Wia oftewel AOW

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Cinderella22, 4 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cinderella22

Cinderella22 Actief lid

17 aug 2007
    330
    0
    0
    Heb vandaag een gesprek gehad met de arts van het uwv omdat ik nu bijna 2 jaar ziek ben (postale depressie) en ik krijg binnekort een uitnodiging voor een wia keuring.

Is er iemand hier bekend mee?
    Als je gekeurd bent krijg je dan ook gewoon 100% van je laatst verdiende loon
    en als je niet gekeurd wordt? krijg je dan opeens helemaal niks meer? ook geen recht op ww?

2. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik kan je er niet mee helpen, maar ik denk dat je bedoelt 'Wia oftewel WAO'. AOW krijg je nl. vanaf je 65e.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Als je je keuring hebt gehad en hieruit blijkt dat je duurzaam voor 80-100% arbeidsongeschikt bent, krijg je een WIA-uitkering. Die ligt lager dan je laatstverdiende loon, volgens mij maximaal 70 of 80% (en dan nog van het maximum-dagloon; als je meer verdiende dan het maximum dagloon wordt je uitkering minder dan 70% van je laatstverdiende loon).
    Als zij denken dat het niet duurzaam is, en dat zal bij een depressie meestal het geval zijn, krijg je een andere uitkering. Die is van kortere duur en vaak ook lager.
    Op uwv.nl kun je hier meer informatie over vinden, met de juiste percentages. Anders kun je ze vast ook gewoon even bellen met je vragen, of op www.minszw.nl kijken (ministerie); daar is ook heel veel leesbare info te vinden.

Als je je niet laat keuren krijg je geen arbeidsongeschiktheids-uitkering. Logisch: want ze hebben niet kunnen vaststellen of je nog kunt werken. Of je dan nog recht hebt op ww weet ik eigenlijk niet meer... ik heb hier twee jaar geleden nog tentamen in gedaan maar heb het niet meer paraat. Zwanger he, dat doet iets met je geheugen..

Deel Deze Pagina