Wie herkent dit? Ik zit in week vijf en word iedere nacht om een ongoddelijk uur klaarwakker. Op het internet vind ik hier vooral over terug dat het zou komen omdat zwangere vrouwen teveel mentaal bezig zijn met de zwangerschap. Een andere reden vind ik niet, hoewel ik ze wel zou kunnen gebruiken, want de eerste reden klopt volgens mij voor geen meter bij mij. Ik kon een aantal dagen voor ik wist dat ik zwanger was namelijk ook heel slecht slapen en was ik ook in het midden van de nacht ineens klaar wakker. Ik vind één artikel dat zegt dat het komt omdat zwangere vrouwen minder REM-slaap hebben en één artikel dat zegt dat het komt omdat zwangere vrouwen meer in de REM-slaap blijven hangen... ok dan... Ook herhaaldelijk het gegeven dat zwangere vrouwen lichter slapen, maar nergens staat waaróm. Iemand een idee? Iemand tips ook? Inslapen lukt me nog aardig, maar door de nacht word ik verschillende keer wakker tot het een uur of drie - vier is en dan is het echt gedaan met slapen... Tips van ervaringsdeskundigen meer dan welkom!
Hoi quatane, Ik heb dit bij mijn vorige zwangerschap ook precies gehad! Werd altijd rond twee/drie uur wakker en viel pas weer tegen vijf uur in slaap, zwaar frustrerend! Mijn huisarts zei ook dat het vd spanning en veranderingen in je lijf komt. Helaas bij mij geëindigd in mk maar dit had daar totaal niets mee te maken! Nu ben ik weer zwanger en heb ik het niet. Is het bij jou eerste kindje? Misschien dan toch vd spanning/nieuwheid? In combinatie met hormonen natuurlijk. Maar t kan iig geen kwaad als je gewoon aan je vermoeidheid toegeeft als het eruit komt! Bijv. Uurtje slapen smiddags. Succes!
Ten eerste Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik heb het in het eerste begin ook gehad dat ik iedere nacht om 3 uur S'nachts wakker werd en niet meer in slaap kon komen. Ik ben gewoon blijven liggen en turend naar het plafond viel ik vanzelf weer in slaap.
Ik heb het ook gehad met 4/5 weken zwanger. Meestal zat ik rond 5 uur al beneden. Nu is het juist andersom, ben met geen mogelijkheid uit bed te krijgen haha.
Ik heb het ook! Ik word rond 4/5 wakker en kan niet meer slapen. Ook word ik nu altijd wakker om naar de wc te gaan. Merk wel dat ik wat minder actief ben hierdoor overdag.
Yep ik heb het ook al vanaf t begin. Doorslapen is er niet meer bij. Eerst zonder reden nu van de baby en het moeten plassen. Ik hoor van meerdere zwangere vriendinnen dat ze het ook hebben dus ik neem maar aan dat t erbij hoort...
Heel herkenbaar. Ik wijt het zelf aan hormonen. Ik lig niet te malen ofzo. In het begin werd ik vaak wakker om 2-3 uur en dan lag ik tot 5uur wakker, om dan nog een uurtje te kunnen slapen voor m'n wekker ging. Gaap. Ik. Heb zelfs één nacht helemaal niet geslapen omdat ik gewoon niet in slaap kon vallen. Beroerd. Nu gaat het beter maar word ik nog steeds om 6 uur wakker. Ik blijf gewoon liggen en probeer met m'n ogen dicht zoveel mogelijk te rusten. Sterkte!
Dank je wel voor de felicitaties! gek dat zovelen zich hierin herkennen, maar dat er blijkbaar geen echte oorzaak voor is. Bij mij gaat het zeker niet omdat ik lig te malen. Ten eerste doe ik dat niet (bewust) en ten tweede had ik dit al van voor ik wist dat ik zwanger was. Deze ochtend ben ik maar opgestaan, een boterham gegeten met een glas melk en dan maar weer in mijn bed gaan liggen spelletjes spelen op mijn telefoon tot ik weer moe werd... want moe word ik sowieso. Heel moe.. alleen geen hele nacht dus :/
Ik herken het helemaal, en wat is het vervelend zeg!! Hier standaard tegen 5 uur wakker, en dan kan ik niet meer lekker in slaap komen. Ben blij dat ik in het weekend smiddags even kan gaan liggen.
Intussen weer een aantal dagen verder.. nog steeds een paar keer opstaan tijdens de nacht om te plassen, maar mijn vaste uur om klaarwakker te zijn heeft zich inmiddels verzet naar 5u45.... nog steeds vervelend, maar wel minder erg dan de eerdere drie of vier uur....
Ik heb ook een paar betere nachten gehad. Tot vannacht. Veel wakker, draaien, woelen en nare dromen. Nu weer klaar wakker (en straks gapend m'n dag doorkomen op werk).
Die nare dromen heb ik ook! Of echt enorm bizarre. Ik blijf het een gek gegeven vinden dat we zomaar wakker worden, ver voor we uitgeslapen zijn. Wat is het nut ervan? Net als jij loop ik me daarna de hele dag slaperig te voelen...
Herkenbaar! Wordt al wekenlang om 3.00 uur wakker. Had niet zo de link gelegd met zwangerschap maar blijkbaar wel haha Slaap gelukkkig wel snel weer in
Enige tips om snel weer in te slapen? Een keer ik wakker wordt (en het niet is om te plassen) is het echt gedaan met slapen..
Hoi, ik ben 5 weken zwanger en sinds 1 week val ik ook pas om 4uur in slaap terwijl ik wel moe ben. Heel irritant maar hoort erbij zo te lezen! Ik hoop dat gewoon liggen ook de rust geeft die je lichaam nodig heeft.
Ik val juist wel goed in slaap maar daarna gaat het mis.... Heb het nog steeds.. Doe vaak hazenslaapjes op m'n vrije dag en in weekend
Je kan beter geen spelletjes spelen op je telefoon of eten, door het eerste gaat door het licht van je scherm je melatonine omlaag en als je gaat eten reset je je biologische klok op dat tijdstip, dan is het dus blijkbaar tijd om op te staan en houd je het iedere nacht. Ik heb ooit als tip tegen jetlag gelezen nml dat je soms beter 8 uur niet kan eten en dan op normale tijd in de ochtend weer ontbijten, om zo een nacht voor je lichaam te simuleren. Op tijd naar bed, oordopjes, ik heb onze topper van het bed gehaald, zodat ik mijn man minder voel bewegen, en na t werk bij thuiskomst direct even een half uurtje pakken.
Had Ik tijdens mijn vorige zwangerschap ook last van. Rond vier uur wakker. Naar beneden, lezen, kopje thee en weet slapen, met wat geluk. Nu ben ik alleen maar erg vroeg wakker, maar dat is niet erg. Ik geloof dat het bij mij wel dat het door piekeren, spanning komt. Maar ik denk ik wel door de hormonen en veranderingen in je lichaam. Hopelijk slaap je snel weer goed door!
Hier heb ik er ook last van. Rond 6 uur ben ik gewoon klaarwakker. Bij de vorige zwangerschap heb ik dat helemaal niet gehad. Ach hier komen we ook wel weer overheen toch?