Wel of geen primolut en clomid gebruiken

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door liefwondertje, 16 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefwondertje

liefwondertje Bekend lid

17 okt 2011
    537
    0
    16
    bakkerij
    Ergens langs de waal
    Hallo

Wij zijn inmiddels ruim 3 jaar bezig voor een wondertje.
    Na wat tegenslagen willen we het nu anders gaan proberen.

Even vooraf, ik heb onderzoeken gehad bij de huisarts ziekenhuis en gynaecoloog. Verder ben ik te zwaar en bezig met afvallen, eerder word ik niet geholpen. Ik ben ook heeel onregelmatig ongesteld, het kan zomaar ineens maanden wegblijven. Eventueel willen we nog een stap zetten naar het Geertgen.Maar nu:

Van een vriendin heb ik een doosje primolut en clomid gekregen.
    Om enigzins weer hoop te krijgen. Zij had nog volle strips over, die ik mocht hebben van haar. Met deze medicatie is zij zwanger geworden. En heeft nu een mooi meiske van een paar maanden oud.

Ik heb de primolut en clomid nu in huis.. zal ik er aan beginnen?
    Eerst primolut voor menstruatie opwekken, en dan na enkele dagen door met clomid.

Wie weet raad?

3 jaar wachten duurt zo lang....

Verder heb ik nog ovutesten en zwangerschapsten in huis.

2. DutchDiamond

DutchDiamond Niet meer actief

ik zou zelf niet gaan expirimenteren met die medicijnen
    stel je begint nu met 50mg je krijgt geen echo's en je krijgt overstimulatie dus 6eitjes dan heb je dus kans op een 6ling

3. Leaf

Leaf Niet meer actief

Hoi Liefwondertje,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je ten einde raad bent maar ik denk niet dat het verstandig is om aan medicijnen te beginnen van een ander. De hoeveelheid clomid is natuurlijk al verschillend bij elk persoon. Ik weet niet hoeveel mg je in huis hebt nu?

Zelf heb ik PCOS en een te snelle schildklier waardoor ze mij ook geen clomid willen geven voordat dat op orde is. Dit is ontzettend frustrerend ook maar ze geven het aan om een reden natuurlijk. Bij mij zouden er complicaties kunnen komen met de zwangerschap en dat voorkomen ze natuurlijk liever.

Ik denk dat ze dit ook bij jou doen om er zeker(der) van te zijn dat de zwangerschap voorspoedig loopt en je een gezond kindje op de wereld zet.

Ik ben geen 3 jaar lang bezig dus ik kan niet zeggen dat de situaties gelijk zijn! Ik kan me indenken dat dit erg frustrerend is en snap de verleiding heel goed!

Heb je een streefgewicht gekregen? En krijg je hulp bij het afvallen?

Liefs,
    Leaf

4. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik zou het niet doen omdat ik bang zou zijn voor de risico's dus ik zou proberen een nieuwe afspraak te maken en het te overleggen met je arts hoe je je eronder voelt en je gewoon verdr wil.

5. Malou1987

Malou1987 Lid

13 jun 2011
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lijkt me niet goed, hoe groot je wens ook is.. Het is nooit goed om zelf de dosis te bepalen van chlomid.

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Nee, niet doen! Zulke medicijnen moet je alleen gebruiken als je onder controle staat van een arts. Niet zelf mee experimenteren. Je weet niet hoe je erop reageert, of je op het juiste moment begint, je zit met nare bijwerkingen, er zijn serieuze risico's aan verbonden. En je kan alles ook nog eens extra in de war schoppen. Het is overigens geen wondermiddel.

7. Billie85

Billie85 Bekend lid

3 mei 2012
    715
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Ik weet heel goed hoe je je voelt en hoe lastig dit allemaal is. Maar zoals de andere meiden hier ook al tikken: niet doen alsjeblieft Je kan dit niet op eigen houtje gaan innemen, want als je deze medicatie gebruikt moet je onder controle staan om zo de groei van de eitjes in de gaten te houden.
    Het is geen medicijn die er voor zorgt dat je maar zwanger wordt, en wellicht is het voor jullie geen optie.
    Het is hormoontroep en dit moet je echt niet zomaar zonder overleg gaan slikken.
    Nogmaals, ik weet hoe vreselijk moeilijk en pijnlijk het is als je al zo lang wacht..maar als er iets met jou gebeurt ben je verder van huis...heel veel sterkte met alles!

8. liefwondertje

liefwondertje Bekend lid

17 okt 2011
    537
    0
    16
    bakkerij
    Ergens langs de waal
    Bedankt voor alle reacties. De antwoorden zijn overigens wel duidelijk ;)

Nee helaas, de huisarts wilt echt niks voor me doen, ben er al verschillende keren geweest. Zelfs vriendlief is meegegaan, om dat ik weet dat de huisarts heel bot kan zijn. (Waar ik dus na verschillende keren alleen niet meer tegen kon). De huisarts zegt steeds "kom over 'n half jaar maar terug". Tjah daar heb ik niks aan.

