Hallo allemaal Ik heb twee vragen over medicijngebruik: 1. Voordat ik zwanger werd heb ik een antibiotica kuur gehad tegen keelontsteking. Vlak daarna raakte ik zwanger. Kunnen medicijnen die je vlak voor je zwangerschap hebt ingenomen schadelijk zijn voor het kindje? 2. Ik gebruik een speciale shampoo en lotion voor mijn hoofdhuid (denorex Rx shampoo en Betamethaspn Sandoz lotion), maar die zijn wél schadelijk las ik net op de bijsluiters. Ik heb het alleen al een stuk of 8 keer gebruikt tijdens mijn zwangerschap iemand enig idee hoe schadelijk zoiets kan zijn voor je kind? Ik ga morgen sowieso even contact opnemen met de huisarts, maar voor nu maak ik mij toch een beetje ongerust...
Voor zover ik weet ontstaat de navelstreng pas in week zes, dus is er nu nog niets aan de hand. Je hebt nog geen bloedverbinding met het embryo, dus kunnen er ook geen schadelijke worden overgebracht. Hoe lang een antibioticum in je systeem blijft zitten, weet ik niet, hoewel er hier op een bijsluiter staat dat tot vijf dagen na afloop van de kuur je niet in de zon mag komen. Dat zou op vijf dagen duiden, maar ik weet niet of dat voor elk antibioticum hetzelfde is.
de antibioticakuur kan zowiezo geen kwaad, het gebeurd zelfs vaak dat vrouwen daardoor zwanger raken (de pil werkt dan vaak net wat minder goed)... en die is er weer uit als je baby echt jouw stoffen binnen krijgt.. ik denk dat je je over die shampoo enz ook geen zorgen hoeft te maken, als je er nu maar mee stopt en idd de arts even belt voor een evt vervangend middel... groetjes
Bedankt voor jullie reacties!! Ik ben nu wel wat geruster. Heb vandaag de huisarts wel gebeld maar niet kunnen spreken, heb aanstaande dinsdag aan afspraak staan. Groetjes.
Ik zou je bij twijfels over medicijngebruik eigenlijk aanraden om de apotheek te bellen. Het is mijn ervaring dat ze daar veel en veel beter op de hoogte zijn van de gevolgen van medicatie voor de baby. Kan ook zijn dat ik gewoon een slechte of lakse huisarts heb natuurlijk, maar het is wel mijn ervaring. Voor zover ik weet zijn er een aantal antibiotica die tijdens de zwangerschap geen kwaad kunnen, maar dat geldt niet voor allemaal. Aan de andere kant, zo vroeg in je zwangerschap is er idd voor zover ik weet nog geen bloedcontact dus ik zou me niet teveel zorgen maken, da's vast veel schadelijker !