Hoi meiden Ik vroeg mij af hoe jullie het volgende zouden aanpakken. Ik stuur geboortekaartjes zodra de kleine (eindelijk..) geboren is naar vrijwel iedereen die wij kennen. Dus naar naaste familie, verre familie(hebben kleine familie vandaar), naar vrienden en naar 2-3 bedrijven. Nu zijn dit in totaal iets van 40 kaarten/adressen. Je begrijpt ik zit totaal niet te wachten op mensen op bezoek die ik 1 keer per jaar zie( die verre familie). Dus ik had bedacht dan sturen we de naaste familie en vrienden kaart met tekst als je wilt komen kijken dan graag een seintje en bij de verre familie en die 2-3 bedrijven zet ik niks neer. Maarrrrrr nu schiet me ineens te binnen.. die mensen zullen dan toch niet ineens onverwachts langs gaan komen he? Ik bedoel de kraamperiode is toch bedoeld om lekker te rusten en genieten van de kleine en bezoek af en toe geen probleem alleen ben beetje bang dat ik elke dag hordes bezoek krijg en dat zie ik niet zitten.. hoe kan ik dit nou het beste doen/oplossen..? Graag jullie ideeen Dank dank dank nina
Ik heb ook alleen kaartjes voor directe familie, alleen mijn ooms en tantes (dus geen neven en nichten) en echte vrienden en werk/huisarts/ziekenhuis Ik heb wel voor iedereen het kaartje hetzelfde, dus ook voor de ooms/tantes die ik in dit geval nog nooit hier in mijn huis heb gezien. Ik verwacht ook niet dat mensen die hier anders nooit komen, nu ineens wel zullen komen. Dat zou ikzelf dus ookniet doen, vind ik gewoon een beetje raar. Ik verwacht dat misschien 2 ervan zullen komen, (twee tantes) omdat zij toch nog best regelmatig mij een kaartje sturen, hebben ook een felicitatie met zwanger worden gestuurd. Ik denk dat het belangrijker is dat je gewoon een agenda naast de telefoon hebt liggen, kruis daar lekker een aantal dagen op weg, zodat je de visite een beetje kunt spreiden. Ik heb alleen ons huistelnr in het kaartje staan, en niet de mobiele nummers, dus verre familie die dan wil komen, zullen dat nummer moeten bellen, en dan heb ik dus altijd de agenda bij de hand. Je kunt bijvoorbeeld met je partner afspreken om de eerste 24 uur alleen voor ouders/schoonouders en zussen/broers als visite te doen en dan de overige visite pas een week later, dus verstuur je kaartje pas na 5 dagen zou ik zeggen. Zo heb je de eerste dagen lekker samen en dan daarna plan je gewoon 3-4 keer per week bezoek in, niet vaker.
Wij hebben 75 kaartjes en al mensen moeten schrappen, waarvan het meerendeel naar klanten/bedrijven is en wat verre familie/kennissen/buren en slechts een paar directe familie en vrienden waar we wel veel contact mee hebben. Allemaal dezelfde kaartjes, waarvan ik niet verwacht dat de mensen waar we alleen formeel contact mee hebben of ver weg wonen en nauwelijks contact mee hebben langs zullen komen.
