 34 t/ 40 heb ik van alles gehad varierend van krentenbaard tot een volledig ontstoken mond en nog meer van die streptokokken grapjes.

Wij gaan nu voor een tweede. Toendertijd is er gezegd dat ze eigenlijk niet wisten wat ze er mee aan moesten, omdat 1. ik het wel in een extreme vorm heb gehad en 2. het niet zeker is dat je er bij een tweede zwangerschap weer last van krijgt.

Nu ben ik erg benieuwd, zijn er ondertussen belangrijke wijzigingen mbt streptokokken B of kan ik, mocht ik zwanger zijn, gewoon naar de VK en dat ze tzt een controle op streptokokken uitvoeren?

En mocht ik het wel hebben: Is het dan automatisch weer zo heftig of kan het ook meevallen??

Alvast bedankt!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Liza,

in principe mag je als streptococcendraagster wel gewoon bij de vk onder controle als je geen klachten net als vorige keer. Het is bealngerijk dat je in de zwangerschap wel een keer op controle gaat bij de gyn, maar in de zwangerschap doe je er verder niets aan. Bij de bevalling zul je wel waarschijnlijk preventief antibiotica krijgen omdat je zo heftig hebt gereageerd op de infectie vorige keer. Je zult dan op medische indicatie bevallen. Het is wel zo dat er in den lande geen eenduidig beleid is mbt GBS (groep B streptococcen), dus het beleid hangt af van welk ziekenhuis je hebt. Maar dus als je zwanger bent kun je gewoon bij je vk beginnen met ene consult in de zwangerschap.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina