Ik heb heel mijn leven al honden,altijd open reuen die met elkaar leven. Nu heb ik een Golgen Retriever van bijna een jaar,hij is enorm druk en begint regelmatig te vechten met mijn andere hondje (hondje van 5kilo,gecastreed toen hij 6jaar was ivm medische problemen)).Mijn golden probeerd de macht als het ware over te nemen wat die kleine dus echt niet toestaad. Ook vraag ik me af of het zou helpen in het rustiger worden van zijn gedrag (hij is natuurlijk nog erg jong). Wie heeft er ervaring mee,is hij veel verranderd en hoe is het met de vacht,gewicht etc?
Geen ervaring helaas. Wij hebben hier een labrador teef van 9 maanden... Ze is zo ontzettend hieperdepieper... ik word er een beetje gek van. Wij hebben nog een boomertje reu (gecastreerd) van 3 jaar. Dat arme beest heeft bij tijd en wijle geen leven. Wordt gewoon aan de staart het hele huis door gesleept... We zijn wel met de Lab op cursus geweest, maar de cursusleider zei zelf dat onze hond absoluut niet geschikt was voor cursus. Ze lijkt wel adhd te hebben. Gevolg hiervan is dat ze dus regelmatig een time-out in de bench krijgt. Ik maak een paar keer per dag een flinke wandeling met haar, laat haar op een groot veld flink uitrennen, maar nog steeds is ze niet te hanteren. Het is verder wel gewoon een lieve hond, komt je een poot geven, of drukt haar knuffel in je schoot om mee te spelen. Ook voor de kinderen is ze lief, bijt niet etc. Weet iemand of sterilliseren bij een teef ook helpt om rustiger te worden? Weet niet hoelang ik dit ga volhouden namelijk... Ik loop de hele dag te corrigeren. Mijn bloeddruk rijst de pan uit momenteel...
Als je het puur doet voor het gedrag zou ik eerst eens kijken wat chemische castratie doet of het het gewenste effect heeft. Onze reu was ook druk en markeerde overal zo gauw hij buiten was. Eerst chemisch gecastreerd en daar ging zijn gedrag stukken van vooruit en nu dus hakkie takkie
Ja ik zou ook eerst een chemische castratie aanraden. Wij hebben onze hond laten helpen vanwege verschillende redenen. A) Omdat we hem niet wilden laten voortplanten (er zijn al teveel hondjes op de wereld) en B) vanwege zijn gedrag. Bij ons is hij ietwat rustiger geworden. Minder dominant. Maar bij kennissen weer te horen gekregen dat hun hond na castratie juist aggressiever werd. Je zult het nooit echt weten.
Wij hebben onze reu pas chemisch gecastreerd. Zijn bal (een is niet ingedaald, dus echte castratie zou erg ingrijpend zijn) zit er dus nog aan, maar zal inkrimpen onder invloed van dit implantaat. Werkt hetzelfde als een chip inbrengen, even vervelend, maar voor 1,5 jaar klaar. Onze hond is rustiger, liever, niet meer zo hyper, wel iets meer op zichzelf en zit niet meer jankend voor het raam bij elk lekker wijf Voor ons echt een zegen, want met de loopse dames in de buurt was hij gewoon niet te houden. Buiten meteen met zijn neus in de grond op zoek naar sporen, maar snuffelt weer lekker rond, speelt meer met andere hondjes en reageert niet meer zo heftig op alles. Heerlijk! Misschien dat we hem over 1,5 echt castreren, anders zetten we er gewoon een nieuw implantaat in. Voor het beestje een hele diervriendelijke oplossing en voor ons ook Op termijn is deze oplossing wel duurder trouwens, maar dat is ieders eigen overweging.
Waarschijnlijk een bruine labrador of niet? die hebben daar wel aanleg voor... Wat zou kunnen helpen is rust, regelmaat en voldoende beweging. Probeer een dagroutine voor haar te bedenken. Op vaste tijden wandelen enzo.. Hier een voorbeeldje: 08.00u wandelen, spelen, eten geven en de bench in 12.00u lange wandeling in het bos, daarna weer spelen, tussendoortje en weer de bench in 17.00u wandelen, spelen, eten en de bench in. 21.30u wandelen, spelen, tussendoortje en de bench weer in. Stop het spelen iedere keer direct als ze weer hieperdepieper is. Houdt deze regelmaat 2 weken vol en kijk dan nog eens naar de vooruitgang. het heeft natuurlijk eventjes tijd nodig. Verder moet je echt streng optreden als ze het andere hondje lastigvalt. Hier zou ze niet de kans voor moeten krijgen. Jij bent de baas. Zie de bench als een wiegje van een baby. Sommige kindjes die erg prikkelgevoelig zijn doen het ook het beste met rust en regelmaat en hun eigen wiegje..
Dit heb ik ook gehoord, mensen uit de buurt met een Engelse Bulldog hebben het ook gedaan en die werd inderdaad agressiever. Gelukkig voor hen was het implantaat na 1,5 jaar uitgewerkt.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe lang doe je je hond dan in de bench? Onze hond heeft een mand, was geen succes met de bench, maar das een ander verhaal Hij ligt overigens wel heerlijk in zijn mandje tussen de loopjes door.
Dat heeft dan meestal met angst-agressie te maken doordat ze weleens aangevallen zijn door een andere hond. Het kromme is dat ongecastreerde reutjes meer risico lopen aangevallen te worden. Daarom wordt er ook steeds vaker aangeraden om honden juist meteen te castreren als de ballen gaan groeien. Dan zijn ze veiliger voor aanvallen en ontwikkelen ze minder snel agressie t.o.v andere reutjes.
Eigenlijk zijn die tijden ook niet helemaal handig. Het beste kun je gewoon de regelmaat aanhouden en kijken naar de hond zelf hoeveel slaap hij nodig heeft. Als de hond ongestoord kan liggen kunnen ze na een flinke wandeling en een leuk spelletje heel wat uurtje blijven tukken. Een hond heeft veel slaap nodig. Afhankelijk van de leeftijd en de inspanning wel zo'n 16 tot 20 uur per dag. Een hond van negen maanden is na een uurtje wakker zijn vaak echt alweer moe en net als bij sommige kindjes worden honden dan weleens overdreven druk en vervelend. bedtijd dus.
chemische castratie is naar mijn weten een ' tijdelijke oplossing' is geloof ik niet al te best als je dat telkens blijft herhalen. T is meer bedoelt om inderdaad vooraf te laten doen van een 'gewone' castratie. Ts, laat je wel even goed informeren over chemische castratie, want chemische castratie kan ook in veel gevallen geen effect hebben op je hond wat een 'echte' castratie wel heeft. Chemische castratie laat dus niet altijd zien wat een 'echte' castratie voor een effect heeft op je reu, dus kan een vertekend beeld geven. Wat betreft castreren ivm agressief gedrag, als je hond angstagressie vertoond helpt een castratie sowieso niet. Dominante agressie zou dan wel (in de meeste gevallen) helpen. Maar je zou ook eerst een gedragstherapeut kunnen inschakelen. Aangezien je hond nog jong is en dit gedrag nog niet lang vertoond, is de kans groot dat je dit met goede begeleiding kunt verhelpen zonder een castratie
Wat zijn ongeveer de kosten van zo'n chip wat ik vind het wel het overwegen waard ipv gelijk castreren.
Meestal toch wel rond de 100 euro met consultkosten erbij. maar het is vaak handig om verschillende dierenartsen hierover te bellen. Vaak zit er best veel verschil tussen dierenartsen. Als je in de buurt van België woont, kun je ook daar eens informeren.
Even hier op inhaken Vergeet niet dat een fikse wandeling elke dag een hond steeds meer conditie geeft en ze dus ook steeds meer wil. Elke dag wandelen is niet meer dan logisch, maar zorg daarnaast ook voor een mentale uitdaging. Je hebt een labrador zeg je, die zijn gefokt om te "jagen". Ga daar lekker jachttraining mee doen bv. Geef haar mentaal in ieder geval een uitdaging, anders zoeken ze idd zelf wel wat leuks om te doen. Verder kun je ze thuis bezig houden met bv een bal waar je snoepjes in kan doen en ze moet rollen om ze er uit te krijgen. Hondenspellen.com heeft bv zoveel van dat soort dingen. Gooi haar de tuin in met zo'n Egg bal. Super leuk! Geef ook regelmatig een lekkere dikke bullepees waar ze ff mee bezig is om op te knagen. Of bv een stuk hertengewei. Ik heb zelf 2 Kelpies (mentaal vergelijkbaar met Border Collies of Cattle Dogs) waarvan 1 er nu 3 maanden is. Houd ik haar niet bezig, stuitert ze mijn hele woonkamer door hihi. Maar ze gaat nu al 3x in de week mee nar training can de andere hond en thuis doe ik regelmatig trainingssessies in de woonkamer. Zo is ze bezig en slaapt ze praktisch de rest van de dag Succes!!
Nee, geen bruine maar een rood/blonde. Er zit wel bruin bloed in, want de moeder had zowel bruine, blonde als zwarte pups. Vader was bruin. Ik voel me eigenlijk best wel schuldig als ik haar overdag ook regelmatig in de bench doe. Ze moet daar de hele nacht al in.... Maar in de tuin is ook geen optie. Ze ploegt de hele border om. We hebben al 80% van de tuin laten bestraten en de border verhoogd naar 50 cm hoog, maar nog springt ze erin en haalt alle planten eruit en graaft kuilen. Zodra ze uit de bench is, lijkt het wel alsof dat haar teken is om helemaal los te gaan. Ze rent als een idioot door de kamer, springt van bank naar bank. Sleurt ondertussen de andere hond mee en is dan niet te corrigeren... Ik moet zeggen dat ik dit exemplaar best een uitdaging vind. We hebben ook andere pups gehad, maar dat was een eitje vergeleken bij deze... eerlijk gezegd vraag ik me steeds vaker af of ik dit nog wel veel langer trek.