Ik twijfel enorm of ik voor ons 2e kindje onze familiewieg wil gaan gebruiken. Het is een prachtige wieg van ca. 70 jaar oud met een mooi stuk familiegeschiedenis. Mijn moeder heeft er in gelegen, al haar broers en zussen, ikzelf en veel van mijn neefjes en nichtjes. Onlangs is hij helemaal opgeknapt en opnieuw bekleed (hemeltje). Ik kan hem zo ophalen bij een tante van me. Maar... de wieg is een 'gesloten' houten bak. Hiermee bedoel ik dat de zijkanten en de uiteinden dicht zijn (hout). De bak is wel erg groot (50 x 100 cm) en de zijkanten zijn niet recht maar lopen schuin naar boven taps toe. Geen klein benauwd bakje dus. Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik besloten om de wieg niet te gaan gebruiken omdat er geen spijltjes in zitten. Achteraf had ik daar spijt van, vandaar dat ik nu weer twijfel. Ik weet dat een gesloten bak wordt afgeraden, maar deze wieg gaat al 3 generaties mee en heeft nog nooit problemen opgeleverd. Bovendien zie ik ook zo vaak dat mensen hun kindje in de kinderwagenbak laten slapen. Die is toch ook gesloten. Graag hoor ik dus het advies van een kraamdeskundige.
Hoi hoi, Ik denk dat het best veilig is voor de eerste maanden, daarna zou ik het ledikantje gebruiken. Ze gaan dan meer bewegen, en de kans dat ze dan tegen de dichte zijkant aan komen te liggen is aanwezig. Er zijn inderdaad heel veel mensen die de kinderwagenbak gebruiken, of een dichte wieg wordt ook veel gebruikt. Zeker onmdat hij zo groot is, is het geen probleem voor de eerste tijd. Groetjes Adrienne
Bedankt voor jouw snelle antwoord. Het is inderdaad de bedoeling dat we de wieg maar 2 a 3 maanden gebruiken. Daarna gaat de baby naar zijn ledikantje.