Dag dames, Ik heb een vraagje waarvan ik hoop dat hier misschien iemand het antwoord weet.... Heb vanmiddag ook een telefonisch consult met mij HA, maar voolgens mij is jullie gecombineerde kennis op dit gebied veel groter dan die van een gemiddeld HA.... In juni is mijn mirena verwijderd, waarna het een week of 6 heeft geduurd voordat ik ongesteld werd (tijdens mirena had ik geen menstruatie). Daarna een regelmatige cyclus van 27/28 dagen met een ei (of iig LH piek) rond dag 14. We vrijen nu 3 maanden heel gericht rondom mijn ei. Op zich geen wereldschokkend nieuws dat ik nog niet zwanger ben natuurlijk; ik weet dat er gemiddeld een half jaar ofzo voor staat, dus wat dat betreft moet ik maar gewoon geduld hebben. (bij mijn eerste was het de eerste (ontpil)ronde al raak, maar ja, je hebt niet altijd zo'n geluk en ik ben ook weer wat jaartjes ouder.....). Maar nu valt het me op dat ik, sinds mijn mirena eruit is, een zeer lichte en zeer korte menstruatie heb. En dan is het nog niet eens 'vloeibaar bloed' wat ik heb (sorry hoor voor het nogal onfris verhaal!) maar eigenlijk alleen maar rood slijm. Dus zoals bijv. vruchtbaar slijm, maar dan niet wit of doorzichtig maar (helder) rood. Het is ook veel en veel minder dan dat ik vroeger had (maar ja, voor de pil en zwangerschap en mirena, dus dat is alweer zo'n 20 jaar geleden...) als ik ongesteld was. Ik gebruik geen tampons maar de Diva Cup (Webvrouw Divacup) (een aanrader trouwens!) waardoor je heel duidelijk de hoeveelheid bloedverlies kan zien. Ik had afgelopen vrijdagmiddag een klein beetje, 's nachts vrijwel niet, zaterdagoverdag en 's nachts ook minimaal en zondagmiddag was het alweer helemaal voorbij. Bij elkaar nog geen 7 ml denk ik, en dus maar een krap 2 etmalen durende menstruatie. Dat is toch wel heel erg weinig?!? (ik las op de site van de divacup dat 90 tot 120 ml "normaal" is). En nu dus mijn vraag: Ik vroeg me nu af of het verliezen van weinig bloed bij je menstruatie iets te maken kan hebben met de kansen op een succesvolle innesteling? Als je ongesteld bent dan wordt je baarmoeder tenslotte "geleegd" omdat in de baarmoederwand die er klaar voor lag geen eitje is ingenesteld. Kan het zo zijn dat mijn baarmoederwand te dun is ofzo voor een goede innesteling? Misschien heeft dat helemaal niks met elkaar te maken hoor, maar ik bedacht me dat ineens. Ik vind het gewoon zó ontzettend raar dat ik zó weinig bloed verlies, wat dan nog niet eens gewoon bloed is, maar rood slijm. Alvast bedankt voor jullie reacties! Juul
Ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar weet wel dat mn zus hetzelfde "probleem" had en na 4 maanden "proberen" ook naar de HA was gegaan. Ze was erg onzeker of ze uberhaupt wel vruchtbaar was, aangezien ze nauwelijks menstrueerde ( ca 1 dag net zoals jij en daarna wat bruinverlies). Ze heeft een inwendige echo gehad, eierstokken gecontroleerd etc. Niks aan de hand. Het zei ( bij haar) althans niks over de vruchtbaarheid. Toeval of niet maat een maand later was ze zwanger! Succes.
Dank je druif, dat klinkt iig hoopvol! Ben benieuwd wat de HA er vanmiddag over zegt. Waarschijnlijk maak ik me zorgen om niks, maar goed, heb er wel een beetje een vervelend gevoel over. Stel dat het wel verband houdt met elkaar.....
Ik wilde eigenlijk niet teveel gaan google'en omdat je jezelf dan altijd gek maakt, maar heb nu iig gevonden dat het dit zou kunnen zijn: Hypomenorroe: te gering bloedverlies of te korte menstruatie (minder dan 3 dagen) menstruatie. Dit is, wanneer de cyclus regelmatig is, geen ernstige afwijking. Dan zou het dus niet ernstigs zijn gelukkig. Ik las ook dat volgens andere sites een bloedverlies van 30-40 ml "normaal" is. Daar zit ik dan ook ver onder, maar dat is toch wat aners dan 90 ml. Nou ja, het zal wel meevallen ga ik dna maar vanuit.....
