Wanneer eerste echo

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lana85, 21 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lana85

Lana85 Fanatiek lid

4 okt 2012
    2.036
    0
    36
    provincie Utrecht
    Goedenavond,

Bij mijn eerste kreeg ik met tien weken mijn eerste echo.
    Voor mijn gevoel was dat echt heeeeel lang wachten. Steeds vaker hoor ik dat verloskundigenpraktijken al met acht weken een echo doen.

In de nabije toekomst willen wij voor een tweede gaan maar ivm een bevalling die zeg maar geen pretje was heb ik angst voor een volgende zwangerschap. Weer tot tien weken wachten voordat ik überhaupt weet of de zwangerschap in tact is lijkt me dan ook killing. Maar vragen om een vroege echo..., ik weet niet of ik dat durf omdat het hier 'geen beleid is met acht weken een echo'.

Mogen verloskundigen zelf bepalen wanneer ze de eerste echo doen en waarom wordt daar eigenlijk geen een beleid in gevoerd? Alvast bedankt!

2. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedenavond,

Ik kan me voorstellen dat het heel lang wachten is voor je gevoel. Graag wil je zo snel mogelijk duidelijkheid hebben of de zwangerschap intact is. Het enige wat ik je kan adviseren, is het toch te bespreken met je eigen verloskundige en dat je duidelijk aan haar aangeeft waarom je graag een vroege echo wilt. Ik denk dat ze daar echt wel begrip voor heeft.
    Het beleid is, dat er een vroege echo gemaakt wordt, zodat men op tijd is voor prenatale diagnostiek (indien men dit wenst). Belangrijk is dat de termijnecho uitgevoerd wordt tussen de 8-11 wk, om zo de juiste termijn te bepalen. Een verloskundigenpraktijk kan zelf bepalen of ze de echo uitvoeren rond de 8 wk of rond de 10 wk. Na de 10 wk is de termijnecho betrouwbaarder, dus dat is soms de reden waarom een praktijk daarvoor kiest.
    Ik hoop dat dit wat verduidelijking geeft en anders hoor ik het graag. Succes!

Groetjes Monique

Deel Deze Pagina