Hallo moeders, Even een klaag momentje zit er gewoon helemaal doorheen denk ik. Mijn zoontje word eind deze maand 2 jr. met 35 weken geboren en echt een heel makkelijke baby tot anderhalf jaar! Maar hij lijkt echt de tijd in te halen, zo stout en kent geen angst! Hij bijt sinds kort zn zus van bijna 3 en is er niet vies van haar een mep te verkopen. Ik word er gwn moedeloos van omdat mijn dochter het gedrag begint over te nemen. Mijn dochter is altijd heel gemakkelijk geweest maar ze begint het gedrag over te nemen. Ik ben heel consuquent maar het heeft geen baat waardoor ik denk tja het helpt niet eens. Straf geven om de paar paar seconden staat hij weer op en stuur k hem weer terug. Gillen als hij zn zin niet krijgt en vooral buiten ik Schaam me gewoon dood. Omdat hij gwn zo kan krijsen! Zeg me aub dat dit een fase is en hij snel rustig wordt het lijkt steeds erger te worden.
Volgens mij is het al ee peuterpuberteit en dat zal gaan met fases. Onze uk is net 21 maanden en kan ook heeeel vervelend zijn, slecht luisteren, drama wanneer het niet gaat zoals hij het had bedacht.druk /ondernemend was hij altijd al. Het is nog niet zo'n drama zoals jij beschrijft Wat hier nog helpt is aangeven wanneer jij wat anders wil doen.bijv uk zat in de winkel te spelen met speelgoed, je mag nog 2 keer op de knop duwen en dan gaan we verder( ik tel mee). Wanneer hij boos is leg ik uit dat we afgesproken hadden dat hij nog 2 keer mocht dus dat we gaan.hij moppert misschien nog een keer en daarna leid ik hem af. Als het als nog een drama is til ik hem op en gaan we naar buiten.buiten leg ik het hem nog een keer uit. In huis telt het zelfde en tel ik tot 3 en dan is hij moet hij luisteren en anders haal ik hem op. Consequent zijn is denk ik het belangrijkste.. Ik lees verder mee en hoop dat het echt een fase is. Hij slaapt snachts heel slecht en/of heel vroeg wakker.
Hoi, is dat niet gewoon de peuterpuberteit? Wel een fase maar het kan volgens mij wel even duren. Het is gewoon gezond gedrag eigenlijk. Grenzen verkennen ondanks dat de regels vrij duidelijk zijn. Dat bijten kan natuurlijk niet, daar moet je heel streng en duidelijk in blijven. Elk kind is anders maar ik ben wel van mening dat het negeren van negatief gedrag en het prijzen van positief gedrag kan helpen. Hij zoekt aandacht door zich stout te gedragen en krijgt vervolgens die aandacht ook van jou. Dat het negatief is maakt hem misschien niet eens zoveel uit. Probeer hem te negeren als hij opnieuw zulke aandacht zoekt. Geef hem op het moment dat hij wél zelf lief aan het spelen is juist positieve aandacht en laat merken dat je dat echt waardeert. Dan stuur je zijn gedrag hopelijk een beetje de goede richting in. Hoeft niet de gouden formule te zijn hoor, elk kindje is anders. Maar probeer het een tijdje en wie weet..