Ja, precies, als je heel weinig bloed verliest en ook nog eens onregelmatig, dan zou het een ontrekkingsbloeding kunnen zijn en zou je vermoedelijk geen eisprong ed kunnen hebben. Dit is bij jou heel onwaarschijnlijk omdat je regelmatig bent. Ben je onlangs veel afgevallen?? Of heb je ondergewicht? Dit zou ook deze symptomen kunnen veroorzaken. En... wat zei de huisarts?
Ik ken dit wel.. Ik ben toevallig afgelopen maandag bij de h.a. geweest, omdat ik bang was dat dit misschien iets met mn vruchtbaarheid te maken heeft.. Volgens mijn h.a. heeft dit (bij mij) niets met mn vruchtbaarheid te maken, bij mij loopt mn cyclus ook heel erg mooi op schema en ze heeft inwendig onderzoek gedaan, hier was ook niets vreemds te vinden.. Als je het niet vertrouwd, gewoon even een afspaakje maken met je h.a.
Bedankt voor jullie reacties! In het telefonisch consult zei de HA inderdaad dat het zeer waarschijnlijk niets met mijn vruchtbaarheid te maken heeft. Wel kan het volgens hem zo zijn dat na 3 jaar mirena mijn baarmoeder toch even tijd nodig heeft om weer goe dop gang te komen. Er is tenslotte 3 jaar geen baarmoeder wand opgebouwd. Klinkt logisch. Als het de komende maanden zo blijft (dus erg lichte menstruatie) kon ik were bellen voor een inwendige echo. Prima, maar ik bel dus wel meteen als het de volgende keer weer zo is. Ik ben voor nu weer gerust gesteld....!
Even een update (jullie zijn ook zo lief om te reageren, dus hou ik jullie graag even op de hoogte!) Het zit toch niet helemaal goed hier. Ik ben 2 weken terug weer ongesteld geworden, tenminste, voor zover je die 5 druppels gedurende anderhalve dag "ongesteld" kunt noemen...... Dus via de huisarts een verwijzing voor een inwendige echo gekregen (op CD 11). Er lag een eitje klaar, dus dat was het probleem niet (die is overigens gisteren gekomen!). Mijn bm-slijmvlies was echter maar helft van de dikte die hij eigenlijk zou moeten hebben. De structuur was wel goed voor zover ze kon zien (3-lagen), maar de echoscopiste gaf aan dat het slijmvlies dus echt te dun was. Een goede innesteling was volgens haar zeer onwaarschijnlijk. Ze zei er wel bij "ik ben geen gyn, maar echoscopist en vk dus een echte diagnose kan ik niet stellen, maar dit is echt wel duidelijk, ik verwijs je meteen door!". Dus over 3 weken (op cd10) een afspraak bij een gyn/fertiliteits arts. Wat ik gelezen heb zijn er wel medicijnen voor om het slijmvlies sneller te laten groeien/dikker te laten worden. Hopen maar dat dat lukt! groetjes!
Ha Juul, vraag aan de gyn ook naar de mogelijkheid van verklevingen. (Asherman) Die krijg je niet van de mirena, maar kan wel na de bevalling of een curettage zijn ontstaan. Ik weet niet of de placenta destijds goed loskwam? Een gedeeltelijk afgesloten baarmoederhals door verklevingen is meestal goed te verhelpen, maar zorgt dus dat het slijmvlies niet goed wordt opgebouwd. Wil je niet ongerustmaken hoor, maar ik zou het wel bespreken. Succes! Suus
Bedabkt voor de tip, ga ik zeker vragen! Zouden die ook al op de echo te zien moeten zijn geweest?Daar heeft ze nu nl. niets over gezegd. Mijn bevalling was overigens super snel en de placenta kwam zonder problemen los. groetjes, juul
Nee, je ziet het bijna nooit op echo. Heb je krampen als je menstrueert die niet overeenkomen met de hoeveelheid bloed? Dat kan ook een aanwijzing zijn. Hoeft niet.