Ik heb in mijn (oude) huis erg beroerde wifi. En mijn werkkamer is zo'n eind van de modem, dat een bekabelde internetverbinding niet haalbaar is. Ik heb al wifiversterkers, maar die doen niet genoeg. Ook wifi via het stopcontact geprobeerd, maar doordat ons elektriciteitsnetwerk nogal ingewikkeld is, geeft dat heel veel storingen en is dus ook geen oplossing. Over een half jaar of zo krijgen we glasvezel, maar het is maar de vraag of dat de beroerde ontvangst zal oplossen. We hebben een best groot ouderwets huis, in het buitengebied. De snelheid hier is dus sowieso al minder dan in het dorp. Mijn collega mompelde laatst iets over mesh wifi en toen volgde er een heel ingewikkeld verhaal, waaruit de conclusie was dat dat de oplossing van mijn probleem zou zijn. Nu zit ik te kijken, maar er zijn zoveel soorten en varianten. Het is ook best duur materiaal, dus ik wil wel graag gelijk het juiste kopen. Ik denk dat ik twee punten nodig heb, eentje boven en eentje in mijn werkkamer. Misschien ook nog een voor buiten, want in de tuin hebben wij ook geen wifi ontvangst. Nu vind ik dat niet zo heel erg, maar als je dan toch bezig bent... Heeft iemand hier wat verstand van en kun je mij een betaalbaar merk/type aanraden? Of moet ik toch even afwachten of de glasvezel beter gaat werken dan het normale internet van Ziggo?
Glasvezel gaat niks aan je wifi-signaal verbeteren, dat maakt puur je verbinding vanaf je modem sneller. Dus ook met glasvezel, moet je iets met je wifi-netwerk. Biedt jouw provider geen wifi-hulp? Mijn ouders hebben dat gedaan en toen kwam een monteur dus zo’n mesh-netwerk aanleggen, was zo klaar en zelf geen gedoe met uitvogelen hoe dat werkt. Zij hebben 3 stations van Asus, niet de duurste. Monteur ging in ieder hoekje meten of er voldoende signaal was, en nu hebben ze dus overal wifi (en geen overgang van bv de ene router naar de andere- als je van de kelder naar zolder loopt, verlies je geen moment contact).
Ik heb er zelf geen/weinig verstand van, maar wij hadden hetzelfde probleem en toen we toevallig bij de Mediamarkt waren en langs die meshdingen liepen, was er een jongen aan het werk die er erg veel vanaf wist en ons goed kon helpen. Hij adviseerde ons een set van TP Link met wifi6 en 3 units (?? geen idee hoe die dingen heten). Die hebben we gekocht en ook nog een extra buitenunit. Het installeren ging supermakkelijk en sindsdien doet de wifi het door het hele huis. Eén zo'n ding zet je bij je modem neer en de rest kan je dan op plekken zetten waar je wifi niet goed is. De buitenunit hebben we nog niet eens in gebruik, want de gewone unit binnen zorgt er al voor dat we buiten nu ook overal wifi hebben.
Nou aan Ziggo heb ik niet veel hoor. Die hebben me de wifiversterkers aangesmeerd, maar de monteur wou ze niet eens installeren, dus dat heb ik toen alsnog zelf gedaan. En ze doen het dus niet goed genoeg. En nu heb ik zo'n internet via het stopcontact punt gekocht, maar die doet het ook niet goed en ze doen enorm moeilijk over het retourneren. Ik ben best wel klaar met ze. Daarom wil ik ook niet dat mesh-netwerk via Ziggo doen, want ik wil het ook nog kunnen gebruiken als ik later bij een andere aanbieder voor glasvezel zit.
Deze set hebben wij: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_tp-link-deco-x20-3-pack-1660816.html Die viel qua prijs ook nog mee in vergelijking met veel anderen.
Dat klinkt goed. Eigenlijk wel een goed idee om even langs een elektronicazaak te gaan. Mediamarkt is een eind weg, maar er zit hier wel een Expert een dorp verderop. Die weten het waarschijnlijk ook wel, hoop ik.
Denk ik ook wel, je moet eigenlijk net geluk hebben dat je een werknemer treft met verstand van zaken. Ik had zelf al wat op internet zitten zoeken, maar er kwam zoveel informatie op me af dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Dus wij waren heel blij met wat face to face uitleg.
Wij hebben google wifi als mesh systeem, super makkelijk te installeren (qr code) en het voordeel is dat je die apparaatjes ook als Google speaker kan gebruiken, dus 2 in 1. Daarnaast kan je heel makkelijk een gastennetwerk aanmaken en zien welke apparaten er verbonden zijn met je netwerk. Die kan je dan weer voorrang geven op het netwerk (bijvoorbeeld met een videovergadering) en ook kan je apparaten (al dan niet tijdelijk) blokkeren. Ideaal als een kind vervelend is, dat kind heeft dan even geen wifi meer, maar de rest van het gezin nog wel. En daarbij is het natuurlijk ook erg fijn om in het hele huis en in de tuin overal goed bereik te hebben. Deze zijn het: https://www.bol.com/nl/p/google-nest-wifi-router-wifi-punt-mesh-wifi-wit/9200000130126937?referrer=socialshare_pdp_androidapp
Haha Cin85, ik geloof dat ik daar geen vrienden mee ga maken, tijdelijk kinderen afsluiten van hun levenslijn!!! Wij hebben zelf Iphones als telefoon, is dat dan handig in combinatie met iets van Google? De kinderen hebben wel een android telefoon en mijn laptop is ook gewoon van HP. Verder hebben we hier niet echt een 'smart' huis en daar ook geen behoefte aan, dus ik weet niet of specifiek iets van Google dan zoveel toevoegt.
Ziggo gebruikt volgens mij ook de TP-link. Op zich prima dingen. Alshet niet lukt om aan te sluiten zou ik navraag doen in je omgeving of er iemand is die dit voor je wil doen. Er is vast wel iemand die dat voor een kleine vergoeding voor je in orde wil maken. Alles valt en staat met de juiste plaatsing, een kastje neerzetten op een punt waar je geen bereik hebt heeft geen zin. Zet hem neer op een plek waar het bereik nog goed is, zodat zo'n kastje ook op 100% het signaal door kan geven. Je zou kunnen kijken naar storingsbronnen in de buurt, zodat ze optimaal geplaatst kunnen worden.
Mijn zoon heeft een ipad en die werkt ook gewoon goed op het netwerk. Het niet uit of het mesh netwerk op naam van Google staat of op een andere naam, alle merken werken er op.
Ik heb betonboringen laten doen en een kabel door de verdiepingsvloeren getrokken. Op de ouder slaapkamer staat een switch (geen nintendo) en die verdeeld t door naar de contactpunten op de 1e. We hadden geen loze leidingen anders had ik die gepakt. Ik zou verwachten dat je er nog een repeater tussen moet zetten als je met wifi werkt. Niet alleen 1 zender en 1 ontvanger. Repeater pakt t signaal op, versterkt t en je ontvanger pakt t versterkte signaal op.
Wij hebben deze en zijn erg tevreden https://www.coolblue.nl/en/product/813770/tp-link-deco-m9-plus-smart-home-mesh-wifi-3-pack-2018.html?cmt=c_a%2Ccid_20441076944%2Caid_153071399940%2Ctid_pla-294505072980%2Cgn_g%2Cd_m&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&gclid=CjwKCAjw38SoBhB6EiwA8EQVLqUqtVBJlUog3-LfocpTpRYxjAQ7wl1JICvmhFSezQH5rhypFPOgYxoCEqQQAvD_BwE