LAstig gevallen worden door mannen op straat

Discussie in 'De lounge' gestart door LW85, 11 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ik vraag me af hoe vaak dit bij jullie gebeurd en wat je eraan doet.

Vandaag liep ik op straat (drukke straat) en er komt een jonge man op me af, recht op me af terwijl de hele stoep vrij was. Ik liep gewoon door maar opeens doet hij zijn armen open om me beet te pakken en keek hij me raar aan. Ik kon er nog net onder door/opzij ontwijken en ben gauw doorgelopen naar waar ik moest zijn. Toen ik terugliep stond hij nog steeds in de buurt van de plek waar het gebeurde en deed ik of ik hem niet zag en stak gauw het fietspad over.

Nu woon ik in het centrum van Rotterdam en ben wel wat gewend qua opmerkingen, blikken en bestuurders van auto's die stoppen om wat te roepen.
    Maar dit soort mannen krijg ik echt de kriebels van.
    Op mijn 19e, 6 jaar geleden, ben ik midden op de dag op straat (wel uit het zicht van auto's en huizen) aangerand en beroofd. Ik was er al een hele tijd weer over heen maar dit soort gebeurtenissen kunnen me echt van slag brengen.

Ik vraag me af of het een houding is ofzo die ik heb. Maar volgens vrienden en kennissen kom ik niet onzeker of kwetsbaar over. Ook draag ik geen uitdagende kleding of lok ik het ook niet uit met een bepaalde blik ofzo. Ik weet dat ik niet lelijk ben, maar een zijn echt genoeg knappere vrouwen die ik op straat zie lopen. En ik begin me ook echt af te vragen of zij hier ook last van hebben..

2. Ik heb daar weinig last van, eerlijk gezegd. Maar ik kom meestal ook alleen in het centrum samen met mijn man, als we naar de bios gaan ofzo... In mijn eentje ga ik liever winkelen op het alexandrium bijvoorbeeld... Maarja, als je er woont wordt dat wat lastiger. :(

3. Jeniyah

Jeniyah Niet meer actief

Heb t ook wel eens mee gemaakt jah... echt heel eng!!
    Wist niet hoe snel ik moest lopen...

Ik heb ook heel veel moeite om in t donker te fietsen en lopen enz...

4. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ga je nu niet afvragen of het aan jou ligt, want dat ligt niet aan jou.

Die kerel is gewoon niet wijs. Snap dat je geschrokken bent hoor. Wat een mafkees.

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb er eigenlijk nooit last van. Maar ik moet ook zeggen, ik werk in een echte mannenomgeving en ze zeggen wel eens dat ik iets 'ongenaakbaars' heb. Niet onaardig, ook geen keiharde 'don't fuck with me' uitstraling, maar schijnbaar wel iets dat uitstraalt dat ze last met me krijgen als ze vervelend zijn. Zo'n vent die zijn armen uitstrekt zou ik stoppen en vragen wat zijn probleem precies is dat hij als een maffe op de stoep gaat staan.

Ik word in de fabriek of op productiesites ook nooit nagejoeld of zo, niemand toetert ooit of stopt. En nu ben ik geen verpletterende schoonheid, maar schijnbaar ook geen lelijke hond ;)

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Oh, ik kan me wel voorstellen dat het heel erg eng is na wat je is overkoemn, dan is het echt niet lekker als er mensen in je persoonlijke ruimte komen.

7. Smnee

Smnee Niet meer actief

Bah dit is wel eng! Het ligt zeker niet aan jou hoor. Heb dit zelf nooit meegemaakt, wel dat ik nagefloten werd ofzo. Maar dat is eigenlijk niet zo erg... (Irritant maar that's it;))

8. Minerva

Minerva Niet meer actief

#8 Minerva, 11 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2013
    En dan nog, meid! Al zou je naakt over straat paraderen: iedereen met moet zijn handen van je af blijven! Het ligt dus zeer zeker niet aan jou. Ik kan me voorstellen dat je het erg raar vindt en ik vind het ook een maf verhaal....

Ik heb een busje pepperspray in mijn tas zitten. Dat geeft mij wel een veilig gevoel. Ik heb het busje niet altijd bij me, maar vooral als ik 's avonds weg ga. Het is niet dat ik de intentie heb om het "zomaar" te gebruiken, maar alleen al de aanwezigheid maakt me iets sterker en geeft me een veilig gevoel. Misschien ook iets voor jou?

9. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Bedankt voor de reacties! Vind het gewoon bizar dat het zo vaak gebeurd. Weet dat het niet aan mij ligt maar omdat het niet een eenmalig iets is ga je toch bedenken of iedereen dat heeft.

