altijd inleiden bij zwangerschapsdiabetes?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Anne22, 1 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne22

Anne22 Actief lid

18 nov 2007
    220
    1
    0
    Dames!

Rond de 30e week is zwangerschapsdiabetes vasgesteld dmv OGTT.
    Loop nu dus bij gynaecoloog, dietiste en diabetesverpleegkundige.
    Ik prik sindsdien een aantal curves per week. Hieruit blijkt dat de suikerwaardes mbv dieet prima binnen de perken zijn te houden. Heel soms een een uitschieter iets boven de 7 maar verder allemaal keurig binnen de lijntjes.
    Enige consequentie zoals de gyn mij vertelde is dat ik in het zh moet bevallen en dat ik met 40 weken word ingeleid.

Gisteren weer bij gyn geweest voor een groeiecho en de baby blijkt aan de kleine kant, hoewel niet té klein volgens de gyn.
    Bij 35+6 woog de kleine 2300 gram. Geschatte gewicht bij 40 weken ongeveer 3100 gram.

Mijn vraag: is het bij een kleine baby nog steeds aangewezen om te gaan inleiden bij 40 weken? Inleiden doen ze toch om complicaties bij een te grote baby te voorkomen? Dan zou inleiden in mijn geval toch eigenlijk overbodig zijn als beebje zich blijft ontwikkelen zoals verwacht? Of zie ik iets over het hoofd??

Gisteren vergeten vragen aan gyn en moet pas weer terug met 39 weken... Wie weet meer?

2. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Ik denk dat dit de regels zijn bij zwangerschapsdiabetes, al is je kindje nu niet groot. Ze willen de risico's van een zwaar kind tijdens de bevalling zo klein mogelijk houden.

Ik heb ook zwangerschapsdiabetes en moest vandaag beginnen met prikken. Ik ga ook met het aanpassen van mijn voedingspatroon aan de slag. Ben al in behandeling bij de gynaecoloog ivm overgewicht. Voor de rest groeit de kleine goed, en is gelukkig niet aan de grote kant.

3. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

13 nov 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had ook zwangerschapsdiabetes en ben niet ingeleid om die reden. Ik kon mn suikers goed onder controle houden door een koolhydraat spreidend dieet en mocht zelfs weer terug naar de vk voor controle. Uiteindelijk ben ik wel ingeleid, maar dat kwam doordat het vruchtwater op was. Mijn dochter was trouwens ook een kleintje bij de geboorte, 2730 gram. Ik zou zeker met de gyn hierover spreken, want het is zeker niet standaard om ingeleid te worden.

4. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Ik geloof dat ze niet alleen inleiden ivm de grote. Als je suiker te veel schommelt is dat ook niet goed voor de baby.
    Had zelf zwdiab. en ben met 37.6 ingeleid en ons ventje werd groot geschat en is ook met 4200gr geboren.
    Hij liep vanaf de 28 weken al 2 weken voor.

Ik zou vragen waarom hun het beter vinden in te leiden. (al was ik maar wat blij ingeleid te worden en goddank uiteindelijk keizersnede)

5. Cheiba010

Cheiba010 Lid

11 feb 2012
    88
    0
    0
    Rotterdam
    Hallo dames,

sinds 1,5 week is bekend ook dmv OGTT dat ik zwangerschapsdiabetes heb en ons prinsesje groeit er verdomd snel door! ik ben nu 28 weken en 5 dagen en ze weeg al 1500 gr!
    Ik schrok me dood ben ontzettend bang dat ik een "te" grote baby krijg. Ben zo bang dat ik gigantische uit ga scheuren of helemaal! Mag je er zelf ook voor kiezen om eerder ingeleid te worden als alles prima is? Weet iemand dat toevallig?

6. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

13 nov 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt er niet zelf voor kiezen, de gyn beslist. Ik zou niet teveel in paniek raken. Onze dochter werd met 30 weken ook 1800 gram geschat. Uiteindelijk geboren met 2730 gram bij 39 + 4. Ze zitten er zo vaak naast qua gewicht.

Verder zegt een groot kind echt niet alles over uitscheuren. Sommige vrouwen bevallen van een 9 ponder zonder (kleer)scheuren, andere vrouwen hebben een totaalruptuur bij een bevalling van een 5 ponder.

Bespreek het met je gyn als je je zorgen maakt, hij/zij kan je veel informatie geven.

7. Anne22

Anne22 Actief lid

18 nov 2007
    220
    1
    0
    Thanx dames voor jullie reacties!

Het is op zich wel fijn, praktisch gezien, om te weten dat ik mijn uitgerekende datum in ieder geval niet voorbij ga.
    Maar tegelijkertijd vind ik eigenlijk ook wel dat als er medisch gezien niet echt een noodzakelijke reden is, je de natuur zijn werk moet laten doen. Uiteindelijk blijkt een "natuurlijke" bevalling (indien geen medische problemen) statistisch gezien tot minder complicaties te leiden...

Nou ja, zal het de gyn vragen volgende afspraak...

@ cheiba010: zou me inderdaad ook niet teveel zorgen maken. Uiteindelijk gaan ze op tijd inleiden om complicaties vanwege een grote baby te voorkomen. Ik neem aan dat ze de groei goed bijhouden?

8. Leontine78

Leontine78 Bekend lid

29 nov 2011
    946
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook zw.diabetes maar er is nog niet gesproken over inleiden. Ze zien geen reden om in te leiden. Ons kindje is ook iets te klein. En ik ben al over tijd. Morgen heb ik weer controle bij de gyn dus misschien horen we dan meer. Maar als we nu gaan inleiden, zal dat volgens mij meer zijn vanwege over tijd dan vanwege de zw.diabetes.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mijn dochter was, zonder zwangerschapsdiabetes, 4330 gram en dat heb ik allemaal thuis gedaan... Groot kind is niet perse vreselijk drama hoor :)
    Ja, het was zwaarder dan ik me voorgesteld had, maar goed, wat wil je bij dit gewicht... En ja, ik ben uitgescheurd, maar ik hoor vrouwen die bij een veel kleiner kind veel erger uitscheuren: de grootte van je kind zegt daarin ook niet alles. Goed luisteren naar wanneer je wel en niet moet persen, is daarbij erg belangrijk, zou ik denken.

10. Minniemouse1974

Minniemouse1974 Fanatiek lid

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    @Anne
    Maar hoe komt het dat je pas weer teruggaat naar de gynaecoloog met 39 weken?
    Het lijkt me logisch dat je elke week op controle komt.
    Of dat je in ieder geval eerder kan bellen als je vragen hebt.
    Nu loop je er over te piekeren.Als ik jou was zou ik morgen gewoon even navraag doen.

11. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    @TS

Voor dit soort vragen kun je altijd het ziekenhuis bellen. Zou een beetje suf zijn als je onnodig lang in spanning blijft zitten.

12. Anne22

Anne22 Actief lid

18 nov 2007
    220
    1
    0
    Ondertussen van gyn, huisarts en diabetes vpk een verklaring gekregen over het inleiden bij (uiterlijk) 40 weken.

Blijkbaar is de doorbloeding van de placenta bij zwangeren met (lichte) zwangerschapsdiabetes minder goed. De kans op problemen na 40 weken zwangerschap zou groter zijn dan de risico's die inleiden met zich meebrengen. Dus niet enkel de grootte van het kind en de stabiele suikerwaarden zijn reden om wel of niet te besluiten om in te leiden.

Dank voor de reacties!

13. Leontine78

Leontine78 Bekend lid

29 nov 2011
    946
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb vorige week ook gereageerd....en nog steeds hebben ze mij niet ingeleid.

Deel Deze Pagina