Hallo allemaal, Ons zoontje is beging juni 2 geworden en vandaag moesten wij weer eens na het cb. Het cb had wel een aantal puntjes waar wij met ons zoontje mee moesten helpen. Zo kwijlt hij veel en moeten wij zijn mondspieren gaan oefenen. En wij moeten over 3 maanden terug omdat onze zoontje nog geen zinnen maakt. Ook voeg ze of hij zijn haar ,neus,tenen etc. kon aanwijzen als ik dat vroeg. En hoe moest een torentje bouwen,maar hij breekt het liever af Nu weet ik dat je niet teveel van het cb moet aantrekken. Maar ben toch wel benieuwd wat andere 2 jarige allemaal kunnen. En of jullie misschien tips voor ons hebben bij de volgende dingen. - hem meer leren praten - uit een beker laten drinken (voor zijn mondspieren) nu neemt hij telkens een slok en laat het dan uit zijn mond lopen - ons zoontje is onwijs eigenwijs en vaak in zijn eigen wereld,hoe kan ik er voor zorgen dat hij toch meer oplet als wij hem iets proberen te leren. Bedankt voor het lezen van mijn verhaal,en hopelijk kunnen jullie ons een beetje op weg helpen.
Wat raar dat jullie cb zo reageerd. Met 2 jaar gaat het cb hier accoord met 5 woordjes. Dat is goed genoeg. Ook hoeven ze alleen neus mond en ogen te weten aanwijzen. Ze kijken de rest van de ontwikkeling na. Ook het kwijlen kijken ze na of ze 8 kiezen en alle tanden heeft. Zo nee kan daar het kwijlen vandaan komen. Niet ongerust maken. Cb ziet maar een momentopname van je kindje. En die ziet niet de dagenlijkse ontwikkeling van je kindje op dat moment.
Mijn kindje is nog geen jaar maar hij oefent het drinken met een 360 graden beker. Misschien vind jou kleintje dat ook erg interessant? Verder gaan we mee in zijn belevingswereld. Als hij iets aanwijst benoemen we het. Op die ma ier heb je zijn interesse en leert hij (Hopelijk) praten Ik ga vaak met hem zitten spelen. Erg gezellig en goed voor de ontwikkeling. Verder niet te veel aantrekken van het cb. Je hoeft je pas zorgen te maken als hij zes is en nog niet spreekt ( en dan nog) Misschien een tip om een logopedist in te schakelen. Zij kan erg goede tips geven ook mbt het drinken! Zet hem op!
Kleine van mij heeft een tuitbeker gehad en toen een antilek met een rietje. Later overgestapt op de beker. Miss is dat een idee? Buiten dat ieder kind is anders, meid van mij is bijna 4 en praat wel zinnen en weet wat ze moet zeggem maar minder goed als leeftijdsgenootjes. Daarin tegen was ze wel snel met motoriek, 7 maanden liep ze langs de tafel en kon hele kleine handelingen al heel vroeg met haar handen. Dus vaak als de een goed praat is die langzamer met motoriek en andersom
Hier moeten ze met 2 jaar ook zinnetjes zeggen en mijn zoontje deed dit net na zijn 2e verjaardag. Maar hij kan het... doet het alleen nauwelijks. Is veel in zijn eigen wereldje en iets leren boeit hem niet zo (behalve als het met auto's te maken heeft). Spelen doet hij nauwelijks en hij leeft enorm in patronen. Het kwijlen heeft hij gelukkig niet. Kan hij wel uit een rietjes drinken? Misschien dat eerst proberen en tussendoor gewoon een paar keer een beker aanbieden. Schilderschort om en laat hem maar aanklooien Iets anders kan ik daar ook niet voor bedenken.
Bedankt voor jullie snelle reactie's. Ik probeer er idd niet al teveel van aan te trekken. Maar soms komt dan toch te twijfel Ons zoontje is met alles wel altijd iets later dan het gemiddelde geweest,maar als hij dan iets kon kon hij het ook meteen goed. Dus probeer daar dan ook altijd aan te denken. Biancamv2: Daar had ik nog niet aan gedacht. Ze hebben idd niet na zijn tanden en kiezen gekeken,en volgens mij heeft hij ze nog niet allemaal. Wat betreft de moment opnamen,ze vroegen wel netjes of hij dat thuis wel deed. Maar wat hij daar doet doet hij thuis ook. Frummelk: 360 graden beker? Daar heb ik nog nooit van gehoord,zal zo eens op internet gaan zoeken. *edit* Ik zie het al zoiets hebben wij nu ook. Alleen hij neemt dus een slok en dan spuugt hij de boel uit Sadieraven: Z'n rietjes beker hebben wij ook geprobeert,maar hij gaat hier helaas op kauwen en heeft al vier van die bekers kapot gebeten Vica86: Jou tip van de schildersschort vind ik wel een goede. Ga daar meer eens voor kijken dan word hij iig niet meer zo nat.
