Nog een vraagje: Ik heb nogal een heftig toeschietreflex, vooral aan één kant. Ons manneke kan zich daardoor regelmatig verslikken, hapt lucht mee naar binnen, etc. Vooraf laat ik altijd de heftigste melk wegstromen, verder voed ik hem zoveel mogelijk rechtop (op m'n rugliggen met hem er bovenop vind ik echt helemaal niks) en als m'n borsten erg gespannen zijn dan kolf ik de ergste druk eraf. Ondanks dat ik het bovenstaande doe blijft hij er last van houden. Maar gaat dat toeschietreflex nou ooit minder worden? Of moet ik wachten totdat hij wat ouder/groter is waardoor hij het makkelijker weg kan drinken?
Mijn zoon verslikte zich in het begin ook vaak, ik had ook een sterke toeschietreflex en veel te veel melk voor hem. Toen vraag en aanbod beter in balans kwamen en hij wat sterker werd en een betere drinktechniek kreeg (hij heeft eerst uit de fles leren drinken voor hij uit de borst ging drinken), was het verslikken ook over. Weet alleen niet meer hoe lang dat geduurd heeft.
Hier nog zo'n enorme toeschietreflex. Nog steeds... Maar! Je kindje leert er naar mate hij ouder wordt steeds beter mee omgaan. Sinds dat hij 3,5 maand is, heeft hij voldoende kracht en techniek om het aan te kunnen. Alleen voor mezelf blijft het af en toe lastig. Mijn borsten beginnen altijd samen te lopen. Dat is dus een extra handeling met compressen of doekjes.
Dat is -in mijn ervaring- echt iets van de eerste weken. Je borsten moeten nog even goed afstemmen op de vraag. Je doet het goed door de ergste druk er al af te halen voor je voedt. Het wordt vanzelf minder.
na 6 weken schijnen babys beter te kunnen drinken. Ik voedde overigens wel op mijn rug, baby bovenop. Gewoon omdat het anders steeds hoesten, ademnood en huilen was. Nu wil ze nog wel eens alleen zo drinken want dan kan ze lekker rondkijken!
Hier blijft het. Kids wisten er wel beter mee om te gaan na een week of 6/8 geloof ik, maar verslikten zich af en toe nog wel hoor (bijv halfslapend drinken of iets afgeleid drinken).
Dat de kindjes er minder last van gaan krijgen stelt me vooral gerust... Het 'geknoei' overleef ik nog wel, maar dat onze kleine man er zoveel last van heeft vind ik echt balen! Hopen dus dat het snel beter gaat..
Geduld met voeden. Echt de tijd ervoor nemen. Dat helpt. En hier hielp het ook wanneer T niet héél hongerig was. Verder oefenen met verschillende houdingen. Liggend werkte niet. Dat werd gegarandeerd spugen. Rugby of doorgeschoven Madonna wel. Biological Nurtering hielp ook. u voed ik steeds meer rechtop zittend. T zit dan ook op mijn schoot. Liggend alleen met nachtvoedingen.
Hier heeft dat ongeveer 5 maanden geduurd. Nu moet ik zelfs een neusspray gebruiken om hem op te wekken!
Hier ook de eerste drie maanden veel gedoe, toen werd het een stuk beter. En toen nog wel af en toe verslikken, maar steeds minder vaak. Of dat mijn borsten door bleven lopen terwijl kind losgelaten had, zucht. Echt drama in het begin. Ik heb wel gevoed op mijn rug, met kind bovenop. Geen prettige houding vond ik, maar dat was de enige manier waarop ze het aankon. En op bank met kussens in mijn rug en dan ver onderuit. En dubbele zoogkompressen omdat borsten tegelijk toeschoten.
@zogelukkig: Dat doe ik al, maar het is gewoon niet genoeg. Hij heeft er evengoed nog veel last van. De melk blijft tijdens de hele voeding gewoon eruit lopen. Heb tijdens een voeding van 10 minuten soms 8 keer een tsr het is niet bij te benen wat dat betreft... Inmiddels ben ik op advies van lk vandaag overdag aan het kolven en dat met de breastflow aan het geven en hij is nu al zóveel rustiger! Kan natuurlijk toeval zijn na twee voedingen met de fles, maar het is echt een wereld van verschil. Hij slaapt gewoon lekker bij papa in de beco! Geen gehuil na de voeding! Wat dat betreft lijkt de oorzaak nu dus duidelijk. Alleen is het nu dus zoeken naar wat wijsheid is, wil hem natuurlijk wel aan de borst houden..
Mmm, dat is wel vervelend en dat herken ik ook niet; meer dan 1 tsr per voeding! Hier lag kind altijd braaf te klokken. Hij was ook nooit gulzig en dronk heel rustig; hij heeft altijd lang gedronken. Hoe lang laat je trouwens tussen de voedingen, maakt dat nog wat uit?
@vlindertjuh: dat is balen zeg.. Knap dat je kolft! Heb dat bij onze dochter ook een jaar lang volgehouden, maar is wel pittig! @zogelukkig: heb met kolven zelfs meerdere keren een tsr... Daarom is het ook zo'n gedoe elke keer. Vandaag dus overdag alles met de fles gegeven en hij is zoveel meer rustig en slaapt zoveel meer. Echt een groot verschil. Maakt me wel enigzins verdrietig omdat ik gewoon baal dat het aan de borst niet lukt. Er zit nu zo'n 3 uur tussen de voedingen. Als hij zich een keer wat eerder meldt is er hetzelfde probleem. Tenzij ik doe blokvoeden en dezelfde borst voor de 2e keer aanbiedt. Dan zit er minder melk in en staat er minder druk op dat maakt wel echt verschil. Maar dan is de borst ook al bijna leeg. Als ik nu kolf dan kolf ik in 6-8 minuten aan één kant een hele voeding bij elkaar. Melk schiet gewoon echt snel en alles komt in een keer lijkt het wel...
Pas wel op hè meid, dat hij straks niet meer terug wil aan de borst! Waarom ga je niet weer blokvoeden dan als dat hielp?
Het blokvoeden doe ik nog steeds, maar is simpelweg niet voldoende. Vannacht en vanochtend gewoon de borst gegeven maar het is echt drama. Hij is daarna steeds helemaal overstuur. Aanhappen is ook amper meer te doen omdat de melk maar blijft komen en hij daardoor niet kan aanzuigen...
Blijven doorzetten. Echt waar. Ik heb zo lang geklungeld. Véél te veel melk. Ook minimaal 5x een tsr. 3 maanden en toen ging het beter. Nu gaat het véél beter. Mijn borsten zijn nog niet zindelijk, maar inmiddels ken ik de trucjes en heb ik áltijd zoogcompressen bij me. Ook nog steeds 5x een tsr. Soms meer. Wat je schrijft over kolven herken ik ook. Ik kolf in 5 minuten 200cc per borst. Vanaf de eerste maand zo'n beetje. Uiteindelijk gaat het echt beter. Je zit in een rotperiode met zijn darmpjes. Dragen doen jullie al lees ik. Top! Dat werkte hier ook goed met de krampjes.