Pepperspray heb ik ook gehad (nooit gebruikt). Nu heb ik altijd mn sleutels in mn zak zodat ik ze gelijk kan pakken.
    Ik weet wel van mezelf dat ik echt wel voor mezelf kan opkomen en niks zomaar zal laten gebeuren maar het is gewoon niet tof dat je niet normaal over straat kan lopen..

Hoe zou ik eventueel aan pepperspray kunnen komen?

10. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Bah zeg.. maar je moet de schuld niet bij jezelf neerleggen sowieso! Ze hebben gewoon met hun handen van je af te blijven, je gaat toch niet zomaar aan iemand zitten? Zou een mooie boel worden.

Hier gebeuren dat soort dingen niet echt, ik weet niet waarom. Misschien omdat iedereen elkaar kent.. Ik word alleen maar uitgescholden haha. Maar dat heb ik dan nog steeds liever.. bleh wat een mensen heb je toch.

11. Minerva

Minerva Niet meer actief

In Duitsland kun je het in de winkel kopen. Het is vaak anti berenspray of anti hondenspray. Kostte een paar jaar geleden zo'n 6 a 7 euro. Ik heb niet zo'n heel groot busje hoor, maar het is in ieder geval genoeg om mensen af te weten en dat is het enige waar ik het eventueel voor wil gebruiken.

12. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Allereerst TIP van mijn man (politie) omdat pepperspray verboden is: een sprayflacon ODOL mondspray werkt net zo goed en is gewoon legaal! het bijt ook flink door de mint.
    In Duitsland mag je overigens wel pepperspray bij hebben.

Toen ik een jaar of 13 -14 was is er wel eens een potloodventer erg dichtbij gekomen. Stapte van zijn brommer en liep naar me toe. Ik pakte mijn paardrijzweep stevig vast en toen bleef hij op veilige afstand.

Ik ken wel opmerkingen of fluiten of zo, natuurlijk. Op zich vind ik dat niet vervelend.
    Maar echt dingen dat ze me willen aanraken of pakken/aanranden of zo nog nooit gehad. Ik heb geloof ik een 'laat-me-met-rust' houding die ze blijkbaar begrijpen. En ik draag wel graag uitdagendere kleding. Maar ik woon wel in een dorp, niet in de stad.
    Okee, vroeger op stap is er weleens naar mijn borst gegrepen, maar die kerels heb ik een flinke klap verkocht en in hun ballen getrapt.

13. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Heel herkenbaar, alleen de woonplaats is bij mij anders (den haag). Ik ben echt niet heel knap en draag nooit uitdagende kleding maar hoe vaak ik in een nare situatie terecht ben gekomen is echt niet normaal. Zelfs mannen die roepen naar me en me duidelijk 'bekijken' terwijl mijn vriend naast me liep! Het is bij mij een keer vreselijk misgegaan en kan wel redelijk omgaan met het trauma wat ik daar aan over heb gehouden maar ik blijf het moeilijk vinden.

Ik heb pepperspray in Parijs gekocht trouwens, daar is het iets makkelijker te krijgen dan in NL. Maar het hebben van zo'n spray heeft het voor mij niet verbeterd. Best een onhandig ding uiteindelijk.

14. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

heb er nooit echt last van gehad maar het lijkt me wel dood eng zeg
    kan begrijpen je onwijs geschrokken bent
    ben wel op mijn 17e aan gerand geweest maar of ik het daarmee moet koppelen ben nog steeds doods bang in het donker en kom dus eigenlijk ook nooit buiten als het donker is
    poeh snap je angst
    maar je moet je niet onzeker of gaan twijfelen aan jou gedrag of kleding stijl sommige zijn gewoon echt vieze mannentjes

15. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb heel lang in Amsterdam gewoond en ben helaas een maatje meer, waardoor de niet-Nederlandse mensen uit de samenleving helaas als vliegen op stroop afkomen.

Ze volgden mij vaak, probeerden mij aan te spreken, een date te scoren en gesprekken aan te gaan en ik voelde mij er altijd heel erg ongemakkelijk bij. Ik woonde toen nog niet zo lang in Amsterdam en kwam uit een klein dorpje waarbij niet-Nederlanders gediscrimineerd werden tot en met. En ik wilde bewijzen dat ik ook NIET discrimineerde, en ging daardoor de gesprekken lijdzaam aan uit beleefdheid.

Daarbij stopte het dus nooit. Zelfs mijn vriendinnen werden op een gegeven moment lastig gevallen. En toen vertelde iemand mij dat het kwam door het maken van oogcontact. Sommige culturen 'flirten' op die manier en verder vinden sommige culturen het nodig om zichzelf als partner op te dringen wanneer een meisje alleen over straat loopt (de markt over of iets dergelijks).

