Mijn dochter gaat sinds oktober naar school. Ze zit in een combi klas groep 1/2. Ik hoor en lees vaak dat vriendschappen bij kinderen van deze leeftijd kortdurend zijn en van het één op het andere moment over kunnen zijn. Vanaf de eerste wendag heeft ze een vriendinnetje in haar klas, zij zit in groep 2. Dat vriendinnetje is precies een jaar ouder. Ze doen veel met elkaar samen op school, spreken buiten school ook met elkaar af. Als ze met elkaar spelen hebben ze nooit ruzie, ik heb het nog nooit gemerkt tenminste. Gelukkig spelen ze allebei wel met andere kinderen uit de klas maar niet buiten school. Mijn dochter loopt cognitief voor, ook vergeleken met haar. Zij is motorisch weer verder. Hierdoor trekken ze mekaar ook omhoog om het zo maar te zeggen. Al met al positief dus en ik ben erg blij met deze vriendschap. Het is een leuk en lief meisje. Wat ik me nu afvraag; zou dit de start kunnen zijn van een mooie, bijzondere vriendschap of is de kans groot dat als zij naar groep 3 gaat de vriendschap over is? Ik weet natuurlijk dat de toekomst het uit zal wijzen maar misschien hebben jullie wel ervaringen / tips
Geen idee hoe het voor jullie zou gaan. Hier heeft mijn dochter een vriendinnetje in de klas waarvan ik wou dat de band wat verwaterde aangezien ze nogal botsten. Ze vinden elkaar aandig maar ze kunnen echt om niks in elkaars haren vliegen. Genoeg om voor de meester van groep 1 ze niet aan 1 tafel in te delen (liep daar niet lekker) en dat door te geven aan de juf van groep 2 waar ze nu in zitten. Om even duidelijk te zijn het zijn echt 2 hele lieve meiden die allebei goed in de groep liggen, en ze spreken ook buiten school af maar zodra ze allebei een idee in hun hoofd hebben en het idee van de ander is anders botst dat enorm. Maar toch blijven ze elkaar op zoeken en gaat het op dit moment aan 1 tafel zitten zelfs goed. Dus ik denk echt dat sommige vriendschappen ongeacht wat er gebeurt erg hecht kunnen zijn. Zelfs op deze leeftijd.
Hier allebei een beste vriendin vanaf de kleuterklas. Oudste zit al vier jaar niet meer met haar in de klas, jongste (groep 3) wel.
zoontje had 2 vriendinnen die naar gr3 gingen.was even verdrietig maar ze bleven goede vrienden. we zijn verhuisd maar ze houden contact met elkaar via whatsup en verjaardagen vieren ze ook samen. mooi he?we denken dat ze voor altijd vrienden zijn. omdat ze wanneer ze elkaar weer zien echt een vriendschap is. ze zullen ook komen logeren in de toekomst.
o ja met een van de meisjes wel heftige ruzies gehad, zo erg dat de juf samenspelen een tijdje verboden heeft. maar weer goed gekomen dus.
Mijn zoon had vanaf dag 1 op de basisschool een beste vriendin. Ze zijn allebei in de zomervakantie jarig en begonnen dus tegelijk. Ze hebben toen 2 jaar bij de kleuters bij elkaar in de klas gezeten en waren al die tijd echt onafscheidelijk. Toen ging het meisje verhuizen en moest ze naar een andere school. Maar nu, bijna 4 jaar verder, zijn ze nog steeds heel goed bevriend. Ze zien elkaar natuurlijk niet zo vaak meer, maar we proberen in ieder geval elke schoolvakantie een keer af te spreken. En zodra ze elkaar zien, is het meteen weer goed, zo mooi. Mijn dochter had ook vanaf het begin bij de kleuters een beste vriendin, waar ze nu nog steeds hele dikke vriendinnen mee is. Maar zij zitten nog wel bij elkaar in de klas, dus dat is weer anders natuurlijk.
Mijn beste vriendin is dat al 30 jaar, vanaf dat we een jaar of 3 waren. Ook mindere periodes gehad maar elkaar elke keer weer gevonden. Kan dus wel .
Dochter had in groep 1 en 2 een beste vriendin, ze gingen samen naar groep 3 en sindsdien spelen ze nooit meer samen. In groep 3, 4 en 5 was er een nieuwe beste vriendin, maar op het moment ontwikkelt mijn dochter zich veel sneller en blijft het meisje nog een beetje “achter”, waardoor mijn dochter weer meer naar meiden gaat trekken die ook al wat verder zijn. Zoontje had in groep 0, 1, 2 een beste vriendje. Na groep 2 is het jongetje naar een andere school gegaan, maar ik moet nog regelmatig appen of het jongetje wil komen spelen en andersom precies hetzelfde. Er valt dus nogal weinig over te zeggen
Onze dochter heeft vanaf groep 1 al hetzelfde vriendinnenclubje. Wat nu wel even moeilijk is omdat ze de combiklas na de zomervakantie gaat verlaten. Nu kan het goed zijn dat alle kinderen weer door elkaar gaan en herverdeeld worden maar het kan ook zijn dat dit clubje in de combiklas blijft en dan moet ze dus opnieuw beginnen.
