Keukenvraag: kookplaat helemaal in de hoek, tegen de zijmuur aan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Micera, 9 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik ben aan het puzzelen over de opstelling van onze nieuwe keuken. In verband met ramen en het afzuigpunt, zijn er maar twee plaatsen waar de kookplaat + afzuigkap kunnen komen te staan.

Oplossing 1 is een hoekkeuken, waarbij de kookplaat op de korte kant komt.
    Oplossing 2 is een rechte keuken, waarbij de kookplaat boven het laatste onderkeukenkastje komt te zitten. Of te wel: helemaal tegen de zijmuur aan (met een speling van ongeveer 10 cm).

Oplossing 2 heeft qua indeling in de ruimte mijn voorkeur.

Maar... standaard wordt aanbevolen minimaal 30 cm werkblad aan beiden kanten van een kookplaat over te houden. Deze ruimte is er niet, want dan kan de afzuigkap niet meer geplaatst worden ivm het aanwezige raam.

Daarom ben ik benieuwd of er meer mensen zijn waarvan de kookplaat helemaal tegen de zijmuur aan staat. Hoe bevalt dit in de praktijk? Levert het problemen op met hete pannen en te weinig werkruimte? Zou je het weer doen, of toch liever kiezen voor een andere opstelling?

Voor het beeld: http://www.keukenmodel.nl/images/middelburg-italiaans-design-keukens.jpg
    (Klopt niet helemaal, want dit is een hoek-keuken en bij mij zou het een rechte keuken zijn. Maar de kookplaat zou op een vergelijkbare afstand komen tot de zijmuur als op deze foto.)

2. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Ik heb nog minder dan 10 cm, ik denk dat t net 5 is ofzo, tussen kookplaat en muur. Ik ondervind geen problemen.

3. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Wij hebben de kookplaat in de hoek met aan de zijkant ongeveer 6cm tot het dichtsbijzijnde kastje en achter tegen de muur zit er ongeveer 3 cm tussen. Veel minder dus wat er bij jou aangeraden wordt. Ik heb er geen problemen mee, meerk alleen wel dat het af en toe lastig schoonmaken is....

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Ik heb hem ook meteen aan de muur zitten, ongeveer 2 vingers ruimte tussen de kookplaat en de muur. Alleen als ik twee grote (28 rond of groter) braadpannen naast elkaar wil zetten is het wat krapjes. Maar dat komt eigenlijk weinig voor, vaak zorg ik er dan voor dat ik vlees heb wat ik in de oven kan bereiden (zoals kip).

Wel zorgen dat de muur naast de kookplaat betegeld is anders is je muur zo naar zijn grutjes heen door de spettervlekken.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

In ons oude appartement stond de kookplaat ook tegen de muur. Geen enkel probleem. Wel betegelen inderdaad anders kun je elk jaar opnieuw gaan schilderen.

6. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Het enige minpunt wat ik kan bedenken is dat je misschien niet heel handig voor de kookplaat staat (niet recht ervoor), maar misschien valt dat ook wel mee.

7. rozebadeend

rozebadeend Niet meer actief

Mijn ouders hebben ong. 10 cm over. Was prima koken. Kon overal goed bij.

8. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    hier ook tegen de muur. geen enkel probleem

9. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wat een positieve reacties, goed om te lezen! Betegelen had ik inderdaad ook al aan gedacht, anders gaat het niet goed.
    Het lijkt mij zelf ook een goede oplossing, alleen wordt zowel bij de keukenboer als bij ikea afgeraden om voor deze oplossing te gaan. Zij raden 30 of zelfs 40 cm aan. Vandaar mijn twijfel. Zo vaak plaats je toch geen nieuwe keuken ;)

10. Dani84

Dani84 Niet meer actief

het enige nadeel wat je kan hebben is dat je met de steel pannen met de handvatten zit dat je die niet goed kwijt kan. voor de rest waarom niet? goed betegelen.

11. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Wat geven zij als reden hiervoor op dan?

12. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    De Ikea geeft geen reden op, ze hebben een lijstje van zaken waar je rekening mee moet houden. Bijv. voldoende afstand tussen een kookeiland en overliggende kasten, of tussen onder en bovenkastjes. 40cm aan weerszijde van de kookplaat komt ook standaard op bij de digitale keukenplanner.

De keukenboer zegt dat minimaal 30 cm nodig is om een praktisch werkblad te hebben met voldoende ruimte, omdat het anders minder veilig koken zou zijn. Bijvoorbeeld als je met je elleboog in de weg zit bij het tillen van een zware/hete pan.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Wij gaan straks bij de nieuwe keuken ook tegen de hoek aanzitten...ongeveer 10 cm ertussen...

14. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.172
    4.482
    113
    Onze 5-pits kookplaat zit ook in een hoek 10cm van de zijkant van een inbouw koelkast, die zijkant is prima schoon te maken. Onze muren zijn met speciale keuken verf geverfd en dus heel goed afneembaar en dat is ook prima schoonmaken.
    Ook heb ik nooit problemen met de pannen ofzo, alles past er prima op!

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Ik heb met mijn ellebogen nog nooit de muur geraakt :D En als ik mijn gasstel 30 cm zou moeten opschuiven dan zit die ten eerste in de bestek la en ten tweede meteen naast de gootsteen.

Even voor de visuelen onder ons ik heb een keuken van 4 kastjes breed :D

16. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    In mn eerste appartementje en mn vorige huis had ik een gasfornuis en dat stond tegen de muur aan. Bij mn oma en opa was dat ook altijd zo en bij mn ouders ook. Ik heb er nooit last van gehad.
    Als wij een nieuwe keuken laten plaatsen (over tig jaar) gaat de kookplaat ook naast een kast denk ik, dus dan ook weer dezelfde ruimte.

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hadden dat in de vorige keuken ook. Geen last van gehad. In de huidige keuken is de opstelling anders en nu is de kookplaat in het één na laatste kastje. Op zich ook prima . Alleen met het verdelen van de werkruimte net minder handig. We hebben nu zeg maar werkblad - kookplaat - werkblad - gootsteen - werkblad. Voorheen hadden we kookplaat - 2x werkblad - gootsteen - werkblad.
    Bij sommige dingen in het toch wel fijn om twee 'kastbreedtes' werkblad naast elkaar te hebben.

18. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook de kookplaat tegen de muur (5 cm ertussen). Het is wel een 5-pitter (4 pitten en wokbrander in het midden) en ik moet zeggen dat ik het meeste kook op de pitten die aan de andere kant zitten. de zijmuur is betegeld en neem ik altijd gewoon mee als je toch de achterwand moet schoonmaken..

19. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.168
    10.677
    113
    Ik weet niet of t nog verschil maakt in de stevigheid vsn je weekblad als je een inbouw kookplaat hebt. Met een los gasfornuis is het geen probleem. Het is wel het lekkerst werken als je werkblad en de vrije ruimte aan de kant van je dominante arm zitten. Dus de kookplaat links in de hoek als je rechts bent)

Deel Deze Pagina