Verleden jaar heb ik meegewerkt aan een boek over diverse, exlusieve ondernemers in Nederland. Dit was op zich een hartstikke leuke klus. Ik nam interviews af, verwerkte deze tot leuke artikelen etc. Op zich betaalde het niet echt super voor de hoeveelheid werk wat er achter zat, maar het was in ieder geval een mooie opdracht voor in het portfolio. Dit jaar kwam de tweede editie van dit boek uit. Hier heb ik mijzelf niet voor uitgeleend en heb ook geen contact meer gehad met de opdrachtgever. Echter kwam ik er gisteren achter dat er complete artikelen herplaatst zijn en/ of flarden van mijn teksten verwerkt in een nieuw artikel. Nu het allermooiste van het verhaal: Mijn naam wordt nergens in deze uitgave genoemd. Ook niet in het colofon. Iets waar ik best wel een beetje nijdig over ben, aangezien de editie dus al lang en breed is uitgegeven en ik hier dus niets vanaf wist. Nu ben ik dus benieuwd, alvorens ik haar ga mailen en eventueel verder stappen kan ondernemen, of dit überhaupt wel mag? Want volgens mij valt naamsvermelding alleen al onder persoonlijkheidsrecht en ik heb nog nooit afstand gedaan van zowel deze als de auteursrechten.
Was je contract voor het eerste boek helemaal afgebakend? Hebben zij volgens dat contract geen enkele mogelijkheid om jouw teksten nog in een ander boek te verwerken? Dan mogen zij dit niet zomaar doen. Ik weet niet veel van het auteursrecht, dat is mijn ding niet zo. Maar het auteursrecht is wel erg afgebakend, je kunt niet zomaar teksten van anderen gaan gebruiken. Ik zou dus zeker gaan mailen en hopelijk behaal jij je recht, want ik kan mij voorstellen dat je hier heel erg van baalt.
Er is geen contract aan te pas gekomen. Auteursrecht is inderdaad nogal afgebakend, dus tenzij je door middel van een contract afstand doet. Behoren de teksten altijd toe aan degene die ze geschreven heeft.
Echter val ik niet zo over het hergebruiken van de teksten. Deze zijn namelijk in opdracht geschreven, maar ik val over het 'verminken' en het feit dat er eem paar van mijn artikelen er in staan, maar mijn naam nergens te vinden is.