Hoe op wc poepen stimuleren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Strandbal, 10 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    hallo dames

Mijn dochter van bijna 3,5 heb ik eindelijk zover dat ze op de wc plast. Ze draagt nu al bijna 2 weken geen luier overdag, ook niet naar de psz.
    Op wat ongelukjes na gaat het goed.
    Alleen poepen is een probleem. Ze poept steeds in d’r broek. Gister had ze de hele dag buikpijn. Maar ze wou niet op de wc poepen, ze zei dat ze niet moest poepen. Maar ze huilde wel steeds van de pijn. Ik stelde voor om een luier om te doen om te poepen maar dat wilde ze ook niet. Uiteindelijk heeft ze in d’r broek gepoept.
    Als ik thuis ben is het niet zo erg, lekker is anders maar kan haar makkelijk schoonmaken en andere kleding aan doen.
    Alleen als we naar buiten gaan of als ik haar naar de oppas breng ben ik wel bang dat ze in d’r broek poept.
    Mijn zoon poepte al gelijk op de wc dus heb dat probleem nooit gehad.

Heeft iemand een tip hoe ik dat het beste kan aanpakken?

2. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Ik lees graag mee. Hier ook een dochter van bijna 3,5 die wel plaszindelijk is, maar niet op de wc durft te poepen. Daar vraagt ze nog steeds een luier voor. Op zich geen probleem, en het zal vast goed komen uiteindelijk. Maar leuke/fijne tips zijn altijd welkom! :)

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Geen echte tips, maar ik herken wel dat poepen op WC niet vanzelf sprekend is... Mijn middelste deed het wel in een luier, dat scheelde wel voor mij in schoonmaak werk en ze kon het ophouden (zonder buikpijn) tot ze thuis was, dus nooit op school in broek gepoept.

Op een dag, toen ze 4,5 jaar was, moest ze heel nodig in de douche. Dus ze had van mij keus: op potje in badkamer of laten lopen in douche. Hysterisch krijsend heeft ze toen toch voor het potje gekozen, want langs haar benen laten lopen vond ze helemaal eng/vies. Na het poepen op potje (en enthousiasme van onze kant) zag ik echt een soort verwondering op haar gezicht: dit is eigenlijk helemaal zo eng niet ;)... En tja, potjes waren voor baby's, dus 'ik ga wel naar de WC mama'. Van de ene op de andere dag was het over, poepte ze zonder problemen op de WC...

(ik heb dus eigenlijk niets gedaan, behalve afwachten... :oops:)

Ik ken meerdere kindjes bij wie het poepen op WC veel langer op zich liet wachten dan het plassen.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Hier iets vergelijkbaars. Zoon plaste wel op de wc maar poepte in de luier. Hij stond bij de wc te plassen toen zijn zusje haar vingers tussen de la kreeg (zusje was toen 1 jaar) waarop ik dus weg moest om haar vingers te koelen. Hij gilde vanuit de wc in paniek dat hij moest poepen en ik gilde terug dat hij zich dan om moest draaien en in de wc moest poepen. Dat heeft hij gedaan en toen was het enge meteen weg en het probleem opgelost.

in geval van dochter van ts kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment een grens stelt of je poept in de luier ( en dan wel bij de wc- dit deden wij op een gegeven moment omdat wij het niet meer fijn vonden dat onze 4 jarige zoon om een luier vroeg en vervolgens in de kamer ging zitten drukken) of je poept op de wc maar je poept niet meer in je broek.

5. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.784
    3.911
    113
    Mijn zoon bleef ook maar in zijn broek poepen dus toen dezelfde methode als plaszindelijk: snoep! En net zoals met plassen ging hij als een trein... Zelf een zak snoep laten scheppen en als hij op het potje had gepoept mocht hij een sticker plakken en een snoepje uitzoeken.

6. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.784
    3.911
    113
    Ik denk dat dat een ander probleem is... dat niet durven. Een vriendin van mij loopt nu met haar 6-jarige dochter bij de poep- en plaspoli omdat ze dus gewoon niet durft. Van alles tegenover gezet, snoep, Playmobil, ze krijgt zelfs een fiets (die heeft ze dus nog niet) maar ze doet het niet. Vraagt een luier, poept en dan moet het weer uit.

Maar das wel extreem natuurlijk...

7. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Mijn dochter was ook bang om op de wc te poepen, elke keer als ze voelde dat ze moest en ik zette haar op de wc begon ze te huilen en wilde ze niet meer, en poepte ze in haar luier. Toen ze plaszindelijk werd heb ik een keer toen ze moest poepen haar op de wc gezet en heel rustig tegen haar gepraat dat ik snapte dat ze het spannend vond maar dat we het samen gingen doen en dat ik bij haar bleef. Ze moest flink huilen, wilde steeds van de wc (ik zette haar er steeds weer op want ik voelde dat het ging lukken) en was doodsbang toen ze echt ging poepen. En toen het gebeurd was klaarde ineens haar gezicht op, ze was heel verwonderd en moest heel hard lachen. Ik heb haar uitgebreid geprezen hoe trots ik op haar was, papa op z'n werk gebeld enzo ;) en sindsdien gaat het super en is ze niet meer bang.

8. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Ik vond dit wel fijne informatie en herkenbaar.

https://www.isala.nl/patienten/folders/5875-kinderen

De oudste was ook enorm angstig, stapje voor stapje zijn we nu zo ver dat hij op de wc poept (met medicatie, anders houdt hij het gerust op). Hier hielp het maken van afspraken en belonen belonen belonen. En zelf een lange adem hebben :thumup:

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.405
    10.339
    113
    Onze zoon was eerder poep dan plaszindelijk, bij ons hielp het dat hij het erg vobd om poep te hebben in zijn luier. Bij elke verschoning van de piep zei ik als je poept op de wc hoef ik die poep niet helemaal van je billetjes te halen en krijg je geen rode billetjes meer. Na een tijd wou hij het toch proberen, ik bleef er dan bij en zei dat ik het knap vond dat hij het probeerde. Toen het lukte flink juichen.

Met 3 jaar en 2 weken uiteindelijk helemaal zindelijk.

De zoon van een collega wou ook niet poepen op de wc en standaard in een luier. Hij liep bij de poeppoli maar er was lichamelijk gezien niks mis.
    Uiteindelijk waren ze er zo klaar mee dat hij geen tv meer mocht kijken zo lang hij in een luier poept. Binnen 2 dagen opgelost.

Het is natuurlijk ook echt afhankelijk van je kind hoe je het beste kan reageren, bij de een met logisch denken de ander belonen, de ander dingen juist weg laten bij sommige wachten en geduld

10. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Bedankt voor jullie antwoorden.

Vandaag had mijn dochter weer buikpijn, maar ze weigerde gewoon te poepen. Ze weet heel goed dat ze niet in d’r broek moet poepen. Ze houd het op.
    En vanavond rond etenstijd had ze in haar broek gepoept, maar ze durfde het niet te zeggen want ze deed heel stiekem.
    Een luier aan doen helpt ook niet want dan poept ze ook niet. Ze houd het net zo lang op tot het niet meer lukt.
    Ik kijk het maar even aan.. maar vind het ook zielig als ze niet durft te poepen en bang is om in haar broek te poepen.

11. JipenLana

JipenLana Actief lid

19 mrt 2010
    130
    2
    18
    NULL
    NULL
    Dat is inderdaad heel lasting als ze ook geen luier aan wil. Is het niet een optie om toch die luier aan te doen ook al voelt het als een stap terug? Je kan moeilijk iedere dag (meerdere keren) alles schoonmaken als ze in haar broek blijft poepen.