Ikea heeft ook handige slabben! Gewoon lekker laten oefenen/rommelen met de beker. Ik liet ze altijd maar zolang ze geen bekers expres ondersteboven gingen houden. Maar waar drinkt hij nu uit dan? Flessen nog? Hij zal het toch wel inslikken als hij dorst heeft? Praten: deed de mijne toen ook niet en een paar weken later begon meneertje ineens te praten. Hier mocht ik als ik wilde een paar maanden later nog eens komen, vond ik toen niet nodig en even later sprak hij dus ineens wel en goed. Eigenwijs; zijn ze op die leeftijd allemaal. heb je wel het idee dat hij opdachtjes begrijpt? Vraag je thuis ook dingen aan hem? Pak je jas maar, pak de bal etc?
Rozemarijke: Dat zou ik niet durven te zeggen. Yolante: Die slabbetjes hebben wij toevallig ook. We gaven normaal zijn gewone drinken in een tuitbeker en zijn avond melk in een fles. Af en toe probeerde wij bij warm weer een gewone beker. Maar ben nu van plan om dit nu constant te geven. Soms neemt hij wel een slok en ik heb het idee dat hij het wel weet hoe het moet. Maar hij vind het leuker om er mee te kliederen. Hij begrijpt mij wel. Als ik zeg kom we gaan na bed,dan loopt hij na de deur en na klimt de trap op. Ook als ik zeg ga je mee,dan loopt hij na de voordeur. En als ik vraag of hij in de auto gaat,dan klimt hij zelf in de auto en op zijn autostoel en gaat netjes zitten.
Wauw! Dat klinkt precies als toen mijn oudste 2 was! Een paar enkele woordjes zeggen, poes, pip, mama, pappa, baby, opa en dan nog alles in zijn taaltje (titi was baby). Kwijlt ook veel etc. Kwijlen doet hij nog vaak, maar is ook erg vaak verkouden. Praten? Ineens gaat het heel hard, ook door met hem te oefenen. Wat is dit? Zeg eens ... etc. Overigens alles maar zo af en toe en ook wanneer hij er zin in had/heeft. Maar ook uit zichzelf gaat het steeds beter. Nu praat hij zelfs met zinnen van 3 woorden en dat in circa 4 maanden tijd. Overigens hebben ze bij mij op het cb helemaal niets gezegd! Komt vanzelf wel was hun opmerking. Nu maakte ik mij er ook geen zorgen om, want ik ging zelf pas praten toen ik 2 was. Drinken doet hij overigens wel goed, maar sinds kort pas uit een normale beker. (heeft ook met zijn onstuimigheid en onoplettendheid te maken) toevoeging; Ik probeerde onze zoon ook uit te dagen. Als hij iets wil vragen hem te zeggen wat hij wil, lukt het niet? geen probleem. Dan zei ik het 'wil je x?' dan zei hij ja en dan zei ik zeg eens; x en meestal probeerde hij het dan toch. Maar dan moet je al wel zover zijn dat hij al wat beter praat en je weet dat hij het kan. Anders is het alleen maar frustrerend voor hem.
Wat fijn om herkening te lezen. Ben benieuwd of ik dit over 4 maanden ook kan zeggen Ons zoontje zegt ook alleen iets wanneer hij er in heeft en zegt ook alleen wat hij wilt zeggen. Bijv. telkens als wij thuis komen dan roept hij bij de deur al duidelijk de naam van ons konijn "trikkie". Of bij opa&oma "koek". Maar opa en oma (hij kan het) maar zegt dat vrijwel nooit.
Over een jaar kletst hij vast de oren van je kop Ik werd erg onzeker gemaakt door familie en kennissen. 'Hij praat wel heel slecht/weinig' kreeg ik bijna continu te horen. En mijn oudste zei met 1,5 welgeteld 1x 'broek' ik blij, denk hij gaat praten, maar nee hoor. Je hebt het gehoord? Nou mooi, je weet dat ik het kan dus doe ik het niet meer. Zo leek het! Gewoon alles benoemen en vragen na te vragen was hier, uiteindelijk, voldoende. En 'opa' heeft hij een tijd wel gezegd, maar oma, nee hoor! Net als baby's gaat het bij peuters ook allemaal in het eigen ritme.
Ons CB vroeg met 2 jaar wat ie kon zeggen. Daar kon ik heel kort over zijn: Niks! Ow jawel, mama en papa. Ik heb me nooit duk gemaakt om deze dingen, en trek me al helemaal niks van een ander aan. Nu kletst mijn zoontje de oren van je kop.
ik heb gehoord dat uit een rietje drinken oko goed is voor de mondspieren. Misschien is dat een idee? meer leren praten: tja, weetniet of je daar echt wat aan kan doen. Misschien voorlezen?
