Hoi allemaal! Ik zit met een lastig dilemma en wil graag wat advies hebben van buitenstaanders. Even wat achtergrondinfo: ik heb pcos, dit weet ik sinds 5 jaar. Sinds juni 2012 slik ik geen pil meer en sinds dien zijn mijn man en ik dus ook aan het proberen om een kindje te krijgen. Ik woon in Turkije, in Nederland is vastgesteld dat ik pcos heb. Ik kan in Nederland niet meer naar de gyneacoloog omdat ik daar ben uitgeschreven, ik heb wel in maart dit jaar nog een controle gehad (inwendige echo en bloedonderzoek) die wederom uitwees dat ik pcos heb. Vandaag zijn mijn man en ik hier naar het ziekenhuis geweest in Turkije. Deze gyneacoloog had géén idee wat pcos is, en stuurde ons na een uitwendige echo gewoon weg, want daar was natuurlijk niks op te zien!!! Wel 'schrok' hij van het feit dat ik al 14 maanden geen enkele menstruatie heb gehad en gaf ons een briefje met een code mee, dat medicijn konden we ophalen bij de aptotheek. Verslagen en ook boos op de gyneacoloog omdat hij ons niet wilde helpen (we hebben nog pagina's voor hem geopend op google, er is tal aan Turkse info te vinden op het internet over pcos, maar het zat bij mij tussen de oren zei hij) zijn we naar de apotheek gegaan. Het medicijn van het briefje bleek Tarlusal 5 mg te zijn (een doosje met 12 stuks waarmee ik een 4 of 6 daagse kuur kan doen, lekker duidelijk hé..) Dit blijkt vergelijkbaar met Provera. Toen we in deze roes aan de apotheker om Clomid vroegen (hier heet dit Klomen) kregen we tegen onze verwachting in zomaar een doosje met 10 stuks mee van 50 mg... En nu zitten we hier dus thuis. Ik weet hoe ik deze medicatie kan gebruiken, ik ben zelf doktersassistent, maar ik hoor gewoon even graag van anderen of zij misschien zwanger zijn geworden zonder begeleiding mét gebruik van medicijnen.. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Als jullie verder tips hebben of een andere mening, vertel het me alsjeblieft.. Wil het graag horen. Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor jullie reacties.
Hoi sterres, Wat vervelend zeg zo een gyn, was het in een privé ziekenhuis? Als ik jou was zou ik naar een ander ziekenhuis gaan. Welke stad woon je in Turkije? Ikzelf heb ook klomen gehad in Turkije, 3 rondes maar ik moest elke keer een echo omdat je cystes kan hebben of vocht in de baarmoeder en dan mag je absoluut geen klomen/clomid. Bij de apotheek in Turkije doen ze overgens niet moeilijk. Ik zou als ik jou was naar een ander ziekenhuis gaan, wellicht Acibadem en daar onder behandeling gaan. Als je daar weer onbegrepen voelt kun je altijd nog zelfgebruik overwegen. Wellicht wilde de gyn jou provera voorschrijven om erna weer verder te kijken met een uitgangsecho hoe of wat. Ben jij turks of Sprak de arts Engels? Mijne bijv niet en dat is soms wel frustrerend met een man die de medische termen niet weet te vertalen of bijv niet weet wat een follikel is, wat in het Turks bijv hetzelfde is, heel frustrerend!
Pearll bedankt voor je snelle reactie! Ik woon in een toeristische stad aan de egeïsche kust. Ik ben in een openbaar ziekenhuis geweest. Een privé-ziekenhuis is momenteel niet te betalen voor ons. Het seizoen is voorbij wat betekend dat we tijdelijk geen inkomen hebben (en ik mag hier nog niet werken ivm vergunningen en controles). Vandaar dat we naar de openbare zijn gegaan. Mijn man is Turks en spreekt goed Engels en een beetje Nederlands. We hebben thuis alles besproken wat we wilden vragen en weten. En tussendoor vertaalde hij alles wat er werd gezegd zodat ik er op in kon springen. Mijn gyneacoloog sprak alleen Turks. Ik versta een groot deel maar met name de toon was héél nonchalant wat we echt niet prettig vonden. Maar qua ziekenhuis hebben we dus helaas niet echt een keuze..
Ik ben ook geen voorstander om zomaar clomid te gaan slikken zonder begeleiding. Stel dat je geen bijwerkingen als cystes etc. hebt, maar wel meerdere follikels, en je bent ineens zwanger van een 3-ling, wat dan? Je hebt zonder echo erbij nl. geen enkele manier om te weten hoeveel follikels je hebt, en de ene vrouw reageert anders op dezelfde dosis dan de andere. Ik heb 4*25 genomen en had daarmee 1 follikel, maar ik hoor dat de meesten de eerste cyclus zelfs aan een hogere dosis beginnen en vaak nog niet genoeg hebben daaraan, wil er niet aan denken om bijv. op eigen houtje 4*50 genomen te hebben, wie weet hoeveel zaten er dan tegelijk in mijn buik.
Ok ik begrijp het acibadem is inderdaad een duur ziekenhuis. Overigens biedt niet 1 Turkse verzekering dekking voor een kinderwens, het dient uit eigen zak te worden betaalt, de kosten verschillen wel per ziekenhuis. Is er wellicht ook een andere gyn in dat ziekenhuis? Als je je niet prettig voelt moet je zo en zo overstappen vind ik. Kreeg jij in Nederland ook een behandeling met clomid? Hoeveel mg kreeg je toen? Ik ken wel meiden die voor 6 maanden clomid meekregen na de eerste paar keer met controle.
Ik neem ook Clomid 50mg telkens 5d, startend op dag 3 vd cyclus. Op dag 12 telkens een follikelmeting. In augustus was de gynaecoloog op verlof, maar ondertussen wist ik dat de dosis van 50mg voor mij ok was. Ik heb op eigen houtje de Clomid genomen en dan met ovutesten de ovulatie gevonden. De gynaecoloog zei dat ik dat goed had aangepakt. Het risico op meerlingzwangerschap is denk ik toch niet zo groot met Clomid? Mss heb ik dat verkeerd voor hoor. Kun je niet wat informatie vragen aan een gynaecoloog via mail?
Zeker een eerste cyclus moet goed in de gaten gehouden worden door een gyn. Dus zomaar op eigen houtje starten met clomid lijkt me geen goed plan. Toen ik 2 goede rondes achter de rug had, mocht ik vervolgens ook 4 maanden zelf aan de gang met clomid. Maar toen is dus al goed gekeken hoe ik erop reageerde. Echter hebben we maar 2 rondes zelf gedaan, omdat mn cyclus weer steeds langer werd. Vervelend zeg dat de gezondheidszorg in Turkije zo anders is.. Op die manier wordt je bijna gedwongen om op eigen houtje iets te gaan proberen Ik zou er goed over nadenken.. Er zitten toch wel wat risicos aan vast.
Ik begin volgende week ook met clomid. Denk dat een echo niet per se nodig is hoor. Bij mij is met een inwendige echo pco vastgesteld en mag straks dus starten met clomid. Moet elke 21e dag van de cyclus bloed laten prikken om te kijken of ik een eisprong heb gehad, maar krijg verder geen echo meer. Dus denk dat 50 mg. zonder controle geen kwaad kan, al zou ik voorzichtig zijn met verhogen en weet je misschien nog niet of je een eisprong hebt? Maar goed ik ben geen arts en heb er verder weinig verstand van. Kan je niet even met je oude gynaecoloog in nederland bellen en advies vragen?