Heerlijk stoofpeertjesrecept gezocht!! Wie helpt?

Discussie in 'De lounge' gestart door duveltje, 6 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik ga straks lekker stoofpeertjes maken jullie hebben me lekker gemaakt met dit topic :D

2. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Dé tip wat mij betreft; Gluhwein!! Wat je er verder ook doorheen doet, ik mis het als er geen gluhwein doorheen zit. De smaak is dan veel kruidiger en warmer, mmm :)

3. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Ok duidelijk, bedankt voor je uitleg. Ik denk dat je klik-klak schroefdeksels bedoelt van bijv. een glazen pot sperzieboontjes of zo?

ik deed het met de jam eigenlijk op diezelfde manier als jij, behalve dat stomen in de magnetron.

Wat handig dat het niet noodzakelijk zoete dingen hoeven te zijn. Dus sperzieboontjes, worteltjes,... kan ook eigenlijk? Dacht altijd dat de suiker een soort van bewaarmiddel was.

4. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    o nee laat maar, ik zie al:
    sorry te snel gelezen :)

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Exact, ik heb een grote kelder vol met potten van rode kool en wortelen en zo, en daar zitten dan pruimen en peertjes en rabarber in....het ziet er niet zo schattig uit maar is wel hardstikke effectief ;)

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    :D Als je maar zorgt dat de potten schoon zijn (door de vaatwasser) en steriel (door de magnetron en doordat je er kokend heet spul in doet) heb je geen problemen.

Mijn schoonouders doen de peertjes tegenwoordig ook allemaal zonder suiker omdat mijn neefje geen suiker mag en niets bederft.

7. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    ok Juul het is me helemaal duidelijk. bedankt voor je uitleg!

En als laatste, uit nieuwsgierigheid: wat heb je allemaal nog staan behalve peertjes, bietjes en rabarber?

@all sorry voor de topicvervuiling :)

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    @all, ook sorry

Ik heb pruimen,appelmoes (lekker compote), verschillende mengsels jam, courgette (die maak ik zuur in en kook ik niet), en rabarber/appelcompote. Peren heb ik conference en gieser wildeman. Ik heb wel eens chutneys gemaakt van andere groenten die ik over had uit de tuin maar weet nooit zo goed waar ik chutney bij kan eten, dus ben daar maar mee gestopt.

9. noukie89

noukie89 Niet meer actief

water ;)
    peren
    peren suiker en kaneel

3 scheppen perensuiker en halverwege nog een 3 tot 5 scheppen worden ze heerlijk zoet eetlepel kaneel erbij en koken tot ze roze/rood zijn +- 2 uur

10. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Mijn recept voor stoofpeertjes staat in mijn ZP-weblog :D

Iemand vroeg waarom je er iets roods bij doet: wij doen dat voor de smaak! Port geeft een heel eigen, heerlijke smaak aan je peertjes én aan het vocht dat je overhoudt ;)

11. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik doe het nog simpeler en laat mijn vader de boel in maken :D.

Hij vind het onnodig dat er 2 keukens een bende worden en dus de hele bubs in een keer. Alleen maakt hij de potten steriel in de oven en pakt dan een hete pot en vult ze met datgene wat gemaakt is. Pot op de kop neerzetten en aflaten koelen. :p

Mjammie we hebben echt een mega voorraad appelcompote en rabarber compote staan. :)

12. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Ik had ook al bedacht dat ik het met port zou maken. Ik heb nog een hele voorraad staan, en het is wat mij betreft wat voller van smaak dan wijn.
    Wat doe jij met het vocht dat je overhoudt?

Enne, ik zal zo je recept eens bekijken!!

13. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Helaas moet mijn vriend overwerken vanavond, dus ik ga morgen pas aan de stoofpeertjes....Jammer hoor; ik had er net zo'n zin in!

14. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Opdrinken :D NIet alles, maar sowieso bij de peertjes zelf vind ik het lekker als ze een beetje 'in het vocht' in mijn kommetje liggen (wij eten peertjes vooral als dessert). Maar zeker met de goede verhouding suiker en kaneel erbij: heerlijk!!

15. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    bij ons in de supermarkt verkopen ze speciale suiker die roze is, voor stoofpeertjes... misschien wat voor je? kinderen vinden vaak de smaak van wijn niet lekker

16. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Ik heb dus net vrolijk stoofpeertjes gehaald en basterdsuiker en kaneelstokjes......heb ik de kaneelstokjes blijkbaar bij de kassa laten liggen....heb er nu gemalen kaneel doorheen gedaan, is dat ook goed?

En de groenteboer gaf mij het advies om er een eetlepel azijn doorheen te doen voor de rode kleur. Natuurlijke chemische reactie zorgt er dan voor dat de peertjes mooi rood worden! Als het gewerkt heeft, laat ik dat hier wel weten ;)

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Doe ik ook altijd (de gemalen kaneel erdoor he, niet de stokjes bij de kassa laten liggen ;)) en gaat prima hoor!

18. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    De stoofpeertjes zijn gelukt! Ook zijn ze idd door de azijn mooi rood geworden! Alleen heb ik ze maar een uurtje op hoeven zetten om gaar te worden :( Als ik ze nog langer had laten gaan dan had ik perenmoes gehad....

Dus vanavond mijn moeder verrassen met mijn voor het eerst zelfgemaakte stoofpeertjes! (ik vroeg mijn moeder altijd om het voor me te maken :p)

19. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Goeie tip van de azijn! De smaak is wel verdwenen na het koken neem ik aan?

Ik kook de peertjes ook geen uren hoor, dan wordt het idd moes. Meestal is een uurtje zat.

Je moeder zal trots op je zijn....en nooit meer peertjes voor klaarmaken :D

Deel Deze Pagina