Mijn dochter heeft ook wel lang gekwijld hoor, terwijl ze al dr tanden en kiezen al lang had. Altijd die rand van dr shirt nat. Nu niet meer hoor, maar ze vindt het nog wel fijn om ergens op te sabbelen (rand van jasje bijv) en ze is een enorme klefbek . Zij had wel een behoorlijk vocabulair met 2 jaar, maar volgens mij is het ook nog normaal als het met 2 jaar veel minder is. Kan opeens komen. Ze kon ook uit een beker drinken (begonnen met yoghurt, net 1 jaar denk ik?; als t mooi weer is lekker mee laten kliederen buiten, of bijv in de douche mee laten spelen). Ik deed met de maaltijden altijd een gewone beker (en een schort om), daarbuiten heeft ze nog wel een tijdje een rietjesbeker gebruikt (en nu nog trouwens, in bed). Had niet het idee dat het kwijlen bij haar aan zwakke mondspieren lag.. Ook niet aan amandelen ofzo, ze is gewoon een kwijler .
Qua praten, dat komt vanzelf wel. Hij zegt bepaalde dingen dus dan kun je ervan uit gaan dat het vanzelf wel goed komt Niet ieder kind is even snel en vaak is het inderdaad zo dat sommige kinderen een goede motoriek hebben maar later praten of andersom. Wij moesten ivm zoontjes vroeggeboorte met 24maanden gecorrigeerd (27,5m oud) naar de medisch psychologe. Zij gaf aan dat mijn zoontje duidelijk meer gefocust was op taal en mentale ontwikkeling dan op motoriek. Hij is buitengewoon onhandig maar maakt zinnen met 6,7,8 woorden. Echter, toen hij twee werd (in januari) kwamen er echt nog geen zinnen uit en kwijlde hij heel veel. Het kan dus heel snel gaan of het kan dat zijn interesses ergens anders liggen. Wat helpt is heel veel voorlezen, zingen, rijmpjes vertellen en vooral aandacht geven, dus je kind de ruimte en de tijd geven om iets te proberen te zeggen. Niet verbeteren maar duidelijk herhalen. Niet te druk maken, kinderen leren zoveel tussen 2 en 3 jaar dat hoe hij nu is niks wil zeggen over de toekomst. Laat het cb maar lekker voor wat het is, als jij onzeker bent geef je dat door aan je kind dus geef hem vooral zelfvertrouwen en positiviteit mee!
Met rietjes kun je leuk de mondspieren oefenen. Blazen met een rietje naar elkaar. Een balletje watjes wegblazen met een rietje, er is best wat te verzinnen en dat versterkt de mondmotoriek. Ik heb indertijd ook een printje gehad met oefeningen voor de mondmotoriek. Misschien online ook wel te vinden.
Ik zou naar de logopedie gaan ivm drinken uit beker en zodat ze in 1e instantie meekijken met taalontwikkeling. Daarnaast zou ik een verwijzing vragen bij de ha ivm gehoortest. Mijn zoontje was ook laat met praten en zelf had ik absoluut niet het idee dat hij slechter zou horen. ook man niet en kdv niet. Wat blijkt: slechte gehoortest, vocht in middenoor. hij heeft buisjes gekregen en sindsdien gaat het spectaculair beter. Zelf natuurlijk wel taal blijven aanbieden: liedjes zingen, boekjes lezen, kletsen etc. Ik ben geen voorstander van komt allemaal wel goed want dat hoeft niet zo te zijn.
Voor het praten, ik weet niet of je lid bent van de bieb, maar het boek: praten doe je met z'n 2-en! Superduidelijk en boordevol tips om met je kind te communiceren. Maar als ik jou verhaal zo lees zou ik me nog niet meteen zorgen maken hoor. Mijn twee jarige kan 1 zin zeggen: hij doet het niet! en voor de rest zijn het losse woorden, 2 woord zinnen en heel veel gebrabbel (wel zinnen, maar niet te verstaan).
Mondmotoriek kun je inderdaad goed oefenen met een rietje! Verder moest ze van ons altijd zeggen wat ze wilde, dus niet 'uhh' of wijzen... Ook zingen we altijd veel liedjes en lezen veel voor. Maar dan nog: het ene kind pikt dat gemakkelijker op dan het andere kind. Hier praatte ze al best goed met 2 jaar, maar dat kwam ook vanuit het niets eigenlijk. Van een paar woordjes naar hele zinnen... dus denk dat dat wel komt hoor! Ze kende hier wel de meeste lichaamsdelen op die leeftijd wel en kon ze benoemen en aanwijzen: behalve op het cb Hetzelfde geldde voor de toren bouwen, ze kan het heel goed maar deed het niet op het cb! Kwijlen deed ze hier ook lang en kan zeggen dat het nu bijna over is nu ze bijna 3 jaar wordt. Altijd shirtjes met natte plekken gehad hier!