Fijn dat er iemand is die het echt herkend. Schijnt niet vaak voor te komen dat je meerdere malen in een voeding een tsr hebt. Fijn dat het nu veel beter gaat. Ik hoop ook echt dat het met de tijd wat beter zal gaan zodat onze man er niet zo'n last van heeft. Haha, of die van mij ooit zindelijk gaan worden... Maar goed te lezen dat het met de tijd beter gaat!!!
ell Ik heb veel gehad aan mijn lactatiekundige. Niet zozeer in tips voor het voeden, als wel als luisterend oor en bevestiging dat ik het goed deed. Ik ben de eerste in de vriendenkring die langer voed en toen was ik ook de eerste met zo'n enorme productie. Het is fijn als het lekker loopt, maar ik had liever een kraantje erop gehad die ik even dicht kon draaien. Met 6 weken, 3 maanden en nu net zo'n beetje overwoog ik serieus om te stoppen. Met 6 weken zaten we in de piek: twee overactieve borsten, een baby met extreem gevoelig systeem (nog steeds) en weinig slaap. Mijn man heeft me tien veel gesteund en ik ben gaan dragen. Toen met 3 maanden moest ik weer aan het werk. Zoon overstuur, mijn borsten overstuur en kolven was echt ellende voor mijn productie. Dubbel en dwars gestimuleerd, dus wéér overproductie. Afgelopen week had ZL erg last van tandjes en hij is bezig met een sprongetje. Ook nog eens de bekende 6-maanden omslag en daar zat ik weer hoor. Alleen nu met alles onder het spuug, want hij regelt als een gek, maar krijgt elke clustersessie van twee uur dus ook wel 15x een tsr binnen. Terwijl het hem om de troost van mamma gaat. Hoe dan ook ben ik nog steeds heel blij met de borstvoeding. Daarom benadruk ik voor jou ook dat je er echt mee moet doorzetten. Los van die drie weken dat ik het helemaal zat was, loopt het als een tierelier. Het is zo makkelijk! En bovendien gezond voor je kindje. Wat mij het meest sterkt is dat ik hem altijd kan troostenaan de borst. Daardoor voel ik me echt zijn warme thuishaven.
Ja, lactatiekundige is ook heel fijn. Ook voor mij werkt dat bevestigend en ondersteunend. Ik weet nu dat ik er alles aan gedaan heb om het voeden zo makkelijk mogelijk te laten verlopen en dat het niet aan mij ligt zeg maar. Afgelopen weekend had ik het helemaal gehad. Zo kwaad op m´n eigen lichaam... Maar sinds gisteren is ons zoontje rustiger, meer tevreden, slaapt meer etc. We hopen dat dit zo blijft! Nu is het voeden ook weer fijn! Misschien dat hij een manier gevonden heeft ermee om te gaan of dat de productie toch meer op peil is geraakt. Ik hoop zo dat deze trend doorzet! Heeft jullie zoontje in het begin ook refluxachtige klachten gehad door de melkproductie/tsr? Je berichtje motiveert me echt. Dank je wel! Het laat me zien dat het beter kan worden en fijn kan zijn! Ik heb voor onze dochter een jaar lang gekolfd omdat ze de borst weigerde vanaf het begin (met dank aan de vpk in het zh.... :x) Maar dat wil ik echt nóóit meer. Ik ben blij en trots dat ik onze dochter een jaar bv heb kunnen geven, maar het was wel zwaar en je mist dan echt het fijne van de borstvoeding. Toen voelde ik me echt een melkkoe ipv een mama.
Hier ook een heftige TSR en een overproductie. Ik heb het 4 weken volgehouden toen was ik het zat, vond het zo sneu, het was slikken of stikken voor ons mannetje en na het drinken werd het spugen steeds erger. Ik heb met 10 dagen een hele zware borstontsteking gehad. Ik kolf nu alles af en geef met de fles. Af en toe leg ik heb nog wel eens aan, dan kolf ik uit 1 borst wat minder.
T.eije spuugde ontzettend veel. We dachten ook aan reflux inderdaad. Het bedje opgehoogd, de wieg, het matrasje in de kinderwagen, de box. Echt alles. En nooit liggend voeden, want dan kwam alles er weer uit. Dat is nu allemaal voorbij Het enige is dat hij nog kan spugen als hij op zijn buik ligt en in de maxicosi is het na het voeden ook altijd raak. Volgens mij ging dit ook met 3 maanden beter. Het is nooit echt reflux geweest trouwens. We hebben het laten checken en de osteopaat heeft hem behandeld. Met twee behandelingen was het redelijk te doen. Nu spuugt hij met boeren nog wel eens trouwens. Volgens de lactatiekundige is hij een 'happy spitter'. Het kan ineens over zijn hoor. Of minder worden. Je kleintje ontwikkeld zich in een razend tempo en daardoor verandert hij inwendig ook. Daarnaast past je melkproductie zich wel enigszins aan. En je kleintje krijgt meer kracht. Ik denk dat dat hier het meeste verschil maakte. En nog steeds kán het wel voorkomen dat hij zich verslikt, maar dat stelt echt niets voor vergeleken met hoe het was. Ik ben blij dat ik je kan steunen! Het is gewoon zo zonde om zoiets moois te moeten missen omdat je teveel melk hebt. Met wat aanpassingen lukt het echt wel. Artsen en mijn omgeving zeggen veel te snel dat ik maar moet stoppen. Nou ben ik ook wel eigenwijs En ook ik ben ontzettend boos op mijn lichaam geweest, haha. Heel herkenbaar. Nu ben ik blij dat ik die productiedippen niet ken. Al vraag ik mij wel af of mijn productie met 9 maanden stabiel zal zijn net als bij de meeste andere vrouwen. En je hebt een jaar gekolfd?! Wow... Diep respect! Dan moet dit een eitje zijn! Een taaie, maar toch
@mir: wat balen dat je kindje daar zo'n last van had... Het kolven en voeden met de fles is een prima oplossing. Maar natuurlijk niet helemaal zoals je gehoopt had bv te geven waarschijnlijk... Kan hij het nu wel wat beter behappen als hij aan de borst drinkt? Of blijft hij, ook nu hij wat ouder is, last houden? @sopann: ja fijn hè die herkenning! Ik hoop dat het moment snel aanbreekt dat ons mannetje het gewoon goed aankan! Had het afgelopen nacht en vanochtend weer even helemaal gehad. Hij bleef zó onrustig aan de borst... en als hij dan uiteindelijk aanhapt is hij zo moe dat hij snel in slaap sukkelt en vervolgens de borst niet leegdrinkt...
Als ik niet eerst gekolfd heb kan hij echt niet aan de borst drinken, borst is te gespannen, komt veel te veel en te snel, spuit eruit... Is idd niet zoals ik me voorgesteld had, aan de ene kant kost het wat extra tijd, aan de andere kant kunnen andere heb nu makkelijk even de fles geven. Ik kolf 4-5 keer per dag en hij komt nog 6-8 keer per dag. Maar zoals ik al zei ik leg hem af en toe nog wel aan hoor. Vaak 's avonds als we gezellig op de bank zitten of in het weekend als ik na het kolven weer in bed gekropen ben .
Wel fijn dat je voor 6/8 voedingen maar 4/5 keer hoeft te kolven! Hoop dat dat zo blijft! En lekker dat je nog wel evengoed ´s avonds samen kunt tutten op de bank!