Ik ben bezig met een training : Geef me de 5 van Collette de Bruin.. De training gaat over het begeleiden van mensen met een autisme aanverwante stoornis of mensen met een verstandelijk al dan niet autisme aanverwante stoornis. Nou moet ik voor de volgende trainingsdag een Metafoor meenemen.. ( beelddenken) voor het onderdeel Centrale Coherentie.. Dit betekend moeilijk samenhang kunnen zien.. Of te wel Chaos.. Nou was mijn vraag.. Wat is een metafoor voor Chaos.. Heb al gegoogled maar kom er niet uit..
Ik moest ook meteen denken aan een bol wol of draad dat in de knoop zit...in de hersens van kinderen met autisme werkt het ook anders dan bij "normale" mensen dus een prima metafoor!
Ik ben niet helemaal thuis in metaforen , maar een bol wol lijkt me wel iets wat als beeld kan dienen voor de Centrale Coherentie..
Ja gewoon een rode bol wol en die in de war. Een rode draad staat voor het verbinden op een logische manier en dan in de war.
Vind ik een hele leuke. Ik denk dat Colette de Bruin, daar ook zo over denkt. Die kan echt goede cursussen geven op het gebied van autisme.
Ik ken nog een leuke. Een autist had op de achterkant van een kast geschreven: "Dit heeft de vorige gedaan". Hij wist dus dat hij iets deed wat niet mocht, en probeerde op deze manier onder de straf uit te komen.
Mijn man heeft de lezing ook gehad, en zegt dat het puzzelstukjes die niet in elkaar passen moet zijn. Het duurt wat langer voor die in elkaar vallen. De term is puzzeltijd.
Ben dan ook erg blij dat ik de training mag volgen.. Hij is pittig maar goed toe te passen in de praktijk. Ga dus van de week even een rode bol wol kopen en deze goed door de war maken!
Oh oeps had de vraag wat verkeerd begrepen. Dacht dat je de metafoor wilde weten die zij gebruikt in de lezing
Colette de bruin is echt heel goed!!! Ik vind geluid ook altijd goed passen. Wij kunnen omgevingsgeluiden goed onderscheiden van geluiden die er toe doen (iemand die praat bijv), maar dat kunnen autisten minder goed en soms helemaal niet.
I know.. Maar ik volg de cursus en die is ietsie uitgebreider.. Ze denken gefragmenteerd. De puzzelstukjes vallen wel in elkaar maar ze geven gauw een koppeling er aan die soms verkeerd valt.. En een puzzel van puzzeltijd ligt zo voor de hand dus wou graag een andere metafoor.
Bij ons in de cursus.. ook van Collette had er iemand zo´n rode dropveter mee.. (zelfde idee als de bol wol)..