hoe weer aan de borst?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door meidenmama, 24 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meidenmama

24 apr 2008
    6
    0
    0
    gastouder/ leidster kinderopvang
    Rotterdam
    Ik heb een vraag over de borstvoeding.
    Ik zal eerst kort mijn verhaal doen.
    Ik ben moeder van 2 meiden. De jongste is nu 4 weken.
    Ik ben meteen met borstvoeding gestart, alleen lukte het haar niet, om aan de borst te drinken.
    De eerste dag, omdat ze gewoon te misselijk was en vruchtwater spuugde.
    Ze pakte de borst niet goed en als ze hem al had, was ze na een paar slokjes al moe.
    Ik ben gaan kolven en we hebben haar met behulp van een cupje en een spuitje gevoed.

De lactatiekundige is op dag 4 geweest en concludeerde, dat ons dochtertje gewoon te zwak/klein nog was, om aan de borst te drinken, maar zolang ik bleef oefenen, zou het goedkomen. Ze moest gewoon sterker worden.

Helaas verliep dat ook niet goed. Ze liet het er vaak uitlopen, en kreeg niet genoeg binnen.
    Op dag 5 was ze zo suf en dronk ze helemaal slecht. We hebben toen, in overleg met de verloskundige, toch de fles moeten introduceren.
    Dit zodat ze beter zou gaan slikken.

Ik oefen veel met haar en intussen krijgt ze afgekolfde melk. Ze is nu intussen sterker en ik wil haar fulltime aan de borst krijgen.
    Alleen...hoe pak ik dit het beste aan?
    Ze pakte de borst, maar na een paar slokken, glijdt het grootste gedeelte uit haar mond en dan heeft ze alleen mijn tepel vast (au!)
    Dan haal ik haar los en probeer het opnieuw.

- Hoe kan ik het beste ervoor zorgen, dat ze goed hapt? (een grote hap neemt)
    - En dat ze dan ook de tepel goed vasthoudt?

Ik hoop dat je me adviezen kunt geven.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Beste meidenmamma,

Ik wil wel proberen dat in een mail duidelijk te maken. Op dit moment heb ik even weinig tijd maar vanavond ga ik er even voor zitten. Ik kan namelijk niet in 3 zinnen uitleggen hoe je een kindje perfect aanlegt.

Kom ik dus nog op terug.

Ilse

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Meidenmamma,

Ik ga een poging wagen.

Ik roep gewoon wat dingen die kunnen bijdragen aan het opnieuw aan de borst gaan.

Heel veel huid op huid contact. Samen in bad, lekker bloot samen in bed liggen. Veel kindjes herontdekken de borst opnieuw (meeste succesvoorbeelden met kindjes van rond de 6 weken)

Probeer het aanleggen op een rustig moment, zonder teveel omgevingsprikkels en wanneer ze niet te hongerig is.

Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg haar zo dat haar neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel haar door de bovenlip te strelen met je tepel
    Als reflex zal ze gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt haar helpen door haar kinnetje wat naar beneden te duwen.

Als haar mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van haar gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je haar naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat haar dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in haar mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

Oefen wanneer ze niet te hongerig is.

Ik weet niet hoe groot je borsten zijn maar voor sommige vrouwen is de rugbyhouding erg handig omdat je dan de borst alshet ware op de onderkaak kan leggen. Hij kan dan minder makkelijk uit de mond glijden.

Probeer tijdens het aanleggen erop te letten dat je de borst niet teveel optilt. Het gevaar daarvan is dat jena het aanhappen loslaat en dat de borst dan uit de mond zakt.

Zorg ervoor dat ze niet alleen een hap tepel neemt maar een heel stuk tepelhof erbij. Het is borstvoeding en geen tepelvoeding. Je kan dit wat helpen door je borst te vormen. Zorg dat je parallel aan de lippen blijft. Anders wordt het heel moeilijk (dan moet je zelf een stokbrood dwars in je mond stoppen)

Je kunt met spiegelen proberen haar mond goed te openen. Leg haar op je knieen en kijk haar aan. Doe dan je mond langzaam open en steek je tong uit. Combineer dat door "open"te zeggen. Kindjes gaan dit nadoen (spiegelen). dat kan je gebruiken tijdens het aanleggen.

Intussen blijf je goed kolven, dan is je productie goed en kan ze makkelijker melk krijgen als ze hapt.

Wanneer je haar met een flesje voed kan je BV vriendelijk de fles aanbieden. Prikkel haar bovenlip. Laat haar echt zoeken (als ware het de borst) laat haar zelf drinken en pauzes inlassen. Houdt de fles niet teveel op de kop want dan stroomt het heel makkelijk, zorg dat de speen gevuld is maar de fles zo horizontaal mogelijk.

Hopelijk kan je hier wat mee,
    Ik kan nog wel wat dingen toevoegen maar ga eerst hier mee aan de slag. Misschien kan je laten weten hoe het verder gaat. en eventueel aanvullingen geven over de vorm /grote van je tepels e.d.

Succes

Ilse

(Hoop dat het antwoord niet te warrig is)

4. meidenmama

24 apr 2008
    6
    0
    0
    Rotterdam
    Bedankt voor je reactie.

Het is fijn te horen, dat er veel succesverhalen zijn van baby's rond de 6 weken, dat is ons meisje vandaag.
    Ik heb intussen veel huid op huid contact, ze vindt het heerlijk om zo lekker bij me te liggen. De draagdoek is ook een grote hit hier.

We oefenen geregeld aan de borst nu. Soms hapt ze al goed, maar vaak ook niet. Maar als ze hem goed vastheeft, drinkt ze wel goed eruit. Ze snapt nu gelukkig, dat er melk uitkomt, en wordt niet meer zo boos als in het begin.

Ik heb zeker wat een je tips en ik ga er nog meer mee aan de slag!

Qua vorm tepels en borsten..tja. vrij normaal eigenlijk. Alleen als mijn borsten erg vol zijn, zijn ze vrij groot, maar nu zij groter is, heeft ze daar niet zoveel last van gelukkig.

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    hallo,

Goed te horen dat het al wat beter gaat. Ze hapt nu tenminste af en toe en drinkt dan ook nog. Dat is al iets.

Geduld, veel oefenen, steeds kleine stapjes verwachten en niet dat ze eind van de week perfect uit de borst drinkt. Dan zijn je doelen haalbaar en wordt je zelf niet gefrustreerd!

Succes en blijf van elkaar genieten!

Ilse

6. meidenmama

24 apr 2008
    6
    0
    0
    Rotterdam
    Dankjewel!

Ik heb het nog eens opgezocht, wat betreft de tepels, en ik zag op de site van Medela 3 voorbeelden van tepels. Mijne neigen dan toch meer naar vlakke tepels.

Nu staat daar, dat je tepelvormers kan dragen. Zou dat dan bij mij ook kunnen, om haar nog iets je stimuleren, of zeg je van, nou nee.
    En waar kun je die eventueel kopen?

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Meidenmama,

Ik zou zeggen nou nee, zelf heb ik niet de ervaring dat het bij moeders goed werkt. Zeker niet wanneer je ook al kolft. Meestal wordt de tepel door te kolven al wat naar voren getrokken.

Als je ze wilt kopen kan je terecht bij de verkooppunten van Medela artikelen..Zie ook de medela website daarvoor.

Bij een vlakke tepel kan het gebruik van een tepelhoedje een goed hulpmiddel zijn.

Wat er kan gebeuren bij een vlakke tepel is dat er niet voldoende borst in de mond komt. Ze krijgt dan geen prikkel achterin haar mondje. Op de overgnag hard/zacht gehemelte is een prikkel nodig om het zuigen op te wekken. Dan start de circel, zuigen slikken, etc.

Soms kan een hoedje net die prikkel wel geven. Vaak wordt de tepel dan zelf verder uitgerekt en kan je zonder hoedje verder. Ook kolven vlak voor aanleggen kan de tepel net zover naar buiten trekken dat hij wel die prikkel kan opwekken wat maakt dat ze doordrinkt. Voelt ze die prikkel niet dan zal ze starten met zuigen en na enige tijd stoppen en in slaap vallen.....

O..er is iemand aan de deur...later...

Ilse

8. meidenmama

24 apr 2008
    6
    0
    0
    Rotterdam
    Ja, dat laatste is inderdaad het geval.
    Ze drinkt, stopt dan en valt in slaap.

De vk zei toen ook al, dat ze die prikkel nodig had, om te blijven drinken.
    Daarom dronk ze ook niet goed, toen we haar met een cupje eten gaven.

Deel Deze Pagina