Onze kleine man was bij de laatste meting begin september 72 cm. Nu heb ik een hele leuke winterjas voor hem op het oog van een Frans merk. Ik heb wel meer kleding van dat merk en dan kies ik momenteel maat "12 maanden" = 74 cm (het valt dus wat kleiner). Maar voor de winterjas twijfel ik nu over de maat. Als ik namelijk een maat groter neem, dan zit je meteen op 81 cm (18 mois/maanden). Dat lijkt me dan weer groot, maar de winter moet natuurlijk nog beginnen en ik wil niet in februari tot de conclusie komen dat ik weer een nieuwe jas miet kopen. Wat is wijsheid?
Ik koop ook regelmatig iets van een Frans merk en houd niet meer zo veel rekening met de leeftijdsindicatie. Mijn dochter draagt al een half jaar dingen van 3 ans (94 cm), terwijl ze 2 is (ok, in december wordt ze wel 3). Ik merk nu al dat dat nog wel past, maar dat het bij de mouwen echt wel kort wordt. Voor de herfst/winter heb ik dingen van 4 ans (102 cm). Ik kijk dus echt naar het aantal cm. Het merk waar ik van koop valt overigens niet klein, eerder lang (wel smal). Ik zou 81 cm nemen. Voor een winterjas zou ik echt niet meer 74 (12 mois) nemen, als hij nu al 72 cm is. De winter is nog niet eens begonnen en over twee of drie maanden moet hij hem ook nog aankunnen, liefst met een dikke trui eronder. Op die leeftijd groeien ze nog hard!
Ik zou voor de grotere gaan. Bij die kleintjes vind ik te groot altijd wel handig, dan blijven de handjes wat warmer
Bedankt voor de reacties! Ik ga dan toch voor de 81 cm! (Klinkt al zo groot ) Blijft toch apart die maatvoering, we hebben ook wel kleertjes gekregen uit Amerika en dat is dan weer heel breed allemaal.
Wij hebben ook maat 4 van de winterjas, ze was de laatste keer bij het meten bij 18 maanden 90 cm. Maat 4 jas zit haar goed met groeiruimte maar niet 'te groot'. Ik zou ook de maat groter kiezen.
Ik zou ook voor de grotere gaan. Mijn dochter zit in maatje 86. Heb voor haar in Frankrijk een aantal leuke kleertjes gekocht en een winterjasje en allemaal in maatje 3 Ans (94cm). Hierbij moet ik de mouwtjes nog iets omslaan en ook t winterjasje is wat ruim, maar met een dikke trui/vest eronder is het wel fijn als het niet te krap zit.