Ik geloof dat er laatst een topic was geopend hiervan, maar ik denk dat die weg is door de crash (was toch een crash? ). Vond het wel erg interessant om te lezen en ben heel benieuwd wat sommigen alweer bij geleerd hebben! Hier is ons lijstje: - mamma - ba(l) - da(t) - bah! - bee = beer - heej (begroeting) - eend - Bie of Bobby = onze hond c.q. alle honden - aai - di(k) di = Dikkie Dik - Nijn / Nijte= Nijntje - eten - ba = lamp - die - dodda = Dora - baba = papa - titte = zitten - tinke = drinken - toete = toetje - i da? = Is dat? - mamma da (en nee schudden als ik er niet ben) - mmm mam mam mam = jam jam - be (bij wat doet het geitje?) Tellen jullie de woordjes die ze maar 1x zeggen trouwens mee? Ik doe dat dus niet, maar vraag me af hoe jullie dat doen.
Zo! Jouw kleine kan al flink kletsen! Dit is wat Jesper nu kan: papa mama paard poes boe (op: wat zegt de koe?) bedje badje tutje (z'n doekje) beer toetje bootje (we wonen aan het water, haha) bootje (zegt ie ook tegen brood) kuiken pakken poost (proost als we met onze beker tegen die van hem aan klinken) Taita (Laika, onze hond) bak (zandbak, laatst één keer echt zandbak gezegd!) Dit zijn de woordjes die hij echt gericht zegt. Ben zo trots!! Elke dag lijkt hij alweer zoveel bij te leren! Groetjes, MissX
zoo wat een kwebbelkousen!! hier is het alleen: papa mama haaaaaaaaaaaaaai (echt overdreven) dag baby die drie ja nee hmm ja dat was het
Mijn zoontje is nu bijna 12 maanden en zegt nu: bah (de hele dag door ) papa mama oh oh (als er iets valt) eten (tenminste het valt eruit te halen) die Volgens mij is dit het wel zo'n beetje. Maar ik heb wel door dat hij steeds meer begrijpt wat we zeggen. Hoe snel leren ze worden erbij? Want jullie hebben het over 14 maanden... Mijn zoontje loopt nu wel al los sinds een paar dagen kruipt hij bijna niet meer. Dus misschien dat hij eerst dat ging doen en dan nu meer met woordjes gaat oefenen. Ze kunnen ook maar met 1 ding tegelijk bezig zijn...
Wat zeggen jullie kindjes al veel! Hier is het alleen: Paap (pap) pffff (wat doet een paardje?) mauw baf (waf) Ze babbelt genoeg maar dan in haar eigen taaltje!
Hmmm... die van mij speelde nog stommetje met 14 maanden... Het enige wat eruit kwam was: "Ta! Ta! Taaaaaa!" en "Tsss tss tss" en dat dan het liefst 's ochtends vroeg en zo hard mogelijk...
Kenji is ruim 14 maanden, en zegt: - Mama. > Op een zeurend toontje, als ie gepoept heeft. Verder niks. Maar het komt vanzelf wel, hij is veel te druk met lopen, rennen en op dit moment achteruit lopen.
Hier gaat het echt in fases. Nu zit hij weer in een fase dat er veel woordjes bij komen. Daarvoor was hij vooral met zijn motoriek bezig (nu nog wel maar dan vooral de fijne motoriek). Vind het vooral de laatste 2/3 weken erg snel gaan. Ook van wat hij allemaal al begrijpt. Het gaat echt zo snel! Hier is het trouwens ook niet altijd even goed verstaanbaar/gearticuleerd. Toen hij net volledig los begon te lopen, was het praten aanzienlijk minder goed. Nu wel weer.
Hahahaha...dat doet Aaron ook sinds een week. Vind het zo'n aparte ontwikkeling. (Of ligt dat aan mij? )
Wat? Dat achteruit lopen? Ik weet niet of het apart is, maar ik vind het in ieder geval wel grappig. En hij ook, want als ie ermee bezig is lacht ie zelf ook haha.
Haha, achteruit lopen doet Julia ook hoor, maar dan wel vallen aan het eind Julia liep ver voordat ze ooit 1 woord zei Met 10 maanden de eerste stapjes. Dus pas echt daarna, rond een jaar, begon ze te kletsen en toen kwamen er dagelijks woordjes bij. Het is een hele lijst inmiddels! - Papa - Mama - Tuhtuh (Toeter, onze poes) - Pss (poes) --> zegt Bauw (mauw) - Koe - Baap (schaap) --> zegt beee - Kakakak (eend) - Tikke/Dikke (drinken) - Keke (koekje) - Ja en Dee (nee) - Ka (klaar en pjoska, de hond van opa en oma) - Tutu (haar loopauto) - Ties/Tiets (fiets) - Bap (lamp) - jij(s) (ei en rijst) - Jaja (Julia, in de spiegel of op een foto) - Pap (slapen/slaapzak) - Buis (muis) --> zegt pipipipipip - Tietiet (wat een vogel zegt) - Teus (neus) - Oggg (oog) - Haa (haar) - Brrr (koud en auto) - Tit (dit) Dit was even uit m'n hoofd, ik vergeet er waarschijnlijk wel een paar. Vooral haar eigen naam, Jaja, en de delen van je gezicht vind ik zo leuk. Ze snapt er al veel meer, zoals oor, mond, buik en voetjes! Knap kind heb ik he