Eerder was ik erg blij dat ik in mijn gewicht nog niet toenam. Maar ik ben nu 24 weken zwanger, heb al best wel een behoorlijke buik. Mijn startgewicht was 69.8kg, door misselijkheid ben ik 2kg afgevallen maar na 4 maanden was ik weer terug op gewicht. Een paar weekjes geleden dacht ik oh, het begint nu toch echt, 70.5kg. Maar vandaag is het opeens weer 69.7kg. Is dit iets wat ik met de vk moet bespreken? Ik eet verder goed, drink goed....snoep regelmatig...het maakt me een beetje onzeker. Iemand die dit ook heeft meegemaakt?
Ik moet ivm zwangerschapsdiabetes een dieet volgen en daardoor zit ik nu met bijna 30 weken op -10.8. Ben onder controle bij de gyn en alles is helemaal perfect met de kleine. Ik eet ook gewoon normaal (brinta, 4 boterhammen, 2 stuks fruit en avondeten), alleen geen snoep chips etc.. Zolang je goed eet is er volgens mn gyn niks aan de hand. Sinds week 20 ofzo ben ik niet meer afgevallen maar ook niet aangekomen.. Ik vind het wel prima zo . Ik zou je geen zorgen maken als de groei van de kleine goed is!
Zo lang je je goed voelt en gezond eet (genoeg gezonde vetten zoals roomboter, kokosolie, goede multivitamine, noten, pitten zaden, veel groenten en fruit, zo min mogelijk tot geen geraffineerde suikers, voldoende eiwitten) hoef je je op zich geen zorgen te maken. Je kunt met een app een keer je calorie inname per dag bijhouden, om te kijken of je niet te weinig eet (veel mensen eten te weinig). En snoepen helpt echt niet hoor.. je wordt er hoogstens een stuk ongezonder van en beroofd je lichaam van belangrijk vitaminen en mineralen, wat meer vet op plaatsen waar je het moeilijk af krijgt en rond je organen, het helpt je niet aan een gezond gewicht.
Zolang je gezond eet is er veel normaal . Er zijn niet zulke 'strakke' regeltjes voor hoe en hoeveel je gewicht verandert, als sommige boekjes doen geloven. Veel VK's wegen niet eens omdat het zo weinig zegt... Bij mijn 1e eerst 6 kg afgevallen, daarna 20 kg bijgekomen (vanaf ongeveer 16 wkn), zodat ik 14 kg boven startgewicht was bij bevalling. Bij mijn 2e niet afgevallen maar rond mijn startgewicht blijven schommelen (- 1 tot +1 kg) tot ongeveer 22 wkn, daarna in horten en stoten 20 kg aangekomen, en vanaf 36 wkn weer een kilo of 6 afgevallen, dus totaal weer 14 kg boven startgewicht bij bevalling. Bij mijn 3e in het begin 8 kg afgevallen tgv extreme misselijkheid en spugen, langzaam weer wat aangekomen (een kilo erbij, dan weer een halve eraf, constant heen en weer, maar wel een stijgende trend) tot mijn startgewicht rond 30 wkn weer was bereikt. Totaal daarna nog 6 kg aangekomen, maar ook dat ging op en neer.
Je kan het altijd aangeven bij de vk. Maar die zal vast ook zeggen dat het niet erg is. Ikzelf ben ook nog niet op start gewicht van voor de zwangerschap. Bij mijn dochter eindigde ik maar 2 kilo boven start gewicht. Bewust afvallen is niet goed. Maar zolang je dat niet doet en de kleine goed groeit is er geen probleem.
Ik ben in mijn zwangerschap ineens zes kilo afgevallen en vroeg aan de vk of dit erg was. Ze zei: "nee hoor, alleen zwangere vrouwen die in landen wonen waar voedselschaarste is, is dit erg voor het kindje. In Nederland niet, daarom wegen wij ook biet meer omdat het elke zwangere vrouw anders is!" Dot stelde mij gerust en het scheelde weer voor na mijn zwangerschap
Er zit nog geen kg verschil tussen. Dat kun je eigenlijk gewoon zien als op hetzelfde gewicht blijven. Het gewicht schommelt dagelijks en daar kan maar zo 1,5 a 2 kg tussen zitten. Ik zou me er niet druk om maken. Maar als je je zorgen maakt, gewoon met je verloskundige overleggen.
Van mijn omgeving hoorde ik veel dat niets aankomen met deze termijn niet goed zou zijn...vriendinnen die zwanger zijn geweest zijn dan ook redelijk wat aangekomen en weten niet anders. Na jullie ervaringen en wat andere verhalen gelezen te hebben ben ik weer helemaal gerustgesteld.