Ik ben 30 en heb het PCO syndroom en ben er 1,5 week geleden achter gekomen dat ik zwanger ben. De HCGwaarde was afgelopen maandag 620 en na het bloedprikken vandaag (4 dagen later) was deze nog maar 880. De gyneacoloog was hierover ongerust aangezien de kans op een miskraam of een EUG wel aanwezig was. In de baarmoeder zagen we vandaag wel iets van ongeveer 2 mm, maandag was er nog niets te zien. Ik heb veel dezelfde verhalen gelezen, maar ik lees nergens of er vanuit eenzelfde situatie weleens wel een gezonde zwangerschap is ontstaan. En hoe het kan dat het HCG niet voldoende is gestegen de afgelopen week. De gynaecoloog zegt alleen maar dat alles nog mogelijk is. Mijn vraag is wat het meest waarschijnlijk is dat er zal gebeuren?
Hoi SNV, dat het HcG niet zoveel is gestegen is inderdaad geen goed teken. Het wil meestal zeggen dat de zwangerschap niet goed aan het innestelen is en dat het vruchtje zich niet dusdanig ontwikkeld dat het een gezond vruchtje wordt. De oorzaak hiervoor kan heel erg verschillend zijn. Het kan domweg een toevalstreffer zijn, het kan zijn dat het vruchtje niet de goede chromosomen had, dat er misschien een infectie is die de zwangerschap heeft belemmerd, dat het eitje of het zaadje niet helemaal in orde waren. Allemaal dingen waar je niet meer achter komt en wat heel vaak voor komt. (2 op de 10 zwangerschapppen gaan mis voor de 3 maanden). Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zou ook deze lage stijging kunnen veroorzaken, maar omdat je er zo vroeg bij bent, houden ze dat goed in de gaten en omdat er al wel iets te zien was in de baarmoeder, is die kans klein. Ik wil je eigenlijk geen valse hoop geven dat het allemaal goed zit, maar je moet toch wel eerst de volgende HcG controle afwachten, dan weet je het pas echt zeker... Veel sterkte. Groetjes Brigitte