Hallo verloskundigen! Ik heb een vraag: gister was ik 40+3 dagen zwanger en de vk heeft getoucheerd om te kijken of er van binnen al wat gebeurt. Het toucheren deed best zeer en daardoor heb ik niet alles meegekregen van wat ze zei. Nu staat op mijn zwangerschapskaart: centr., 1/4 verstreken portio, 1 vinger. Wat betekent dat nu allemaal? Kan ik al gauw een bevalling verwachten? Heb er namelijk nu wel een beetje genoeg van..... Alvast bedankt voor jullie reactie! Groetjes Bloempje
Hoi Bloempje, wat ze heeft gevoeld is dat de baarmoedermond (portio) niet meer een tuutje van ongeveer 5 cm is, maar dat die al een kwart minder lang is (1/4 verstreken) en dat ze er ook al met 1 vinger in kon komen, dus dat je bijna een cm ontsluiting hebt. Het klinkt niet alsof je alla aquut gaat bevallen, want dan voelt het anders van binnen, vooral bij een eerste, maar het begin is er. De baarmoedermond moet helemaal verstrijken en dan nog naar voren komen en dan nog openen. Er moet dus nog een heleboel gebeuren, maar de voorweeen en harde buiken hebben je al wel een klein eindje op weg geholpen. Maar het wil dus niet duidelijk iets zeggen over wanneer de bevalling zich zal aandienen helaas, ook met dit toucher kun je gewoon 2 weken over tijd lopen... Groetjes Brigitte