Hallo allemaal, vandaag met 31+3 weken de groeiecho gehad. Zag er op zich goed uit allemaal, alleen had de vk het eerst al over een 'rond hoofd', wat mij op zich logisch leek (had je m vierkant verwacht?) en daarna zei ze dat dat geen kwaad kon, maar dat ze het hoofd dan niet goed in beeld had oid. Uiteindelijk na wat wurmen en draaien/duwen, kwam kleine meid in beeld en werd er gemeten. Volgens de meting zit ze op 30 weken. 1550 gram. Ze was 'aan de kleine kant', aldus de vk. Nu was ik zelf ook een kleine baby, 49 cm en net iets boven de 6 pond, dus ik maakte me daar nog geen zorgen over. Maar de vk wi lover 2 weken nog een keer een echo doen, om te zien of baby een groeispurt krijgt en dus bijtrekt op de 'normale' curve, of dat ze gestaag doorgroeit en haar eigen lijn volgt (en dus iets kleiner dan gemiddeld blijft) of dat er dan juist een duidelijke achterstand in de groei is. Ik heb nu dus geen idee wat ik met die info moet... Moet ik me zorgen maken? (doe je automatisch wel denk ik, als er iets is dat afwijkt van de 'norm') Zijn er dames die ook een kleine(re) baby hadden bij de groeiecho, en zo ja, trok dat bij, of juist niet? Ik hoor jullie ervaringen graag!
Ah, flut, ik zie net dat ik hem beter onder onderzoeken en echo's had kunnen zetten... Kan ik het topic nog verplaatsen? Of kan iemand anders dat voor me doen? (Sorry!)
als je baby al ingedaald is dan is moeilijk te meten... ik had groeiecho op 32 weken (toen was die gewoon gemiddeld 2700 geloof ik). Toen had ik groei echo in 37 weken en alles was gemiddeld behalve het hooft (hoofd lag op bovenste curve) en werd geschat op 3.300 gr. Gyn. moest 2 keren meten en 2 keren was verschil van 1 week.. hij zei toen dat meestal grote hooft dan iets wat in familie zit maar we hebben beide geen grote hoofden in familie juist kleine ik ben bijna overtijd en maak mij nu ook zorgen dat het hooft niet zal passen en elke keer zeg ik het aan gyn. en elke keer zegt ie dat het geen probleem moet zijn...
Ik zou me er nu nog niet druk om maken. Zeker als je zelf ook klein was/bent is een kleintje niet zo raar. Als je de kleine goed voelt bewegen zit het vaak wel goed. Maar als het bijv over 2 weken nog meer naar beneden afwijkt kan er ook iets anders aan de hand zijn, dus ik vind het wel goed dat de vk het in de gaten houdt. Hier viel de meting ook niet helemaal goed uit, de beentjes waren belachelijk kort, en zijn koppie zat juist helemaal bovenin de curve. Bij de geboorte bleek het koppie helemaal niet zo groot te zijn. En zijn benen niet zo kort als voorspeld. Bij de oudste zaten ze wel beter. Dus: nu niet panieken. Geniet lekker van de kleine in je buik, en zolang je de beweging goed voelt, zal het wel meevallen