Ik heb net op de doosjes gekeken..
    Clomid is 50 mg.
    En provera 10 mg.

(Ben er overigens nog niet aan begonnen)

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Waarom praat je er met een huisarts over? Met alle respect, maar dit fertiliteitsmedicatie en dat kun je toch het beste met een fertiliteitsarts bespreken? Hoeveel moet je afvallen? Want dat kan per zkh verschillen. Mijn BMI is ook te hoog, maar mijn artsen hebben dat nooit het behandelen in de weg laten staan.

10. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Absoluut NIET doen!

Zonder controle van hoe de eitjes groeien kan er een hoop misgaan. Clomid heeft veel bijwerkingen waar een arts echt controle op moet houden. Overstimulatie (kan zonder dat je het merkt) en pas als je eierstok op springen staat klachten krijgen etc.

Daarbij is de werking van die medicatie anders met een hoog BMI en en zwangerschap is riskanter met een hoog BMI. Eerst afvallen als dat nodig is, is het beste. Veel ziekenhuizen helpen ook niet met een BMI van 30+ of boven 35.

Second opinion van een andere huisarts!

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik denk dat er helaas niks anders op zit dan eerst proberen af te vallen, hoe moeilijk dat ook is. Eigenlijk alle ziekenhuizen hebben een gewichtsbeleid. Boven een bepaalde BMI-waarde wordt je niet geholpen.

En dat heeft goede redenen: Als je overgewicht hebt, zijn je hormoonwaardes over het algemeen verstoord, zeker als je PCOS hebt. Met verstoorde hormoonwaardes werkt hormoonmedicatie of helemaal niet of juist veel te heftig. Dat laatste is zeker al een bijkomstigheid als je PCOS hebt, ook met een normaal gewicht moet dat bij PCOS heel goed in de gaten worden gehouden. Ik heb hier meegemaakt dat ik twee keer minimaal 30 follikels had. Het was vaak alles of bijna niets. Als je het OHSS-syndroom krijgt (hyperstimulatie), kan dat levensbedreigend zijn! Ook levert overgewicht risico's op wat betreft een zwangerschap: een kleinere kans van slagen, minder grote kans op een goede zwangerschap, grotere kans op een miskraam, meer kans op een vroeggeboorte en andere complicaties.

Ik weet hoe moeilijk afvallen is. Ik had ook flink overgewicht en PCOS. Ik heb zelf besloten om te gaan afvallen toen we met IUI bezig waren. Ik wist dat er voor IVF gewichtseisen gesteld werden en wilde niet dat we afgewezen zouden worden. Ik ben op mijn eten gaan letten en gaan bewegen (veel lopen, fietsen en zwemmen, Wii Fit) en ben toen op eigen houtje 22 kg afgevallen. Ik vond de behandelingen en een kindje een goede stok achter de deur. Ik ben de kilo's in ongeveer een halfjaar kwijt geraakt.

Ik denk dus dat je beter eerst kunt afvallen en niet zelf met medicijnen moet gaan knoeien. De huisarts of gyn kan je doorverwijzen naar een dietist. Vanuit het ziekenhuis krijg je in zo'n geval altijd hulp bij het afvallen. Je moet het alleen wel zelf doen en zelf de knop omzetten.

Succes!

12. DutchDiamond

DutchDiamond Niet meer actief

probeer anders zelf eens een gyn te bellen
    misschien kunnen ze wel iets voor je betekenen buiten de huisarts om?

13. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ga absoluut niet zomaar lukraak iets slikken!

Clomid is geen wondermiddel en sorry dat ik het zeg, ze hebben toch niets voor niets een bmi grens in het ziekenhuis?

Ik zou dus hoe moeilijk dat ook is, gaan afvallen. Soms zorgt zelfs voor een paar kilo al voor een stabielere cyclus.

Ik zou zeggen gooi die pillen weg en begin er niet mee!

Straks gaat er iets fout en word je bijvoorbeeld Clomid resistent. En als je dan bent afgevallen en je hebt de pillen nodig, werken ze bijv niet.

Bovendien heb je als het perfect werkt maar 1 kans met 50mg en dat slaat bij heel veel dames niet aan maar ze hebben wel de fijne bijwerkingen als opvliegers en aankomen...

Dus ik zou zeggen, ga goed bezig met afvallen, en maak het regelmatig gezellig met je vriend.
    Krijg je geen regelmatige cyclus, ga dan opnieuw naar de huisarts of gyn en geef dan aan dat je bent afgevallen en dat je dus zelf er moeite voor hebt gedaan.

Deel Deze Pagina