Wij hebben 2 sphynx katten die onwijs aanhankeljk zijn. Ook vanwege de warmte vinden ze het fijn om bij je te zitten. Nu komt er over een paar weken een baby en ik vraag me of hoe ik mijn katten uit de box ga houden. Een boxkleed is van zichzelf al lekker zacht en straks ligt er ook nog een interessant warm mensje in. Natuurlijk wil ik de baby continue in de gaten houden, maar wat als ik even moet plassen? Zijn er nog andere dingen (behalve de kattenbak) waar ik aan moet denken bij de combi (aanhankelijke) kat en baby??
Leuk, Katten! Klamboe erboven? Als je niet thuis bent of baby is ergens anders dan een hoeslaken over de box, zodat hij schoon blijft.
Hier heb ik op aanraden van iemand de box vol ballonnen gelegd. Mijn kat is er 1 keer in geweest en sindsdien niet meer.
Hier ook vanaf het opzetten van de box tot de baby er was de box vol balonnen gehad. Katten gaan er niet in. Overigens vonden mijn (ook aanhankelijke) katten mijn dochter als baby vooral interessant van een klein afstandje. Lagen altijd bij haar in de buurt en kwamen soms even ruiken, maar echt tegen haar aanliggen deden ze niet.
Hier consequent katten uit de box gehaald als ze er in gingen liggen (voor geboorte van dochter). Ze weten dat op een gegeven moment echt wel. Toen ze geboren was vonden ze de box overigens alleen interessant als dochter er niet in lag (maar ook toen mochten ze er niet in). Ballonnen heb ik ook vaker gehoord inderdaad, en kleed erover om het haarvrij te houden als baby er niet in ligt. Overigens hier nooit baby en katten alleen samen in ruimte gelaten. Als ik moest plassen gingen de katten weg uit de kamer (of baby ging mee, die keuze kwam vaker toen ze ouder werd en box weg ging met 9 maanden).
hier was het wipstoeltje ook altijd favoriet. Dus die legden we altijd op de kop neer. Ook dan gingen ze erop zitten, maar dan zaten de haren tenminste aan de onderkant. Verder ervoor zorgen dat de katten genoeg hoge plekjes hebben waar ze zich terug kunnen trekken. Hier heb ik me onwijs druk gemaakt van tevoren over hoe het zou gaan met de katten, maar is het echt van het begin af aan super goed gegaan. Ze waren heel nieuwsgierig en lief en zelfs onze eenkennige kat die alleen lief voor mij is, is voor ons zoontje ook lief.
Tussen weten dat iets niet mag en het ook niet doen zit bij onze katten helaas een groot verschil. We zijn al 8 jaar consequent met ze van het aanrecht afhalen maar dat blijven ze ook doen
Het blijven wel katten natuurlijk Maar hier was wel duidelijk dat ze het wisten dus als wij gewoon thuis waren en het in de gaten hielden ging het goed. Op het moment dat we weg gingen werden de baby dingen afgedekt of weggezet.
Hier èlke avond weer dat we er vlak naast zitten, al 'nee' zeggen op duidelijke toon als ze naar het aanrecht lopen. En dat ze dan eerst naar je kijken en er dan toch opspringen... grrr En dat je dan 1 stap zet en dat ze er dan vanaf springen. Ik verdenk ze van een denkbeeldige middelvinger onze kant op
Katten kunnen best irritant zijn Zilverfolie schijnen ze ook niet zo geweldig te vinden. Wij hebben 3 katten (maine coons) en 1 is zó vervelend met de box! En helaas helpen ballonnen en folie hier niet. De waterspuit is nog het meest effectief. Gelukkig heeft hij er nog niet in gezeten met onze zoon erbij. Wel 1x in de wandelwagen, en dat heeft hij geweten ook! Qua kennismaken is het handig om het voorzichtig aan te pakken. Onze katten zagen onze zoon dus wel als indringer. En iedere dag weer met een blik van 'oh, hebben ze dat lawaaiding nog steeds?'. Na een paar weken waren ze het gewend en nu hoort onze zoon er helemaal bij volgens hen. Maar we blijven heel erg voorzichtig! Het blijven onvoorspelbare dieren!
