Hallo, Ik heb een vraag. Ik ben nu 21 weken + 1 dag zwanger en sinds 1,5 week heb ik last van harde buiken. Een blaasontsteking is sinds woensdag uitgesloten en mijn verloskundige heeft donderdagavond een inwendig onderzoek gedaan, welke uitwees dat mijn baarmoedermond gelukkig rechtop stond en gesloten was. Ondertussen heb ik woensdag voor het laatst gewerkt (ik heb een drukke baan als leidinggevende) en ik ben donderdag voor een maandje de ziektewet ingegaan, in de hoop dat met de nodige rust de harde buiken verdwijnen (dit ook op advies van de verloskundige). Ik neem dus nu absoluut meer rust, slaap veel, moet wel vaak plassen, maar helaas de harde buiken blijven komen. Meestal van onderaf in de buik (en net voor en na het plassen en als de baby wat meer schopt). De frequentie wisselt. Bij rustig rechtop zitten in gezelschap, zo'n 6 per uur. Bij goed liggen in bed zo'n 3 a 4 per uur. Soms met 20 minuten ertussen, dan met 6 minuten ertussen en dan met 40 minuten ertussen (ook met warme kruik). En soms regelmatig per kwartier. Zucht. Ik weet gewoon niet wat ik hiervan moet denken en het maakt me ook onrustig. Ik kan moeilijk genieten op deze manier. Overigens, echt pijn doen ze niet, het is gewoon een vervelend gevoel en ik slaap er wel goed om (ik slaap zowiezo heel veel). Heb ik gewoon meer tijd nodig om de harde buiken tot rust te laten komen? En kan het zijn dat mijn baby veel op mijn blaas drukt waardoor het erger wordt, want soms gaat er ook een uurtje voorbij zonder harde buiken..... Ik lees graag je reactie en tips (en geruststelling?) zijn welkom.
Nog even een toevoeging. Ik heb vanavond lekker rustig op bed gelegen (met laptop, tv en boek) en ik heb tussen 19.00 en 23.00 uur 24 harde buiken geteld, sommigen wat harder dan de andere. En ik moest ca. 15x plassen...... Ik word hier echt een beetje bang van en ik weet niet zo goed wat ik moet doen, ondanks de geruststellingen van vorige week. Kan dit een groeispurt zijn of kan ik beter toch aandringen op nader onderzoek door mijn eigen verloskundige of een gynaecoloog?
En voor de complete beeldvorming; na een redelijk goede nachtrust (en ik lig nog steeds in bed), heb ik nu gemiddeld 2 a 3 harde buiken per uur. Dus, aanzienlijk minder dan gisteravond. En nu ik erover nadenk, nemen de harde buiken altijd toe vanaf een uur of 16.00/17.00, al doe ik nog zo rustig aan overdag. What to do?
Hoi eenwondertje, Harde buiken komen bij iedere zwangere vrouw voor, alleen merkt d een er niets van en de ander voelt ze de hele dag, zoas jij. Met name tussne de 18 en de 22 weken en tussen de 28 en 32 weken kun je er meer last van hebben door de groeispurt van de kleine. Zolang je geen bloedverlies hebt en de harde buiken niet steeds pijnlijker worden moet je echt proberen je niet druk te maken. Is makkelijk gezegd, maar ik ben anders bang dat het je zwangerschap gaat overheersen, terwijl er in 99% van de gevallen echt niets aan de hand is. Dat je meer rust is heel goed, je kunt nu even meer tot jezelf komen. Maar heb niet de illusie dat met meer rusten de harde buiken meteen weg zij. Meestal duurt dit een tijd en soms gaan ze helemaal niet weg. Ik begrijp dat het vervelend is en dat je je onzeker voelt, maar zeker omdat bij het inwendig onderzoek niets naar voren kwam en je verder geen andere klachten hebt als bloedverlies, proberen niet te druk te maken en te accepteren dat het op dit moment bij je zwangerschap hoort. Je moet natuurlijk wle aan de bel trekken als je bloedverlies krijgt of ze harde buiken pijnlijker worden, maar vooralsnog ontspannen, warmte en toch proberen te genieten van het groeiend wondertje in je buik! Vertrouw maar een beetje op je lichaam, die kan het wel aan! Groetjes Brigitte
Bedankt voor je antwoord en geruststelling. Ik heb vanmiddag ook overleg gehad met mijn eigen verloskundige en daar kreeg ik hetzelfde advies. Met als belangrijkste boodschap: acceptatie dat dit nu bij mij hoort. En daar zit hem dus ook de kneep. Ik wil zo graag lekker genieten, van alles doen en dat kan dus ook, maar met mate. En dat is erg wennen voor een energiek persoon als ik. Ik zal me er maar aan overgeven en inderdaad, zodra ik bloedverlies krijg of heel heftige krampen, dan zal ik actie ondernemen. Nogmaals bedankt voor je antwoord.