Hier een moeder die altijd al klein is geweest. Met mijn eerste verjaardag was ik 68 cm en 7 kilo. met 2 jaar was ik 74 cm en 9 kilo. met 3 jaar was ik 80 cm en 10 kilo. Nu ben ik 1m63 dus nog steeds een smurf. Mensen kijken mij dan ook raar aan als ik met me kids door de stad loopt en als ze horen hoe oud ze zijn,die zijn juist weer erg lang. Loop met mijn jongste ook nog steeds bij een ka voor zijn lengte,juist omdat hij weer extreem lang is. nu net 4 jaar geworden en 1m22, hij heeft last van zijn knieen en voeten en veel last van groeipijn. Ik vond het niet altijd vervelend om klein te zijn hoor want ze vonden mij vaak schattig(tot ik mijn mondje opentrok). Mijn zoontje ervaard juist het groot zijn als totaal niet leuk omdat hij konstant word afgesnauwd door andere kinderen en ouders,omdat ze denken dat hij veel ouder is. Als ze niets hebben kunnen vinden dan kan het best zo zijn dat je zoontje gewoon wat later keihard de lucht in schiet en zijn spurten nog krijgt. groetjes Bianca
mijn meiske is ook klein.. Ze is 4 maar tot een halfjaar geleden zat ze nog in mt 92. Nu in 104.. Dus zo maken ze ineens een hele spurt
Lieve allemaal!! Superbedankt voor alle reacties. Vanmiddag gaan wij naar de klinisch genetica dus ik zal vanavond wel even schrijven wat daar uit is gekomen. Het zal allemaal wel meevallen id. Het enige waar ik mij zorgen over maak is dat veel van jullie schrijven een soortgelijk verhaal maar dan gaat het over een meisje. Dat is toch wel een heel ander verhaal, jongetjes horen wel nog groter te zijn voor hun leeftijd. En mijn zoontje is bijna 3 en 85cm. Ik lees niet veel vergelijkingen. Maar goed, ga de klinisch geneticus ondersteboven vragen en als daar niets uitkomt hou ik gewoon helemaal op met mij zorgen maken. Nogmaals bedankt voor de reacties! liefs November
Mijn zoontje is zo'n beetje dezelfde tijd geboren de 6e, hij was bij zijn geboorte ook heel klein zo'n 2655 kg en 45 cm en nu is ie 12,5 kg en 88cm. Ik maak me niet zo heel erg veel zorgen omdat we zelf weten dat ie ook klein is geboren, ben zelf ook niet zo groot 1.58 cm en de papa is wel wat langer 1.80 cm. Hoop dat je wat wijzer word met de onderzoeken
Hoi dames. We komen net terug bij de klinisch genetica. Het was niet heel erg geruststellend. Mijn zoontje moest weer twee buisjes bloed afgeven omdat ze willen onderzoeken op twee zeldzame skeletziektes. Hij denkt dat het dat niet is maar hij vond zijn lengte wel zo afwijkend dat hij het wil onderzoeken. Syndromen zijn nu uitgesloten want dat heeft hij allemaal onderzocht en dus ook geen allergieen. Hij zegt dat het niet vaak voorkomt dat een kind zo erg omhoog schiet met een groeispurt dat hij uiteindelijk binnen de curves terecht komt (als hij maar rond die -2 lijn zit zou ik het al heel fijn vinden). Maar uit jullie verhalen lees ik wel dat er wel degelijk kleintjes zijn met groeispurten. Het is nu 5 maanden wachten op de uitslag, killing. Maar ik zet het nu maar even in de ijskast, kan er niets mee en kan mezelf wel gek maken maar daar schiet ik ook niets mee op. Nog meer mensen ervaring met hele kleine kindjes en hele grote groeispurten? liefs November
November dat klinkt inderdaad niet zo geruststellend. Yosyp is ook erg klein en die gaan ze gewoon goed in de gaten houden. Hij is nu ongeveer 88 cm en weegt 13,5 kilo. Volgens de groeilijst zit hij op de -2 lijn, gewicht is dan weer gemiddeld. Ben benieuwd waar hij bij de volgende controle op zit.