John had vanaf de peuterspeelzaal een beste vriendje, woont ook in de straat, maar sinds een half jaar zijn ze dat niet meer. Ze hebben trouwens nooit op dezelfde basisschool gezeten, maar ze ontwikkelen zich anders en het vriendje richt zich nu meer op een ander kindje
Mijn dochter heeft vanaf het kinderdagverblijf een beste vriend. Nu zijn ze bijna 10 en nog beste vrienden, ze logeren ook geregeld bij elkaar en spelen vaak samen, ook los van elkaar met andere kinderen of samen met andere kinderen er bij. Er is nooit jaloers gedoe wat vanuit haar beste vriendin wel soms is als ze met een ander wil spelen. Voor de kinderen in de klas is het heel gewoon dat ze beste vrienden zijn, soms plaagt iemand eens dat ze vast al verkering hebben of verliefd zijn, dan halen ze hun schouders op en draaien zich om. De moeder van haar vriend en ik kunnen het ook goed vinden samen en hopen dat hun vriendschap nog lang blijft bestaan. Als een van ons met hun op stap is denken ze vaak dat ze tweeling zijn, beide zelfde haarkleur, even groot en beide een bril.
Mijn dochter had precies zon vriendschap in gr1. Twee handen op een buik. Wij zijn verhuisd 100km verderop) en dacht dat het wel zou zakken.. Ondertussen zijn ze 8 en 9 en nog hebben ze het over elkaar als ‘beste vriendin’. Pas geleden weer eens afgesproken en de klik is er nog steeds.. Heel bijzonder. Dus ja, het kan.. Op de nieuwe school (gr3 begonnen) heeft ze een vriend (en ook verkering) en ook dat is nog steeds ‘aan’ in gr 6 Ze maakt zich nu al druk hoe t straks moet als ze naar andere middelbare scholen gaan
mijn zoon had vanaf groep 1 een vriendinnetje waar hij heel leuk mee speelde. Zij was 1 jaar ouder en zat in groep 2 toen. Vanaf dat ze naar groep 3 ging zaten ze niet meer bij elkaar in de klas maar speelden nog regelmatig samen in de pauze en spraken na schooltijd nog af maar minder als bij de kleuters. Dit jaar zitten ze samen in een combiklas en spreken ze weer meer af met elkaar. Ze zijn zo leuk samen echt maatjes en er is nooit strijd. Denk en ben bang dat deze vriendschap wel op een laag pitje komt als zij over 2 jaar naar de middelbare school gaat en mijn zoon nog 1 jaar op de basisschool zit.
Wat een fijne en leuke reacties! Er is inderdaad niet veel over te zeggen nog maar wel fijn dat er zulke positieve ervaringen zijn. Vooralsnog geniet ik maar als ik zie hoe ze met elkaar spelen / ze over elkaar praten. En maar hopen dat hun vriendschap nog lang blijft bestaan
Dit kan alle kanten uitgaan. Er zijn echt wel hechte vriendschappen, die in de kleuterklas begonnen, maar die zijn wel in de minderheid. Mijn dochter had vorig jaar een BF met wie ze echt alles deed. Ze zaten zo'n beetje aan elkaar vastgekleefd. Speelden meerdere keren bij elkaar thuis, logeerden bij elkaar en wanneer ze elkaar niet zagen maakten ze tekeningen en sierraden voor elkaar. De juf en wij als ouders hebben er van alles aan gedaan om ze te stimuleren om ook met anderen te spelen, maar dat bevestigde voor hen altijd alleen maar weer dat ze elkaar het leukst vonden. Wij zijn echter vorig jaar verhuisd en tot onze enorme verbazing is het volkomen uit het oog uit het hart, van beiden kanten. Nog twee keer hebben ze geskpyed (wonen nu ver weg, langsgaan is geen optie) en een paar keer hebben ze kaartjes en tekeningen verstuurd, maar nu is het helemaal over, terwijl ze vorig jaar om deze tijd nog zo'n beetje als tweeling leefde. Het kan dus inderdaad erg vluchtig zijn op deze leeftijd, waarbij de focus bij vriendschappen vaak toch nog erg praktisch en instrumenteel is .
Toen zoontje 2 jaar was leerde hij in de speeltuin een manneke kennen en waren onmiddellijk vriendjes. Nu zijn ze 5 jaar. Zitten beiden op een andere school en we spreken elke vakantie af. Zodra ze elkaar zien is het echte vriendschap. Ook als ze elkaar niet zien vraagt hij regelmatig hoe het met hem gaat. Nog 1 maand en dan gaat de speeltuin open. Zullen ze elkaar weer vaak zien. Peuterspeelzaal. Zoontje had 1 vriendinnetje. Direct een extreem hechte band. Zoontje had een taalachterstand, meisje sprak nog geen Nederlands. En dit bracht hun bij elkaar. Supermooi om te zien. Zoon is 1 jaar ouder dus hij ging naar school. In het begin afgesproken maar hierdoor werd zoontje steeds meer door gekwetst. Elke keer liefdesverdriet leek het wel dus laten doodbloeien. Dit jaar werd zij 4 en kwam in zoontje zijn klas terecht. Vriendschap even sterk hoewel zoontje nu wel meerdere vriendjes heeft en zij zich vooral aan hem optrekt. Jammer genoeg gaat ze nu verhuizen dus vandaag laatste speelafspraak gehad. Ik ben benieuwd. En zoontje heeft nog 1 beste vriendje in de klas. Zodra ze elkaar zagen en ze blijven heel trouw aan elkaar. Zoontje was maar een stil onzeker manneke. Door dat vriendje bloeide hij open in de klas. Dus ja. Echte hechte vriendschappen bestaan zeker bij kleintjes. Nu is ons zoontje wel selectief in vriendjes en nogal introvert.
Mijn dochter had een vriendje waar ze supergoed mee kon. Hij is in de kerstvakantie verhuist. Een half uurtje bij ons vandaan. Ze wil hem er wel bij op haar feestje maar lijkt mij onhandig. Wat zouden jullie doen? Hij is ondertussen ook jarig geweest en we hebben kaart gestuurd maar ze is daar niet geweest ofzo.