Metafoor voor chaos.. hulp nodig voor training..

Discussie in 'De lounge' gestart door MamavEsmee, 20 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik ben bezig met een training : Geef me de 5 van Collette de Bruin.. De training gaat over het begeleiden van mensen met een autisme aanverwante stoornis of mensen met een verstandelijk al dan niet autisme aanverwante stoornis.

Nou moet ik voor de volgende trainingsdag een Metafoor meenemen.. ( beelddenken) voor het onderdeel Centrale Coherentie.. Dit betekend moeilijk samenhang kunnen zien.. Of te wel Chaos..

Nou was mijn vraag.. Wat is een metafoor voor Chaos.. Heb al gegoogled maar kom er niet uit..

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    De rode draad in de knoop

3. MamavEsmee

Dus een rode draad meenemen die in de knoop zit? :(

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Snap je hem niet?

Weet je wat een metafoor is?

5. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Ik moest ook meteen denken aan een bol wol of draad dat in de knoop zit...in de hersens van kinderen met autisme werkt het ook anders dan bij "normale" mensen dus een prima metafoor!

6. MamavEsmee

Ik ben niet helemaal thuis in metaforen :), maar een bol wol lijkt me wel iets wat als beeld kan dienen voor de Centrale Coherentie..:)

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Ja gewoon een rode bol wol en die in de war.

Een rode draad staat voor het verbinden op een logische manier en dan in de war.

8. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Vind ik een hele leuke. Ik denk dat Colette de Bruin, daar ook zo over denkt. Die kan echt goede cursussen geven op het gebied van autisme.

9. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik ken nog een leuke.
    Een autist had op de achterkant van een kast geschreven:
    "Dit heeft de vorige gedaan".

Hij wist dus dat hij iets deed wat niet mocht, en probeerde op deze manier onder de straf uit te komen.

10. danip

danip Niet meer actief

Mijn man heeft de lezing ook gehad, en zegt dat het puzzelstukjes die niet in elkaar passen moet zijn. Het duurt wat langer voor die in elkaar vallen. De term is puzzeltijd.

11. MamavEsmee

Slim!:D

12. MamavEsmee

Ben dan ook erg blij dat ik de training mag volgen.. Hij is pittig maar goed toe te passen in de praktijk.

Ga dus van de week even een rode bol wol kopen en deze goed door de war maken!

13. danip

danip Niet meer actief

Oh oeps had de vraag wat verkeerd begrepen. Dacht dat je de metafoor wilde weten die zij gebruikt in de lezing :)

14. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Colette de bruin is echt heel goed!!!

Ik vind geluid ook altijd goed passen. Wij kunnen omgevingsgeluiden goed onderscheiden van geluiden die er toe doen (iemand die praat bijv), maar dat kunnen autisten minder goed en soms helemaal niet.

15. MamavEsmee

I know..;) Maar ik volg de cursus en die is ietsie uitgebreider.. Ze denken gefragmenteerd.

De puzzelstukjes vallen wel in elkaar maar ze geven gauw een koppeling er aan die soms verkeerd valt..

En een puzzel van puzzeltijd ligt zo voor de hand dus wou graag een andere metafoor.;)

16. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.637
    380
    83
    ..
    Bij ons in de cursus.. ook van Collette
    had er iemand zo´n rode dropveter mee..
    (zelfde idee als de bol wol)..

17. MamavEsmee

Klopt ze zijn vaak overgevoelig voor geluid alleen is dit geen metafoor.;)

Deel Deze Pagina