Nachtzindelijk 4,5 jarige tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Blosjes, 4 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blosjes

Blosjes Fanatiek lid

21 jan 2013
    1.055
    523
    113
    Vrouw
    Provincie Utrecht
    Onze zoon van 4,5 jaar is al tijden overdag zindelijk, maar in de nacht wil het nog niet lukken. Ruim twee weken geleden gaf zoon aan dat hij 's nachts geen luier meer om wilde. Na 2 nachten was hij 1 nacht droog, maar van de 16 nachten die hij zonder luier heeft geslapen waren er uiteindelijk maar 2 nachten met een droog bed. Hij slaapt zó diep, dat je hem niet wakker krijgt om te gaan plassen en als dit wel lukt is hij boos en gaat hij niet plassen. Hij wordt soms zelfs niet wakker als zijn bed met is. Best vermoeiend elke nacht het bed en hem verschonen en helemaal ook met zusje die nog een nachtvoeding krijgt! Gisteravond hebben we hem maar uitgelegd dat hij zijn alarmpje om te gaan plassen niet hoort 's nachts en dat het beter is om het later opnieuw te proberen. Hij was best verdrietig dat hij weer met een luier om ging slapen, maar ik weet niet hoe we het anders aan moeten pakken. Iemand nog tips?

2. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik lees mee. Mijn dochter (ook 4.5 jaar) is ook al heel lang zindelijk maar in de nachten nog niet. Vaak gaat het een paar nachten goed (enkele keer komt ze zelfs van bed af om te plassen op de wc) en dan ineens weer een natte luier.
    Hier hetzelfde: een diepe slaper en als je wakker maakt om te plassen en boze kleuter die gilt dat ze niet wil plassen.

3. Tuttebella

Tuttebella Bekend lid

3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Nachtzindelijkheid kun je toch niet aanleren? Dat heb ik in ieder geval altijd gehoord.

Onze tweede is al een poosje nachtzindelijk, eigenlijk vanaf het moment dat ze overdag ook zindelijk was (2.5 jaar). Onze oudste daarentegen is pas sinds een paar maanden nachtzindelijk en wordt in december 6. Kwam vanzelf.
    Wel zorgen wij dat ze na het avondeten niets meer drinken, alleen nog een slokje water voor het slapen gaan.

4. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.245
    681
    113
    Hier een dochter van ruim 6,5 die nog niet nacht zindelijk is. Ik ben er voor naar de huisarts geweest in januari want ja wat moet ik er mee? De huisarts zei dat het niet aan te leren is, ze kan er niets aan doen. Er moet ergens een knop om gaan en bij haar is dat nog gebeurd. Je weet ook niet wanneer dit knop om gaat dat is bij elk kind verschillend. Huisarts zei dat we geduldig moesten zijn, het komt een keer goed, maar wanneer dat is de vraag waar niemand een antwoord op weet. Dus wij wachten weer verder af.
    4,5 jaar is dus eigenlijk nog jong. Vervelend dat ie het zo vervelend vind om een luier om te doen. Maar ik zou het uitleggen dat hij er echt niets aan kan doen en in een nat bed slapen niet fijn is.
    Mijn zoontje van 3,5 jaar is dus soms al wel in de nachten droog, mijn dochter heeft dit nooit gehad rond die leeftijd en nu is de droge luiers op 2 handen te tellen.
    Succes, het komt een keer goed! (daar hoop ik nog steeds op ;)), maar dat zijn de woorden van de huisarts.

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Van wakker maken om te plassen worden ze niet sneller nachtzindelijk, het voorkomt hooguit een nat bed. Ik zou dus leuke luierbroekjes aan doen voor ‘s nachts, aangezien hij zo diep slaapt en het echt niet leuk vindt om wakker gemaakt te worden.

6. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Hier ook een dochter van 4 die nog niet nachtzindelijk is. En wel al geruime tijd overdag zindelijk. Ik heb haar ook nog nooit wakker gemaakt, omdat ik inderdaad had gelezen dat nachtzindelijkheid niet aan te leren is. Ze krijgt tijdens het eten meestal nog een bekertje drinken en daarna niet meer.

De middelste is sinds vorige week zaterdag overdag zindelijk en heeft sinds die tijd ook regelmatig ‘s morgens haar luier droog. Vanmorgen riep ze dat ze moest plassen. Zij drinkt veel minder dan de oudste en misschien is dat ook wel de reden dat ze ‘s nachts niet hoeft te plassen.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nachtzindelijkheid kan je niet aanleren. En het is ook niet iets dat je zoontje kan beslissen om plots te gaan doen. Gewoon luier aan en afwachten dus.

8. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Idd weer gewoon de luier om doen. Zodra de luier een tijd lang droog is ‘s morgens, weer eens zonder proberen.

9. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Dit had ik een half jaar terug kunnen schrijven. En nu gaat het al een poos heel goed en is ze snachts droog zonder ongelukjes. Dus houd hoop. Het gebruik van een plaswekker is lang niet altijd nodig.

aardbei1707 vindt dit leuk.
  10. Blosjes

Blosjes Fanatiek lid

21 jan 2013
    1.055
    523
    113
    Vrouw
    Provincie Utrecht
    Bedankt voor jullie reacties. Gistervond toch weer een luierbroekje bij hem aangedaan, tot groot verdriet van zoon. Ik vind het zo sneu voor hem, want hij wil zó graag zonder luier slspen, maar ik zie wel in dat het nu gewoon nog niet lukt.
    Nu weer even rust inbouwen en wie weet zijn de luiers over een paar maanden opeens droog.

11. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    MIjn dochter wordt in juni 5 jaar en is ook nog niet nachtzindelijk. Ze is er wel steeds meer mee bezig en wil ook liever geen luier meer om, maar ik heb met haar de afspraak dat de luier af mag als deze een aantal dagen achter elkaar droog is geweest. Vindt ze inderdaad ook niet altijd even leuk, maar zowel zij als ik vinden het niet leuk om in de nacht een bed te moeten gaan verschonen :rolleyes:
    En deze afspraak werkt goed voor ons, ze weet waar ze aan toe is en wanneer het mag. In de ochtend vraagt ze dan wel eens is mijn luier droog (tegen beter weten in), maar tot op heden eigenlijk nog geen nacht voorgekomen.
    Het zal inderdaad ooit goed komen, maar voor nu blijft de luier gewoon nog om.

Blosjes vindt dit leuk.
  12. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hier ook de afspraak 3 nachten droge luier dan zonder luier slapen maar helaas lukt het hem maar zelden. Alleen als ie ziek is en licht slaapt is ie droog. Zelfs van een doorgelekte luier wordt ie niet wakker dus hier geven we het nog maar even de tijd.

Blosjes vindt dit leuk.
  13. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn middelste wilde graag zonder luier met 4,5 jaar, maar dat lukte niet. Net na haar 5e verjaardag wilde ze weer en toen lukte het 'opeens' wel. Haar lichaam was er blijkbaar aan toe.

Mijn jongste is volgende week 6 jaar en iedere ochtend bomvolle luier. Heeft 1 keer een poging gewaagd, maar dat lukte helemaal niet. Ze wil nu ook niet. Gezien die volle luiers denk ik ook niet dat het nu zin heeft.

(mijn oudste wilde met opeens 7,5 jaar zonder luier slapen, terwijl hij pas echt goed overdag zindelijk was vanaf 7 jaar. Ik dacht echt, wordt niks, zal nog wel jaren duren, maar hij heeft echt nog nooit een ongelukje gehad... In tegenstelling tot mijn middelste die in spannende tijden af en toe nog wel in haar bed plaste in het begin)

Vanaf 7 jaar kun je geloof via huisarts hulp (plaswekker oid) vragen.

Blosjes vindt dit leuk.
  14. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit inderdaad.
    Bij mijn zoon duurde het ook lang voordat hij er zelf wakker van werd en niet meer in zijn bed plaste.

15. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Komt vanzelf goed! Onze zoon was 6 jaar en 9 maanden toen het ineens goed ging 's nachts. Ik heb me er nooit veel zorgen om gemaakt.
    Ik kocht wel van die Spiderman broekjes van Drynites, die vond hij stoer. Gewone luierbroekjes wilde hij ook niet meer aan toen.

Dochter wordt over een paar maanden 5 en is ook nog niet nachtzindelijk, maak me totaal geen zorgen.

16. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Je kunt misschien met hem afspreken dat als hij echt zonder luier wilt slapen, hij dan wel uit bed moet en moet gaan plassen wanneer jij hem wekt. Mocht hij dan heel boos worden en weigeren, dan kun je het de volgende dag bespreken. Je kunt uitleggen dat je snapt dat het lastig is om uit bed te gaan als je net lekker ligt of droomt, maar dat dit voorlopig de enige manier is om zonder luier te kunnen slapen. Als hij na een paar dagen nog steeds weigert, dan is het "zijn eigen keuze" om de luier weer aan te moeten.

Op deze manier geef je hem wat meer macht in de situatie en als hij echt gemotiveerd is dan weet hij hoe hij het moet bereiken.

Overigens heb ik mn oudste bijna een jaar lang wakker moeten maken voor ik zelf ging slapen, voor ze het echt goed zelf kon. Pas met bijna 6 was ze helemaal nacht zindelijk. Sommige kinderen hebben gewoon wat meer tijd nodig dan anderen. Succes!

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wakker maken wordt steevast afgeraden in het streven naar nachtzindelijkheid. Daarmee maak je een kind meestal gewoon onzeker, terwijl ze er echt niets aan kunnen doen. Bovendien haal je ze uit een broodnodige slaap.

18. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Mijn meiden waren met net 2 dag én nacht zindelijk. Zoon was ook snel dagzindelijk nog voor 2,5 maar nu met 4,5 de nachten nog niet.

Mijn vriend en zijn broers hebben allemaal plaswekkers en weet ik wat gehad dus ik was soort van prepared. Ik wacht maar af, mijn zoon baalt er zelf ook van. Dat vind ik sneu want als hij eens wil proberen en het lukt niet vind ik dat niet erg.

19. Blosjes

Blosjes Fanatiek lid

21 jan 2013
    1.055
    523
    113
    Vrouw
    Provincie Utrecht
    Dit is het ook echt. Hij mag het van mij proberen, maar helaas lukt het hem nog niet.

Sinds zondag is het geen drama meer om een luierbriekje aan te doen 's nachts gelukkig! Het positieve is ook dat hij nu 's ochtends vaak gelijk naar de wc gaat en deze plas niet meer in zijn luier doet. Een klein stapje vooruit dus. En verder zien we wel hoe het gaat lopen.

20. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Tja, verschillende methoden werken voor verschillende kinderen. Mijn jongste had het ook niet nodig, maar voor mijn oudste werkte dit als een tierelier. Zonder wakker maken plaste ze in bed, met wakker maken ging het prima. Op een gegeven moment gaf ze zelf aan dat ze het niet nodig meer had, dus kennelijk voelde ze zich er zeker genoeg over. Ik ben zelf psycholoog en zie niet direct een verband tussen onzekerheid en wakker maken, althans niet meer dan dat ik er een zie tussen onzekerheid en zijwieltjes ;). Het ligt er denk ik vooral aan hoe je het brengt.

Deel Deze Pagina