Wat kan je wel en niet eten

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Lijntje, Aug 4, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lijntje

Lijntje Lid

Apr 30, 2006
    14
    0
    0
    Hallo,

Na wat speurwerk op deze pagina maar ook op andere sites, heb ik al het een en ander opgezocht over wat de voeding tijdens de zwangerschap. Echter het blijft allemaal wat te algemeen, zo lees ik dat je geen rauw vlees mag eten en ook wordt afgeraden om caffeine te drinken. Maar vallen bijvoorbeeld ontbijtspek, tonijnsalade, thee of cola ligth daar ook onder? Doordat de informatie vaak algemeen is blijf ik bij sommige voedingsmiddelen vragen houden. Is er geen lijst waar specifiek op staat vermeld wat je echt niet mag eten/ drinken? Of weten jullie waar deze informatie te vinden is?

Ik ben op dit moment bijna 6 weken zwanger en wil dus goed op mijn voeding etc gaan letten. Daarnaast vraag ik me af wat je het beste kan drinken tijdens je zwangerschap. Ik ben verslaafd aan cola, maar probeer daar dus mee te minderen . Water vind ik niet echt lekker, kan je bijvoorbeeld sap onbeperkt drinken?

Hoop dat jullie me aan wat antwoorden kunnen helpen. Het is toch wat, zaken waar je nooit bij stil stond, zorgen nu allemaal voor vragen. ;)

Liefs, Lijntje

2. Lonneke

Lonneke Actief lid

Jun 16, 2006
    368
    0
    0
    Ontbijtspek mag, want dat is gerookt. Rauwe vleeswaren zoals filet americain, rosbief en ossewordt kan je beter vermijden. Tonijnsalade mag ook. In principe mag je bijna alle vissoort, alleen met gerookte zalm kun je beter oppassen, want als deze een tijdje staat is deze gevoelig voor besmetting met listeria. Zoute haring is geen probleem, deze is gepekeld. 'zwarte' thee (thee, welke theine bevat en koffie beperken tot 3,4 kopjes per dag ivm de theine en cafeine welke een nadelig effect kunnen hebben op het ongeboren kindje. Hetzelfde geldt voor de cola light, waar ook cafeine inzit. Daarbij zit er koolzuur in, hetgeen eerder maag- darmklachten zou kunnen geven, waar je in de zwangerschap gevoeliger voor kan zijn. Het is en blijft toch heel belangrijk veel water te drinken. Probeer per dag echt aan 2,5 liter vocht te komen, waarvan minstens 1,5 liter water. Een paar glaasjes sap mag, maar ook niet teveel.
    Op www. voedingscentrum kun je onder zwangerschap en kinderen ook een en ander aan informatie vinden over voeding in de zwangerschap.

Hetgeen je moet vermijden in de zwangerschap:
    - alcohol, hetgeen invloed heeft op de hersen- en longontwikkeling van de baby
    - roken, hetgeen o.a. een nadelige invloed kan hebben op het geboortegewicht, de ademhaling en het hartritme van de baby. Bovendien vermeerdert het de kans op een miskraam, doodgeboorte en op andere problemen tijdens de zwangerschap
    - drugs
    - rauw vlees/ rauwe vleeswaar (zoals al eerder genoemd, filet americain, rosbief en osseworst)
    - kaas gemaakt van rauwe melk. gebruik in de zwangerschap producten van gepasteuriseerde melk. Bij Franse kaas staat op de verpakking au lait cru als de kaas van ongepasteuriseerde melk gemaakt is. pas ook op met andere rauwe producten zoals groenten. Altijd goed wassen!
    - lever; hier zit veel vitamine A in, hetgeen in grote hoeveelheden de kans op aangeboren afwijkingen, zoals een gespleten gehemelte en hartafwijkingen vergroot.

Wat je het beste kunt beperken in de zwangerschap:
    - Koffie en zwarte thee (al eerder genoemd)
    - witmeelproducten; in de zwangerschap heb je eerder kans op verstopping, hetgeen witmeelproducten kunnen verergeren. Bovendien zitten in witmeelproducten minder voedingsstoffen, welke juist zo waardevol zijn voor moeder en kind.
    voorbeelden: koekjes, beschuit, pizza en pasta. ook witte rijst kan je beter vervangen door zilvervliesrijst
    - suiker; zowel suiker als producten waar suiker in verstopt zit (koekjes, snoepjes, chocola, toetjes), kun je beter beperken. Dit zijn wat we noemen de snelle suikers, welke eventjes meer energie geven, maar waar je uiteindelijk eerder vermoeider van wordt en de voedingswaarde zeer gering van is
    -zout; teveel zout kan de bloeddruk verhogen. Veel zout zit verstopt in bijvoorbeeld kant- en klaarsauzen, soepen, soeparoma, bouillonblokjes, kant- en klare vleesproducten en vleeswaren als rookworst, rauwe ham en rookvlees.
    - leverproducten; bijvoorbeeld leverpastei, leverworst. Niet meer dan 15 a 20 gram per dag.
    - dierlijke vetten; deze worden namelijk minder makkelijk verbrand in het lichaam en kunnen ook eerder klachten geven zoals bijvoorbeeld oprispingen
    -cacao; remt de opname van kalk en ijzer uit de voeding
    -diepvriesproducten; de voedingswaarde is veelal lager dan uit verse producten
    -frisdranken, aangezien deze koolzuur bevatten, hetgeen eerder oprispingen in de hand kan werken, evenals darmkrampen en/of winderigheid. Bovendien bevatten veel frisdranken suiker, hetgeen je beter kunt beperken.
    -sterk gekruid eten; kan ook zorgen voor problemen van het maag-darmkanaal en bovendien trekken sommige kruiden meer vocht aan, hetgeen een nadelig effect kan hebben op eventueel vocht vasthouden.

Ik hoop dat ik je hier een handje mee op weg heb geholpen...

Lonneke

3. Lijntje

Lijntje Lid

Apr 30, 2006
    14
    0
    0
    Hallo Lonneke,

Bedankt voor je snelle reactie. Je hebt me zeker een handje op weg geholpen. Poehee, het is een hele lijst. Maar voor voor een gezond "kleintje", is het het allemaal waard. Ga mijn best doen om zoveel mogelijk gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Nogmaals bedankt.

Liefs, Lijntje

Share This Page