Hallo allemaal, Ik heb even jullie advies nodig Mijn zoontje is nu 7 maanden en ik wil eigelijk langzaamaan gaan beginnen met brood te laten eten. Maar ik heb geen idee hoe ik daarmee moet beginnen :S (1e kindje) Ik zal even vertellen hoe zijn voedingsschema er nu uit ziet: 06.00 fles 200 ml Nutrilon 09.30 fruithapje 12.00 fles 200 ml Nutrilon 16.00 fles 200 ml Nutrilon 18.00 groenten 20.30 fles 200 ml bambix avondpapje beschuit. Dit schema is perfect maar soms wijkt ie weleens een half uurtje af.. Dus nogmaals hoe zou ik kunnen beginnen met brood, hoe laat ik hem er aan wennen en dergelijke, ook gaat hij 3x per week naar kdv en hoe zou ik dat dan allemaal moeten doen?? Alvast bedankt! Liefs
Je kan hem rond half 12 misschien een paar stukjes geven. Dan alleen het binnenste van het broodje. Je kan op het broodje smeerkaas of smeerworst of jam doen. Dat is natuurlijk aan je zelf. Wij zijn met onze zoon begonnen met brood toen hij ook ongeveer 7 maanden was. Maar hij kreeg geen fles voeding maar bv. Hij dronk dan wat minder dan de andere voedingen maar dat haalde hij bij de volgende voeding wel weer in. succes ermee.
Misschien ligt het aan mij, maar ik ben gewoon begonnen. Met kerst was hij bijna 6 maanden en hebben we hem aan tafel bij het ontbijt een broodkorstje gegeven. Je hoeft in het begin nog niet te verwachten dat hij een hele boterham wegwerkt, gewoon een broodkorst wanneer jij ontbijt is prima. Je merkt vanzelf wanneer hij er ook echt iets van binnenkrijgt en dan breid je het uit naar een stukje brood. Tegen de tijd dat hij echt een stuk brood eet is het ook heel makkelijk om de fles af te bouwen.
Ik zou het ook tussen de middag doen, de fles is dan als drinken erbij. Neem bruin, tarwe of wit, snijd de korst eraf. Geef het met wat boter ( de vitamines daaruit heeft je kindje nodig) en wat smeerbaar beleg. Leverproducten mag je eenmaal per week geven en je moet natuurlijk blijven oppassen met te zout beleg. Snijd het in dobbelsteen grote stukjes (die tip kreeg ik destijds van het CB) en geef het , als het je lukt, in de wang. Dan gaat het niet direct richting keelgat. KDV doet gewoon mee als je het aangeeft hoor. Bij mij althans wel. Ik heb ze gevraagd brood te gaan geven, toen het thuis goed leek te gaan. Sindsdien eet ze gewoon met de rest mee.
Ik zou het tegen twaalven doen. Net voor de fles, en dan de fles als "toetje". Kijken hoeveel hij daar nog van nodig heeft. Ik geloof dat de fles degene was die verdween bij 4 naar 3 flessen. En dan een kopje thee, water of sap bij de boterham. Ik ben gewoon begonnen met een (licht) bruine boterham in stukje van 1a1,5cm, met een likje boter erop. Geen vers brood (plakt), liever een dag oud of uit de vriezer. De eerste dag at hij de helft op, dag 2 bijna een hele. Ook incluus korst. Mijn jochie pakte de stukje al snel zelf, en daarvoor stopten we ze gewoon voor in zijn mond. Maar als die kokhalsreflex nog flink aanwezig is, is de wang ook een goede optie. Of even dippen in wat melk. Ik zou het op het KDV even vragen. Ze kunnen hem daar waarschijnlijk wel om half 12 bij de tafel aanschuiven? Dan kan hij daar wat hapjes proberen. Maar ik zou eerst thuis een beginnen om te kijken hoe hij reageert. En als dat goed gaat over 1a2 weken ook op het KDV..
Wij zijn dit weekend ook met brood begonnen. Ymke eet nog niet zoveel maar het begin is er. Wij geven rond 11.30 uur brood en dan een fles. Ik zou om 12.00 uur brood geven en dan de fles erna. Gewoon kijken hoeveel daarvan op gaat. Als je op het KDV aangeeft dat je brood geeft dan geven ze dat ook daar.
ik ben ook gewoon begonnen hoor, met 6 maanden met een korstje. Je scheurt de lange korst van de zijkant van een boterham af en geeft dat in zn handjes. Ik zou het om 11.30 doen, dan om 12.00 uur gewoon de fles. Dat is een ritme dat je nog maanden kunt aanhouden. Als de korstjes goed gaan kun je de hele boterham geven in stukjes. Ik deed er boter op en appelstroop/zonnaturajam, af en toe smeerworst. Ik heb nooit stukjes in haar mond geduwd o.i.d. ik heb het haar zelf laten pakken van het bord, of laten aanpakken van mijn handen. Kindjes kunnen zelf heel goed aangeven wat ze aankunnen. Mocht hij een keer gaan kokhalzen, niet meteen schrikken dat is een reflex wat heel goed ontwikkelt is. Het enige dat je kunt doen is hem een beetje rechterop zetten.
Volgens mij waren ze bij Gijs op t kdv met brood begonnen.. Ik had er nog niet aan gedacht.. Ze vroegen of ik t goed vond.. Tuurlijk!!! graag zelfs.. Maar moet toegeven dat Gijs nog steeds niet dagelijks brood krijgt.. Soms is ie al zo moe, dan ben ik blij dat ie iets van een fles wil... thuis gaf ik wel eens een broodkorstje.. nog voor we echt met een snee voor hem zelf begonnen.. Zonet heeft ie met smaak een broodje met appelstroop op gegeten..
Ik zou het lekker voor de fles van 12 uur doen, dan kan die zoveel brood eten als hij wil en daarna lekker afeten met de fles.
Gewoon proberen! Begin maar lekker met een broodkorst en bouw dat uit. Hier na twee weken broodkorst sabelen at hij een hele volkorenboterham, Met korsten en een beetje roomboter. Vlees en kaas is nog helemaal niet nodig!
Ik denk dat je het beste met brood kunt beginnen vóór de fles van 12.00uur. Hoe meer hij van brood gaat eten, hoe kleiner deze fles wordt. Uiteindelijk kun je deze laten vervallen. Ik heb heel lang alleen een beetje boter op brood gedaan, daarna boter en appelstroop.
Ja, ik gaf ook appelstroop na een tijdje. Daar heeft hij iedere dag wel zin in, wij geven geen vleeswaar.
ik geef ook geen smeerkaas en heel af en toe smeerworst (toen dan) nu moet ze ook geen smeerkaas en eet graag kipfilet en gebraden gehakt. Ik werd echt misselijk toen ik mij realiseerde wat er in smeerworst zit.
deze vraag wou ik ookal stellen. ik ben al een tijdje bezig met broodkorstjes maar doe vanaF morgen wel hele proberen.. maar laten jullie de kindjes zelf pakken of geef je het echt in de mond?
Ik geef het in de mond, want ze vindt het nog veeeel te leuk om ermee te spelen, jammergenoeg. Ik heb het geprobeerd hoor, maar ze knijpt alles tot moes en het komt overal terecht, behalve in haar mond. Maar er zijn wel kindjes die al heel snel zelf pakken en ook echt eten. Kwestie van proberen, denk ik
ik ook, ik heb het er nooit ingepropt, wat ik wel eens lees over in het wangetje ofzo. Ik ben van mening dat een kindje zelf aangeeft wat ze aankunnen.