Mijn dochtertje was ook heel bang om te poepen op de wc. Toen heb ik een bepaald stappenplan gevolgd zelf. Ze wilde per se in haar luier poepen en niet op de wc. Ze had gewoon de hele dag een luier aan en als ze moest plassen ging ze op de wc plassen. Moest ze poepen dan was de eerste stap dat ze dit op de wc ging doen, in de wc ruimte bedoel ik dan. Toen dat even goed ging moest ze van mij op de wc zitten met een luier om. Ze vond het best moeilijk om zittend te poepen, dus dit duurde even. De stap naar op de wc zittend poepen met luier naar zonder luier was heel groot. Ze durfde het echt niet. Vaak heb ik haar geruststellend toegesproken dat het ging lukken we het 'samen zouden doen', maar niks hielp.

Tot ik op een dag een gat in haar luier heb geknipt zonder dat ze het wist, alleen toegelicht dat het een special luier was. Ze poepte en was ontzettend blij en opgelucht. Na een week dit volgehouden te hebben zei ze: ik kan ook gewoon zonder luier op de wc poepen hoor mam. :):):):):)

Ukkie1 vindt dit leuk.
  12. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Het is zojuist gelukt!!
    Na weer een dag buikpijn (ook bij de oppas) heeft ze zojuist op de wc gepoept. Ik heb als een gek staan klappen en juichen :roflmao:
    Ik hoop dat ze het nu door heeft.

13. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hier ook angst om te poepen, ze hield het soms dagen op. Toen laxo moeten kopen zo hard dat de ontlasting was geworden.
    Toen besloten haar de luier aan te doen.
    Ze kwam vragen om een luier als ze moest, als ze klaar was kwam ze weer terug om de luier weer uit te doen en haar schoon te maken.

Uiteindelijk heeft ze zelf besloten op de wc te willen poepen en sindsdien geen luier meer.

Maar ik lees dat het is gelukt! Super goed!

14. Elinetjeee

Elinetjeee Niet meer actief

En haar op je vrije dag iets van lactulose geven waardoor ze echt moet en haar dan de hele dag meerdere keren op toilet zetten en zodra ze buikpijn heeft weer erop zetten en misschien boekjes lezen en afleiden terwijl ze maar op die wc zit.. aan de verhalen hierboven te lezen is het vaak dat ze het 1x moeten ervaren en dat het daarna niet spannend meer is. Dan heb je 1 rotdag maar misschien wel een eind van je probleem. Of ben ik nou heel hard?

15. khloe877

khloe877 Fanatiek lid

18 nov 2013
    1.455
    569
    113
    Vrouw
    NULL
    noord Holland
    Onze zoon vond poepen op de wc ook niks/eng.
    Eerst op potje laten doen en toen hebben we een doos gekocht.
    Daarin kleine kadoutjes ( autootje, sleutelhanger, belleblaast evt,)
    Als hij echt op de wc gepoept had dan mocht hij een kadoutje uit de kadou doos.
    Ging zo goed dat hij zelf alles op alles zetten om te poepen.
    Gegeven moment in etappes piepte.. toen hebben we gezecht als jij de hele dag netjes plast en piept dan mag je savonds 1uitkieze uit de doos..
    En nu is dat 1week lang geworde.
    Beetje chantage maar werkte goed.

Strandbal vindt dit leuk.
  16. Jeda80

Jeda80 Bekend lid

25 sep 2014
    798
    24
    18
    Hier wilde hij ook alleen in een luier poepen, hadden beloofd dat als ie op het potje zou poepen hij een fiets zou krijgen. Dus hij ging, zodra de fiets binnen was wilde hij weer een luier anders hield ie het op..
    Vandaag verteld dat als hij een groot bed wilt hij echt op het potje of op de wc moet gaan poepen, meneer vloog naar de wc om 3 min later te roepen dat ie gepoept had, draak.
    Riep ook dat ie het lekker vond op de wc poepen. Nu ook aangeven dat hij echt alleen een bed krijgt als ie blijft poepen op de wc, ben benieuwd.

Deel Deze Pagina