Ik heb hier kraamtips, ik heb ze uitgeprint en tegen de tijd dat ik ga bevallen geef ik het exemplaar aan mijn vriend Misschien heb je er ook wat aan: 1. Reserveer de eerste dag voor de naaste familie De eerste 24 uur zijn absoluut bestemd voor de naaste familie. Maak geen andere afspraken. 2. Start pas op de vijfde dag met kraambezoek Bij borstvoeding gebeurt er de eerste vier dagen zo veel, dat het eigenlijk pas leuk is om op de vijfde dag te beginnen met het ontvangen van kraamvisite. 3. Houd een agenda bij De vader kan in overleg met de moeder een agenda bijhouden. Het is aan te bevelen om je te beperken tot één koffie-afspraak ('s ochtends) en één thee-afspraak (in de namiddag). Wees duidelijk bij het maken van de afspraak ("je bent welkom van tien tot elf"). En zorg dat elk bezoek maximaal een uur duurt. 4. Bewaak het rust-uurtje Offer nooit, maar dan ook nooit, het rust-uurtje voor de moeder op. Iedereen heeft dat moment van rust halverwege de dag nodig. De moeder heeft daarna weer energie om ook van het kraambezoek te genieten. 5. Houd het rustig Het kraambezoek behoort te weten dat het bezoek in rust moet plaatsvinden. Niet te veel mensen tegelijk, en geen rondhollende kleine kinderen. Maak uw wensen vooraf kenbaar. 6. Houd het kort Kraambezoekers hebben soms de neiging te lang te blijven zitten, vooral als ze goed verzorgd en gelaafd worden. Zorg er echter voor dat het bezoek kort duurt (maximaal een uur). Hier ligt wellicht een taak voor de vader. 7. Houd het schoon Let goed op de hygiëne. Laat geen verkouden mensen bij de baby toe (waak vooral voor snotterende kinderen) en zorg dat iedereen zijn handen wast. Ook al raakt men de baby niet aan. Helaas houdt niet iedereen zich aan deze regel. Maak daarom, als dat nodig is, uw wensen duidelijk kenbaar. Zo houdt u het ook voor uzelf aangenaam. 8. Schakel het bezoek in voor kleine taken Ga na of u een beroep kunt doen op uw bezoek. Vraag gerust of ze een paar boodschappen meenemen, een ovenschotel, een salade, of een pan soep. Dat soort dingen kunnen de vader enorm ontlasten; hij is soms ontzettend moe in de eerste weken. En hij is vaak degene die de dienst overneemt als de kraamhulp naar huis gaat. Soms ook 's nachts. 9. Creëer vrije momenten Soms wordt al dat bezoek te veel. Zorg ervoor dat het voor niemand een verplichting is. Maak ook eens een dag helemaal geen afspraken; dat is echt een verademing. En bedenk: onaangekondigd bezoek hoeft u niet binnen te laten als het u niet uitkomt. 10. Volg uw eigen gevoel Laatste tip: volg uw eigen gevoel, en overschat uzelf niet. Meer dan twee afspraken per dag is echt te veel. En als u helemaal geen zin heeft in bezoek, dan is dat ook goed! Afspraken kunnen uitgesteld worden, dat is algemeen aanvaard.
Ons geboortekaartje is tevens de uitnodiging voor een babyborrel. De mensen die er echt toe doen (onze ouders, broers en zussen en de donor en zijn gezin) zijn bij ons thuis welkom, en de rest komt maar lekker naar de borrel. Ik houd niet van drukte in mijn huis. Normaal niet, en als we straks moeten wennen aan ons nieuwe gezinnetje al helemaal niet. Belle, weet dat niet iedereen zo'n babyborrel leuk vindt, maar kan zich daar niet echt druk om maken. Ik krijg geen kind om anderen gelukkig te maken, maar omdat Meneer Belle en ik ons geluk en onze liefde willen delen met een nieuw mensje. Zo!
Wij versturen straks ongeveer 60 kaartjes naar familie, vrienden, kennissen, buren en mensen die er voor ons echt toe doen.. Verre neven/nichten of vage kennissen sturen wij geen kaartje. De kaartjes gaan pas op de helft van de kraamweek de deur uit... Ik verwacht ook niet dat iedereen langs komt, zeker van de mensen die ver weg wonen en waar we weinig contact mee hebben. Lynn; handig zeg die tips!! Ga ze gelijk opslaan
Lynn, bedankt voor de tips. Lijstje ligt uitgeprint klaar in het todo-mapje-voor-papa Wij sturen ook gewoon iedereen (incl verre vrienden en familie) een kaart, met het verzoek eerst even te bellen voor ze langskomen. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat mensen die ik al jaren niet heb gezien, nu opeens langs zullen komen. Om het een beetje rustig te houden gaan we de kaartjes sowieso pas na een week versturen (de belangrijke mensen zullen ook zonder het kaartje wel weten dat de kleine er is).
de tekst op ons kaartje staat in mn fotolbum ik kreeg van mn moeder als tip om juist aan te geven tijdens de kraamweek te komen dan is de kraamverzorgster er nog (als je volledig uren hebt aangevraagt) en loop jezelf en je man niet met de handen in het haar. en de ouders zullen wij wel direct op de hogte stellen als de kleine er is. niet van te voor ofzo want dan zal je zien staat die telefoon te loeien terwijl jij je best doet laat de rest lekker wachten tot jezelf bij bent gekomen en de kleine en lekker geslapen hebben.