Ik weet wel dat ze vroeger zeiden dat ik 1.46m zou worden... Ik was heel klein (en bol). Ik ben nu welgeteld 170 centimetertjes lang . In ieder geval fijn dat ze alles proberen uit te sluiten.
hoi, helaas hebben wij er ook ervaring mee. Ik heb bv nog nooit een kindje gezien wat nog kleiner is dan onze oudste boef. Hij wordt over 3 weken 4 jaar en is nu 91cm. tja dan praat je over een groei rond de -3lijn. Wij zijn doorverwezen naar de KA omdat hij eerst op de -2 lijn groeide en nu sinds november maar 1.5cm gegroeid is, vandaar. Groot wordt hij sowieso niet aangezien wij beide 1.67 zijn, de target van onze zoon is 175cm maar daar zit hij nu ver onder. onlangs zijn er allerlei onderzoeken ingezet, en worden wij maandag gebeld over de uitslagen. hij wordt nu onderzocht op coeliakie, nieren, schildklier, groeihormoon,algemeen labonderzoek, en er is een botfoto gemaakt. de labuitslagen zijn zover ik weet goed, alleen moeten we nog even het groeihormoon afwachten. skeletfoto gaf aan dat hij een skeletleeftijd had van 2.5, dat klopt dus ook want hij heeft een lengte van een kindje van 2.5. hoe nu verder hangt af van het groeihormoonuitslag, maar de KA heeft aangegeven dat hij hem voorlopig onder controle wil houden omdat het raar is dat hij zomaar lijkt te stoppen met groeien. we maken ons er niet veel zorgen over, althans dat probeer ik. tuurlijk wordt je moe van de verhalen dat mensen niet geloven dat hij op de kleuterschool zit, en dat ze hem 2 jaar schatten. of bv dat hij en zijn broertje een tweeling zijn, er zit anderhalf jaar tussen de mannetjes en ongeveer nog een 6 a 7 cm. maar goed, lang verhaal, maar wil je contact stuur ff een pb, kunnen we elkaar op de hoogte houden!! groetjes joyce
Mn jongste is ook te klein voor dr leeftijd, ze is 2 jaar en draagt met alles nog maat 74! terwijl haar zus op die leeftijd in maat 86 zat Nu heeft ze allergieen dat weten we al een hele tijd maar de kinderarts vertrouwde het niet omdat haar lengte bijna stil staat (vorig jaar zomer droeg ze ook maat 74 en deze zomer past ze nog steeds alle kleding). Nu hebben we in Juni een bloedonderzoek gehad en wat bleek dr groeihormoon doet zn werk niet goed, de waardes moesten minimaal 55 zijn en die waren 34. In juli weer een bloedonderzoek gehad en nu zat dr groeihormoon op 25! Afgelopen dinsdag had ze het 1e onderzoek en Clonidine test, waarbij ze een infuus kreeg en 7x hebben ze bloed afgenomen bij dr en ze heeft 3 pilletjes gehad om te kijken of dr groeihormoon erop reageerd en de hoeveelheid hij dan afscheidt. Was voor haar een heftig onderzoek omdat niet alles verliep zoals we gehoopt hadden we hebben ook van 8 tot 10 voor 6 in het ziekenhuis gezeten langer dan de bedoeling was.... Maar ja het is gelukkig gebeurt en volgende week dinsdag krijgen we de uitslag van de kinderarts, ben heel benieuwd.
wat een kleintjes allemaal ..Mijn miessie blijft achter in gewicht , was met 6 maanden 7 kilo en was voor 3 weken terug met 15,5 maand 78 cm en 8200 gr ....De onderzoeken zijn hier ook gestart ..We hebben 6 buisjes bloed laten prikken en alles wordt nu onderzocht , met name voor coeliakie ..6 sept mogen we terug voor alle uitslagen , hopelijk gewoon een fijn poppetje .Ze zit ook al vanaf vorig jaar okt in maatje 68 ....
Hey dames, Erg bedankt voor de reacties. Ik moet zeggen dat het hele bezoek nu wel een beetje gezonken is en dat ik weer een beetje mijn moederinstinct heb teruggekregen na al dat gedoe met die onderzoeken. Ik voel toch dat hij niet iets heel ergs heeft. Maar goed, ben ook zo weer aan het wankelen als ik er te lang over nadenk. Als ik jullie verhalen hoor zijn we dus niet de enige en dat is toch geruststellend. Nogmaals erg bedenkt voor de reacties. Een forum is toch zo fijn! Liefs November
Je moederinstinct zegt vaak genoeg !! Ik heb zelf ook het gevoel dat ons meissie gewoon een fijn poppetje is , maar ben wel blij dat alles nu onderzocht wordt ..Een bevestiging is altijd fijn !! Ik krijg vaak de opmerking/grap om me oren als ze we ergens zijn ..Ach wat heb je toch een spinneke en dan zeggen ze tegen Marit : Jouw mama geeft jou zeker niks te eten .....en elke keer denken ze weer dat ze leuk zijn .............................