Hoi dames, Mijn zoontje van nu ruim 6 maanden vindt eten helemaal niets. Met 5 maanden hebben we de eerste hapjes aangeboden (naast bv) maar omdat hij toen al duidelijk liet merken het niet te kunnen waarderen hebben we gewacht tot hij 6 maanden was. Het gaat nu wel ietsjes beter (hij gaat er niet meer van over z'n nek -letterlijk), maar we krijgen er met moeite 3 piepkleine lepelpuntjes in. Veel kokhalzen, vieze gezichten trekken, mondje stijd dicht houden. Vandaag nieuwe vitamine d druppels gegeven en er blijkt een smaakje aan te zitten (had ik niet door), nou meneer gaat er direct van overgeven. We hebben de indruk dat hij inmiddels behoefte heeft aan meer voedsel. Hij wil vaker drinken en we hebben eens een flesje kunstvoeding aangeboden na de bv en die dronk hij helemaal leeg (120+4). Dit was overigens wel eenmalig. Zou hij honger kunnen hebben omdat hij verder zo slecht/weinig eet? Ik weet dat ze groeien op de melk. Echt zorgen maak ik me niet. Maar ik vraag me toch af wat de beste manier van aanpak is.. Doorgaan met aanbieden (ook al houdt hij z'n mondje dicht) of wachten. En zijn er hier mensen die hetzelfde hebben gehad waarbij de kindjes nu wel goed eten?
Ja ik ! Wij zijn bij 5 maanden begonnen maar dat ging niet met zijn darmpjes. Dus bij 6 maanden nog een keer en dat was gewoon mond dichthouden. En nu is hij 9 maanden en blijft die mond maar open gaan en eet hij ineens ALLES. Was ook van de één op andere dag gewoon. Wij zijn het blijven aanbieden en het kwam dus goed
Lukas kokhalsde en spuugde ook heel snel van z'n bijvoeding. Met 8 maanden at hij nog fijn gepureerd terwijl ik bij dochter zo achter de rapley stond. Elk kindje is anders. Met 6 maanden is eten echt nog leren, ontdekken. Misschien doet hij het juist beter op stukjes/rapley? En anders hoeft het nog niet idd. Qua voeden, als je wilt blijven voeden, dan beter geen fv bijgeven maar de BV stimuleren. Als je wilt afbouwen is ander verhaal natuurlijk!
Krijgt hij gepureerd? Dan zou ik eens stukjes gaan proberen, gewoon lekker zelf met de handjes laten ontdekken. Ik zou het wel blijven aanbieden. Pakt hij er wat van: mooi meegenomen. Wil hij niks: morgen nieuwe kans.
oh en wat heb je al geprobeerd? Hier gaat/ging een zure appel veel beter dan zoete banaan of peer... En nog steeds, zuur heeft haar voorkeur, gek kind
Idd als je gepureerd geeft even kijken wat er gebeurd als je stukken voor hem neer legt. Verder, zonder dwang, blijven aanbieden. Wil hij niet? Dan niet en laat je het. Wil hij wel, dan mag hij het. Laat het wel leuk blijven, als dat niet lukt kan je beter even stoppen om een week later opnieuw te proberen. Tot 10x proeven om smaak te herkennen en te accepteren is heel normaal. Sommige kindjes hebben echter wel 20x nodig. Denk dus niet dat hij iets niet lust, het is echt nog gewenning van smaken. En als het over een tijdje nog niet lukt of je hebt het idee dat het niet komt (onderbuik gevoel dat iets niet klopt), je kan altijd een doorverwijzing vragen voor pre logopedie.
Onze middelste heeft haar hele babytijd geleefd van de melk en haar hele dreumes- en peutertijd van het licht en de lucht volgens mij... Ze vond echt níks lekker en ook toen ze het wel at, ging het altijd vreselijk langzaam en kon ze er niet echt van genieten. We hebben het gewoon altijd aangeboden en nooit gedwongen en nu eet ze in principe alles. Punt blijft wel: ze geniet er niet van. Ze vindt bijna niks lekker. Maar ze heeft ondertussen wel geleerd dat je het toch gewoon op moet eten.
Bedankt voor jullie reacties. Het stelt me toch een beetje gerust. We zijn begonnen met groente (wortel), maar omdat hij dit echt niet kon waarderen, dachten we maar met fruit verder te gaan. Hij heeft nu hapjes op van appel, banaan, peer, nectarine en perzik. We geven dit geprakt, zodat hij niet teveel gaat wennen aan de hele gladde structuur. Ik zou graag stukken aanbieden, maar moet eerlijk bekennen dat ik dit best een beetje griezelig vind. Aangezien hij nu al zo moeilijk eet en snel kokhalst/spuugt, ben ik als de dood dat hij zich verslikt en erger.... Maar toch vanavond een klein stronkje bloemkool voor m neer gelegd en zo waar pakte hij het op en bracht het naar zijn mond. Daarna verdween het al snel op de grond, maar toch...ik vond het al heel wat! Ik blijf aanbieden, en hoop (verwacht) dat hij inderdaad op een dag bedenkt dat het best lekker is
Mijn middelste at met 6 maanden ook echt niks, kind was er gewoon nog helemaal niet klaar voor. Uiteindelijk wel regelmatig aangeboden maar als hij niet wilde was het ook goed. Hij ging met een maand of 9/10 pas eten maar dan wel gelijk mee eten dus niks gepureerd of geprakt maar alles zo.