Ik heb er ondertussen haast een halve studie over gedaan omdat ik mij afvroeg wat ik verkeerd deed en kwam op het volgende uit:

- Geen oogcontact maken
    - Niet vriendelijk doen
    - Niet lachen
    - Het liefst met vriendinnen over de markt lopen
    - Heel duidelijk en resoluut NEE GEEN INTERESSE brullen
    - Ontzettend brutaal en haast asociaal bot doen
    - Bedek armen/benen (en het liefst ook je haar)

Vroeger was ik veel liever... ;)

16. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ik negeer deze mannen altijd gewoon, maar dat werkt dus niet altijd.

Het erge is ook dat mijn exvriend er vaak wat van zei, waardoor we op een gegeven moment met z'n tweeen omrind zijn geweest door een groep van 5 a 10 man. (Niet dat ik discrimineer, maar het zijn altijd mannen van buitenlandse afkomst.)

Maar ik ga inderdaad de Odol mondspray maar halen voor op zak.

17. Minerva

Minerva Niet meer actief

Maar dit is toch te zot voor woorden! JIJ moet je aanpassen omdat je anders lastig gevallen wordt?! :$ Ik kom ook nog wel eens in grote steden en gedraag me net als anders. Heb er niet zoveel last van (misschien niet aantrekkelijk genoeg? ;)), maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om me extra te gaan bedekken om maar niet lastig gevallen te worden.

Mannen / vrouwen hebben gewoon met hun, pardon my French, poten van je af te blijven. Ook ik heb, in de kroeg, wel eens mannen naar de zak gegrepen die het leuk (?) vonden om mij naar de kont te grijpen. Hoe moeilijk is dat om gewoon je handen bij jezelf te houden?

Het zou NOOIT in mij opkomen om aan iemand (die ik niet ken) te gaan zitten op straat. Dan zit er serieus een steekje bij je los! :x

18. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Toch heeft Joycey wel gelijk. Ik herken haar verhaal heel erg.
    Als meisje uit Friesland kwam ik ineens in Rotterdam terecht en ook ik ben gezegend met een figuur waar veel buitenlandse mannen gek op zijn :p (brede heupen, flinke kont, smalle taille....)
    Ik woonde niet in de beste wijk destijds, dit speelt zeker mee (omg. West Kruiskade R'dam), er lopen daar toch een figuren rond... ;)
    Ik liep graag een blokje om (door rustige straat zonder idioten die me gingen lastigvallen) als ik in rokje of jurkje de stad inging terwijl ik veel minder lastiggevallen werd als ik in jeans en slobbertrui door de straat liep.
    Ik ben ook gewoon kortaf gaan doen op een gegeven moment. Nooit onvriendelijk trouwens, maar wel duidelijk en kortaf: geen interesse en doorlopen.

19. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ja precies. En het is ook van de zotte hoor! Absoluut en zonder twijfel, maar ik heb geen andere suggesties waardoor het 'lastig vallen' stopt. Het is misschien heel cru, maar het stopt anders niet. Het is niet alsof de politie er iets aan doet.

Ik ben op de Albert Cuijpmarkt vanaf de Ferdinand Bol tot aan voor aan de van Woustraat tot aan de Ceintuurbaan nog aan toe achtervolgd door zijn mafkees die maar een meter/anderhalf achter mij bleef lopen. Gewoon creeps! Toen heb ik mij omgedraaid naast een stadswacht en wilde ik die gast confronteren (ik kon er niet meer tegen) en toen stond hij ineens spontaan kleingeld in een random parkeermeter ofzoiets te gooien.

Dan ben jij degene die spoken ziet, want voor een westerling zijn de vollere dames (oke, ik ben gewoon dik) niet aantrekkelijk.

En ik heb zelfs een keer te horen gekregen met mijn lange golvende glanzende haar: jouw haren zijn als een dolk in de harten van onze martelaren. Nou weet ik niet wiens martelaren hij bedoelde; maar ik vond het niet verstandig om erachter te komen dus in sommige buurten van Amsterdam (Muiderpoort of West) voel ik mij prettiger met een hoodie op. Ik zeg niet dat die buurten onveilig zijn want ik heb er altijd met groot plezier gewoond - maar ik voel mij op die manier daar fijner mee over straat lopen.

20. Chaii

Chaii Niet meer actief

Jep, mijn man hoefd maar een paar meter bij me vandaan te gaan en het is weer zover.
    Heel irritant inderdaad. Wat ik eraan doe, tjah voornamelijk negeren dat werkt nog het beste.
    Het is ook erg leuk om ze af te zien druipen als ik mijn man bij me roep "schat?!". :p

Deel Deze Pagina