Hier hielp aluminium folie redelijk in de box totdat ze door had dat je eronder kon kruipen In de kraamweek hebben we het maar opgegeven. We legden telkens een deken over het boxkleed heen en dan lag ze daar maar. Ze mocht toen tenslotte ook niet meer bij ons in de kamer want dan wou ze in de ledikant van de kleine. Nu mijdt ze de kleine redelijk. Soms komt ze erbij liggen (nooit als Anne zelf in de box ligt) en het baby speelgoed is reuze interessant! Nou is ze 3,5 dus nog een redelijke puber. Je moet gewoon zien hoe het gaat. Wij hebben vooraf wel afgesproken dat als de poes jaloers zou worden en naar de baby zou uithalen ze zonder pardon weg zou gaan!
Wij legden altijd plastic in de box en dat vonden de katten ook niet prettig. Ik heb 1 keer meegemaakt dat een van de katten in de box sprong terwijl de baby erin lag. Dat beest was er sneller weer uit dan erin en heeft nooit meer een poot in de box gezet De kinderwagen was hier favoriet dus we legden altijd de regenhoes erover. Nu moet ik ervoor zorgen dat de katten veilig zijn voor ons 1.5 jaar oude zoontje, die beestjes hebben het niet makkelijk!
Hier 2 katten die de box zien als een heerlijke grote kattenmand. Van mij mogen ze er opzich wel in, ze zijn kinderen gewend en ze hebben in de 5 jaar dat ik ze heb nog nooit iemand gekrabt of gebeten. Moeten ze ook niet proberen en dat weten ze heeeeeel erg goed. Heb er nu wel een fleecedeken in gelegd tegen het haar. Die leg ik er straks gewoon elke avond in en ik was de boxkleden wat vaker. Heb er toch 3
Hier wilde de kat ook altijd in de box en sliep erin, tot de baby er was. Hij springt nooit in de box, nooit in haar bedje.. Hij moet weinig van haar weten dus het kan ook nog wel eens ineens omslaan
Ik maakte me van tevoren ook zorgen over onze katten als de baby er zou zijn. We hebben een kater en een poes. De kater doet geen vlieg kwaad; de poes is wat wispelturiger. Tijdens de kraamweek waren beide katten extreem rustig. De poes hield de wacht bij de voordeur en slaapt nu nog 's nachts op de deurmat. Na de kraamweek schreeuwden ze weer om aandacht, dus toen moesten we weer even "kattentijd" maken. Nu dat onze dochter 's avonds op tijd naar bed gaat, is de avond voor de katten op de bank met ons en voelt het voor hen even weer als vroeger. De box hadden wij een maand van tevoren neergezet en daar wilden ze uiteraard in liggen, zelfs zonder kleed. Een paar keer alufolie in gelegd 's nachts en na 1x daarop springen was het over. Alleen als het kleed erin ligt, willen ze er wel in gaan. Als DL er ligt, kijken ze hooguit wat nieuwsgierig in de box, maar doen niks. Een enkele keer dat ze er in leken te gaan springen, heb ik ze voorzichtig weggejaagd. Je moet er inderdaad bij blijven als je kind in de box ligt, maar het is een beetje aanvoelen wat gaat. Als de katten allebei rustig liggen te slapen en DL ligt in de box, durf ik echt wel even een wasje op te hangen in de kamer ernaast. Dan kijk ik af en toe om het hoekje. Hetzelfde geldt voor gaan plassen. Moet ik langer wegblijven, dan leg ik DL in haar kamertje in haar bedje. De katten mogen nooit de babykamer of onze slaapkamer in. Soms sluipt de poes even naar binnen, maar ze is gauw genoeg weer weg omdat ze weet dat het niet mag. Verder regelmatig ontwormen en vlooienmiddel gebruiken bij je katten; je handen wassen als je ze hebt geaaid (in ieder geval de eerste maanden zou ik zeggen), ook kraambezoek. En ik laat ze niet dichtbij het hoofd van DL liggen. Met name omdat DL nu soms onverwachte gilletjes slaakt en de katten daarvan kunnen schrikken en raar kunnen doen misschien.
In de box hebben we ballonnen gehad. Voor de zekerheid sloeg ik het boxkleed terug als we er niet (in de buurt) waren. De katten vonden zo'n onvoorspelbare baby maar raar. Een kat gaat zelf maar de baby toe en dat zijn dikke maatjes, de andere 2 blijven bij onze kleine schreeuwende stuiterbal vandaan. Het wordt wel steeds lastiger voor ze, want onze dochter racet kruipend het hele huis rond