Hallo, Ruim 7 weken geleden ben ik in het ziekenhuis bevallen van een gezonde zoon. Vorige week ben ik op nacontrole geweest en alles was goed. Ik ben hersteld verklaard als het ware. Heel fijn natuurlijk. Nu ben ik 2 kleine dingetjes vergeten te vragen. En om daar nou een afspraak voor te maken in het ziekenhuis vind ik ook zo wat. Daarom stel ik ze hier. Hopelijk wil een van jullie hier antwoord op geven. 1) Ik ben bijna weer op mijn oude gewicht (nog 2 kilo) en qua kleding kan ik aardig wat dingen weer aan. Maar mijn broeken absoluut niet. Niet omdat mijn buik nog zo groot is, of het extra vet op de bovenbenen of heupen, maar mijn heupbotten steken meer uit dan voorheen. Nu is er natuurlijk een kind door mijn bekken gegaan en daarvoor moest ruimte worden gemaakt, maar komt het bekken weer in de oude positie terug? M.a.w. verandert dit nog of moet ik grotere maten gaan kopen? 2) Ons kind geboren m.b.v. vacuum extractie + flinke knip. De eerste paar weken na de bevalling voelde ik de bekkenbodemspier helemaal niet meer. Als ik hem probeerde aan te spannen voelde het net alsof iemand aan me vroeg om mijn 6 vinger van mijn rechterhand op te steken. Geen idee hoe dat moet. Inmiddels is het gevoel weer terug en kan ik hem wel wat aanspannen. Maar als ik hem optrek (even vergelijkend met de lift) naar de bovenste verdieping, kan ik hem daar niet houden. Hij keldert direct een aantal verdiepingen naar beneden. Ik oefen nu elke dag tijdens het geven van borstvoeding zodat ik het regelmatig doe, maar vraag me af of ik het op de juiste manier doe (optrekken, proberen vast te houden, weer laten zakken, evt. in stapjes). En komt er nog verbetering in denk je? Alvast bedankt voor jullie tijd! Groet, Wil
Hoi wil, Je bekken veranderd iets van stand in de zwangerschap deze keert na de bevalling weer terug in haar oorspronkelike stand. De verandering is minimaal, niet zo sterk dat het een broekmaat scheelt. Wacht het nog even af het is pas 7 wkn geleden! 9 mnd op en 9mnd af word er weleens gezegd. Het is verstandige je bekkenbodem te blijven trainen, Je doet het op de juiste manier (er zijn meerdere oefeningen!) En je zal merken dat je spieren steeds sterker worden en je uiteindelijk niet gelijk een paar verdiepingen naar beneden valt! Imke