wel of niet zwanger vragen/antwoorden

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door nathalievstijn, 4 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nathalievstijn

19 aug 2014
    38
    0
    0
    juf
    gouda
    Hoi lieve (afwachtende, aanstaande) moeders,

Vaak kom je hier vragen tegen over ovulatietesten, zwangerschapstesten, over tijd zijn enz. Vragen die ook ik regelmatig heb gehad. En 'het' antwoord heb ook ik nooit echt kunnen vinden. Het bleef altijd een kwestie van afwachten..helaas. Want we willen antwoord! en wel meteen! We wachten al zoveel en zolang.

Ik ben een handjevol vragen gaan verzamelen en heb zo goed als mogelijk de antwoorden erbij gezocht. het blijft internet en het blijft vooral van ervaringen komen, maar ik heb ze even op een rijtje gezet. (lang berichtje dus dit)

We vrijen elke dag, waarom lukt het dan toch niet?

Elke dag is niet de oplossing. De man heeft wel even nodig om weer een gezonde voorraad te verzamelen. Om de dag is beter. De zaadcellen blijven nog wel even rondzwemmen in je baarmoeder! Als je je ovulatie goed weet kun je misschien zelfs twee dagen overslaan. Pas op dat je niet een week gaat ‘sparen’, dan gaat de kwaliteit namelijk weer achteruit!

Wanneer is het beste moment om gemeenschap te hebben?

Zodra je ovulatietest de welbekende piek aangeeft schijnt het moment te zijn. De eisprong volgt dan binnen 12 tot 36 uur. Vandaar dat er aangeraden wordt om op de dag van je piek te vrijen.

Je bent over tijd, maar de zwangerschapstest geeft aan dat je niet zwanger bent. Kan het toch zo zijn?

Het kàn, maar de kans is niet groot. Er zijn altijd uitzonderingen. Er zijn altijd mensen waarbij het wel zo was/is. Toch is het meestal niet zo. (en een licht streepje is zwanger)

Kun je met een ovulatietest testen of je zwanger bent?

Dit is een lastige. Het kan, maar de moeilijkheid is dat een extra streepje op de ovulatietest niet hoeft te betekenen dat je zwanger bent. Ik zou er nooit vanuit gaan. Ik las ooit een mooie uitleg hiervan: De LH (ovulatie) en HCG (zwangerschap) lijken erg op elkaar. Stel je voor dat LH een rondje is en HCG een rondje met een hoedje. Vandaar dat een ovulatietest wel het HCG kan meten, maar omdat hij niet het hoedje meet is het dus niet te zeggen dat je daadwerkelijk ook zwanger bent!

Je hebt bloedverlies gehad, kun je toch zwanger zijn?

Dit is zeker een mogelijkheid. Het is zelfs zo dat dit precies rondom de dagen dat je had moeten menstrueren gebeurd. Dit kan een innesteling zijn, of gewoon een gesprongen adertje. Je kunt het dan ook aanzien als je menstruatie. Ook kan het een vroege miskraam betekenen. Bloedverlies verderop in je zwangerschap is ook mogelijk, dit is altijd reden om na te laten kijken. Dit kan van alles betekenen. Daar ga ik vandaag niet verder op in…

Te vroeg (negatief) getest, kan ik toch zwanger zijn?

Natuurlijk kan dit! Het lichaam heeft even nodig om het HCG aan te maken. Dit gaat best snel, maar weet wel dat het innestelen tot negen dagen na je ovulatie plaats kan vinden. als je dus erg vroeg test is er nog niet altijd genoeg HCG aanwezig!

Heeft anticonceptie nog invloed op de kans om zwanger te raken?

Het ligt aan de soort anticonceptie die je gebruikt hebt. De pil schijnt flink invloed te kunnen hebben, waar je na een mirena (spiraaltje) al eerder meer kans hebt. Het kan dus ook zijn dat je menstruatie een paar maanden van slag is en dat het even duurt voordat je een regelmatige cyclus krijgt. (sommige hebben van nature al geen regelmaat in hun cyclus)

Hoe snel na een miskraam mag je weer zwanger worden?

In principe mag dat meteen. Het zal per situatie en duur van de zwangerschap echter verschillen. Hiermee zou ik toch contact opnemen met een arts. Soms is het gewoon toch even beter om je lichaam even te laten herstellen. Geduld hiervoor vinden is natuurlijk een hele andere kwestie!

Hoelang na een keizersnede mag je weer zwanger worden?

Dit advies verschilt per ziekenhuis. Soms zeggen ze dat het na een jaar pas mag en een ander geeft na drie maanden weer groen licht. Het meest voorkomende is een advies van een half jaar. Goed het lichaam laten herstellen is uiteraard erg belangrijk. Overleg dit met je eigen arts, zou ik zeggen. Ook hier is iedere situatie weer verschillend. Hou er rekening mee dat je ovulatie wel eens wat langer weg kan blijven na een miskraam.

Dit wilde ik gewoon even delen. Heb jij andere informatie, kom het niet overeen met het hier bovenstaande? Laat het me gerust weten (ik ben geen dokter)Vind je het fijn om meer ervaringen te lezen en delen? Ik blog vaker over dit onderwerp, net als IVF, miskraam en verlies van een baby. Dit omdat wij dit allemaal ervaren hebben en ik altijd op zoek was naar iemand met dezelfde ervaringen. zo ben ik al in contact met meerdere moeders als wij tegengekomen. Neem gerust eens een kijkje als je dat leuk vindt! Maar we kunnen ook hier gewoon gezellig doorkletsen natuurlijk! En succes en sterkte voor iedereen hier! Het valt niet altijd mee!

Liefs Nathalie
    My life Blogs | My life…. daarom een blog!

Deel Deze Pagina