Hallo Meiden, Ik kom uit Amsterdam en heb een bmi van 53. Ik wil starten met ivf maar niet elke ziekenhuis laat dit niet toe. Welke ziekenhuis kijkt niet naar obesitas vrouwen? Wie wil mij helpen? Adviseren. Ervaring zou mooi zijn. Sabiha
Hallo Ik was gelukkig al van te voren flink afgevallen anders was het hele verhaal niet door gegaan ! Dus ik denk dat er niks anders op zit op dat ook te gaan doen .
Geen idee, maar ik neem aan geen enkele. Hoe moeilijk het ook zal zijn. Het is ook beter voor jou en je toekomstige kindje dat je zorgt dat je overgewicht zo min mogelijk is. Er kunnen namelijk onnodig veel complicaties bij ontstaan..
Volgens mij heb ik wel eens gehoord dat Geertgen niet zo moeilijk doet over vrouwen met overgewicht. Maar ik weet het niet zeker. Ik ben bang dat je in de meeste ziekenhuizen niet in aanmerking komt met een BMI van 53. De grens ligt vaak op een BMI van hooguit van 35. Wat is de reden dat je met IVF wilt beginnen? Zit je al in het medische circuit, heb je al IUI gedaan, zijn er onderzoeken gedaan? Wat zeggen je artsen van je gewicht, wanneer kom je wel in aanmerking? Lastig... Ik ben begonnen met afvallen, zodat ik onder de BMI-grens zat, mochten we IVF nodig hebben. Maar ik had op mijn zwaarst een BMI van 33, dus dan hoef je minder kilo's af te vallen. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is als je bijvoorbeeld 40 kg kwijt zou moeten, zeker als je graag nu zwanger wilt worden en het niet mag of kan. Maar als je heel veel overgewicht hebt, heb je vaak een veel grotere kans op complicaties met IVF en tijdens een zwangerschap. Hormoonmedicatie slaat niet aan of juist veel te goed, de punctie is lastig als je bijvoorbeeld heel veel buikvet hebt, de terugplaatsing gaat moeilijker, de kans van slagen neemt af. Als je IVF doet, zou je eigenlijk de kans van slagen zo groot mogelijk moeten maken. Want je krijgt maar drie behandelingen vergoed, dus die moet je ten volle benutten. Als je de slagingskans kunt vergroten door af te vallen, zou ik dat zeker eerst proberen. Vaak kun je via de gyn wel hulp krijgen bij het afvallen, als je nu nog niet in aanmerking komt. Succes!
Ik heb ff uitgerekend hoeveel ik zou moeten wegen om zo'n bmi te behalen, bijna 200 kilo... Ik ben daarvan geschrokken want is vreselijk ongezond en jij wilt ivf doen. Ik weet uiteraard niet wat jullie reden is dat jij ivf wilt ondergaan maar de kans op succes is bij een gezond gewicht normaliter groter en soms is zelfs ivf niet meer nodig bij een gezond gewicht. Zelfs als het aan het zaad ligt zou het beter zijn om te gaan afvallen. Maar mocht je toch willen weten waar men niet zo naar gewicht kijken: Nij Geertgen, Nij Barrehûs en Kinderwunschzentrum in Dusseldorf. Maar ik vraag mij serieus af of ze bij jouw bmi ook over zouden gaan tot behandelen. En mochten ze je gaan behandelen... En mócht de behandeling aanslaan... Dan loop je ook risico tijdens zwangerschap en bevalling. Ook voor je eventuele kindje zijn er hoge risico's. Afvallen is vaak niet makkelijk, zeker als het zo uit de hand is gelopen. Ik weet als geen ander hoe enorm groot een kinderwens kan zijn, maar ik zou jou toch willen aanraden om eerst te werken aan jezelf en richting een gezond gewicht te gaan voordat je over zou gaan tot het proberen via ivf. Besef ook: je krijgt het maar drie keer vergoed. Wat nou als je die kansen verspild met ivf terwijl je de kansen verlaagd hebt met jouw gewicht?
Ik denk toch dat je moet gaan afvallen. Nu heb je al morbide obesitas. In het umc utrecht mag je bmi niet boven de 30 zijn volgens mij. Met jouw gewicht is kans op geslaagde ivf erg klein als ie niet nihil is.
Ik denk dat er best een aantal ziekenhuizen zijn die wat coulant zijn met de bmi waardes.. Maar, sorry, een waarde van 53 is echt enorm hoog! En enorm ongezond om dan zwanger te raken. Ik denk dat je meer kans hebt als je afvalt en in een wat 'gezondere' categorie bmi valt. Ik neem ook aan dat je het beste wil voor je kindje. Succes.
Bij Nij geertgen kijken ze niet naar de bmi. Het zijn daar top artsen die naar je als persoon kijken en niet naar je gewicht. Denk als je echt wat wilt dat je alleen daar terecht kunt ! succes er mee !
Geertgen kijkt niet naar overgewicht, maar je moet wel goed navraag doen over de vergoeding want het is niet een "gewoon"ziekenhuis. Umc utrecht heeft een verhoogde grens van toekenning met obesitas maar dit is met een grens van 40 bmi volgens mij. Ook amc amsterdam heeft een verhoogde bmi grens maar ik weet niet hoeveel dat is(kan je altijd even bellen).
Inderdaad lastig te bekijken gezien er verder geen reden voor ivf staat, overgewicht opzich kan al een grote reden zijn voor verminderde vruchtbaarheid. Ik ben het met de rest eens dat je ondanks je wens goed moet nadenken wat dit voor gevolgen voor jezelf heeft en het slagingspercentage. Als je het echt wil zou dat motivatie moeten geven voor een lagere bmi te gaan. Meeste zh zullen idd boven de 30 niet accepteren. Veel succes!
Ik woon niet in Nederland, dus geen idee over welke ziekenhuizen. Wel wil ik je meegeven dat ik in het buitenland nu een 2e IVF poging doe, en daarbij geen last heb van moeilijk te stimuleren zijn, de punctie, terugplaatsing etc. gingen allemaal prima. Mijn hormoonwaardes zijn verder goed, dus dat hoeft niet samen te hangen met gewicht. Mijn BMI is 36 en bij mij is endometriose geconstateerd. Elke poging betalen we (helaas) zelf, maar laat je niet weerhouden je eigen wens na te streven...
Bij mijn eerste contact met de fertiliteitspoli had ik een bmi van 56. Wel hebben ze mijn cyclus onderzocht en die bleek in orde. Ik kon 2 dingen doen....zo zwaar blijven en hopen op een spontane zwangerschap (we waren toen al 2 jaar bezig) of afvallen zodat we in aanmerking zouden komen voor behandelingen. Ik heb voor dat laatste gekozen en na 48 kg afgevallen te zijn krijgen we vrijdag iui 3. Achteraf gezien was dit voor mij de juiste keuze. De kansen op complicaties zijn erg hoog. Ik moet er niet aan denken mezelf of het kind in gevaar te brengen.
Knap, 48 kilo afvallen! Een kindje is ook een heel helder doel natuurlijk maar het ook 'even' doen. Chapeau!