Stamceldonor worden

Discussie in 'De lounge' gestart door pregnantje, 21 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Iemand in mijn zeer nabije omgeving heeft een stamceltransplantatie ondergaan en waarschijnlijk is de transplantatie binnenkort geslaagd te noemen.

Het lijkt mij een mooi moment om het worden van stamceldonor hier weer eens onder de aandacht te brengen. Zelf heb ik mij net aangemeld als donor en mijn man staat al een tijd ingeschreven.

Wij zijn zeer dankbaar dat er donoren zijn, en hopen mensen ook te kunnen inspireren om donor te worden. Het aanmelden is erg eenvoudig en met een relatief kleine ingreep kun je iemands leven redden.

Voor meer informatie: https://www.europdonor.nl/

2. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ik woon in belgie en daar gaat dat toch anders tenminste een tijdje geleden ook moest je ervoor helemaal naar de grote stad en ik heb geen rijbewijs.

ik heb me er al eens in verdiept

3. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Lovepeet, wat jammer dat het in België moeizamer gaat. In Nederland hoef je niet eens de deur uit om donor te worden. Hopelijk komt er verandering in, want het is toch zonde als mensen die bereid zijn te doneren vanwege het gedoe rondom de aanmelding af moeten zeggen.

4. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ik woon net een jaar in belgie
    ik had er toen al naar gekeken
    had ik het nou maar gedaan

5. kaatjuh81

kaatjuh81 Actief lid

20 apr 2015
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    Indd gewoon doen allemaal!! aanmelden is een kleine moeite en je kunt er een leven mee redden wanneer je een match bent !

6. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Aangemeld! Nooit bij stil gestaan dat dit kan. Vind dit dus een fijne 'oproep'.

7. lies276

lies276 Niet meer actief

Een poosje terug stond er ook een oproep hier in de lounge, omdat een zus van een ts een stamceltransplantatie nodig had.
    Ik ( en heel veel anderen) heb me toen al aangemeld:)

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ben inderdaad ook al aangemeld.

9. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    :)

Wat fijn! Weer een potentiële donor erbij dus!

Klopt, dat heb ik destijds ook eventjes gevolgd. Super dat je ook donor bent geworden :)
    Het topic is intussen gesloten, vandaar dat ik een nieuw topic heb geopend. Elke donor is meegenomen.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik ben geen donor, aangezien ik van mezelf weet dat mijn HLA-typering heel doorsnee is, net als die van het overgrote deel van Nederland. Hiervan zijn ook geen tekorten.
    Enkel als je een afwijkende typering hebt, zoals mensen van allochtone herkomst, waarvan stamcelpreparaten schaars zijn, is het zeker nuttig om je aan te melden.

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Ik ben al donor :)

12. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik wilde mezelf aanmelden maar ben meer dan vijf kilo te licht. Heel gek, want ik ben maar klein, ze hadden beter naar BMI kunnen kijken.

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Afname (en ook teruggave aan de patiënt) gaat altijd naar gewicht.

14. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Hmm ok, dan houdt het op :)

15. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    #15 pregnantje, 21 mei 2015
    Laatst bewerkt: 21 mei 2015
    Hoi merah,
    dat is natuurlijk helemaal je eigen keuze. In ons geval waren er in de wereldwijde databank 11 geschikte donoren op basis van de HLA-typering, en het fijne daaraan was dat er verder kon worden gezocht naar de perfecte donor. De HLA-typering is het belangrijkste waar naar gekeken wordt i.v.m. gevaar voor afstoting, maar er wordt daarna ook gekeken naar of je bepaalde virussen hebt gehad en ook naar andere factoren.

In ons geval had X* ooit een virus gehad en overwonnen. Het was echter een virus dat wel aanwezig blijft in het lijf en wanneer de eigen afweer wordt afgebroken door de chemo, iets wat noodzakelijk is voor de transplantatie, kan het weer de kop op gaan steken. Het is dan heel gunstig als je een match hebt, die dat virus al heeft gehad, zodat wanneer het de kop opsteekt, de nieuwe afweer (die van de donor) er wat aan kan doen.
    Zo is het ons ongeveer uitgelegd.

* i.v.m. herkenning zeg ik liever niet om wie het gaat, vandaar X

16. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Dat is jammer, dan houdt het op. Ik kon eerst ook geen bloeddonor zijn vanwege mijn gewicht, maar heb het altijd in mijn achterhoofd gehouden. Misschien kan het intussen wel.
    Ik heb ook naar boven afgerond overigens, want als ik iemand zou kunnen helpen via deze weg, zou ik er zo een kilo bij eten! Maar ja, 5 kilo kun je niet echt smokkelen.

17. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Er is onlangs (eindelijk) een geschikte donor voor haar gevonden, het is nu afwachten of de transplantatie gaat aanslaan. Ik hoop het natuurlijk van harte voor ze.

Helaas kan ik zelf geen donor worden vanwege ziekte van crohn.

18. mamavan3jochies

mamavan3jochies Niet meer actief

Hier ook een stamceldonor. Ooit een oproep-filmpje gezien van een zus die iemand zocht voor haar zusje.

19. Talvi

Talvi Niet meer actief

Ik ben ook al donor 😊

20. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik had mij aangemeld voor de HLA-typering (ik ben volbloed donor)... en toen ik langskwam op de afnamelocatie bleek dat mijn aderen te dun zijn helaas :( Helaas "afgekeurd"

Deel Deze Pagina