hoi, ik had even een vraag. mijn zoon van 6 heeft het parvo virus. nu heb ik gelezen,dat dit erg besmettelijk is voor de baby en kan worden overgedragen via de placenta. nu ben ik 33 weken zwanger en wilde eigenlijk weten in hoeverre dat nu kwaad kan voor de baby. alvast bedankt voor je antwoord. een overbezorgde mama
Hoi vonkje, Als jij de vijfde ziekte krijgt is er een kleine kans dat je die doorgeeft aan je kindje, en de kans dat die er ziek van wordt is eigenlijk alleen aanwezig in de eerste paar maanden. Je loopt dus geen gevaar en je kindje ook niet. Je kunt zelf niet veel doen om te voorkomen dat je het krijgt als je eigen zoon het heeft. Maar meestal wordt een volwassene er niet ziek van. Ik zou wel papieren zakdoeken voor hem gebruiken, die kun je meteen wegdoen, en hem leren te hoesten en niezen met de hand voor de mond, daarna handen wassen. Ook zelf vaak handen wassen. Nog ter info: 50-65% van de volwassen vrouwen is immuun voor het virus omdat je het zelf al een keer hebt doorgemaakt, dan kan je kind sowieso niet besmet worden. Als je niet immuun bent en je loopt het virus op tijdens de zwangerschap is de kans dat je het doorgeeft aan je baby slechts 30%. De kans dat de baby er dan ziek van wordt is nog vele malen kleiner en eigenlijk alleen aanwezig in de eerste paar maanden. Geen zorgen dus! Mirjam
dank je voor je geruststellende antwoord. heb me wel behoorlijk zorgen gemaakt,maar dat is ook logisch denk ik. ben in ieder geval gerust gesteld. dank je.