Hallo, Een maand geleden heb ik een operatie ondergaan, ik gaf nog borstvoeding aan onze dochter van toen ruim elf maanden. Door de medicatie mocht ik een week geen bv geven, ik ben gestart met kolven, maar heb dit helaas niet vol weten te houden. Ruim drie weken geleden heb ik voor het laatst gekolfd, er kwam amper melk meer uit. Ik (en volgens mij wij...) mis het heel erg. Mijn buurvrouw vertelde vandaag dat het bij haar heel lang duurde voordat de melkproductie gestopt was en dat het misschien nog mogelijk is te herstarten. Klopt dit en zo ja hoe kan ik dat het best aanpakken? Drinken uit de borst duurt ons meisje te lang, is het met kolven haalbaar? Hartelijk dank! Eslie
Alles is mogelijk, het heeft wel de nodige tijd en aandacht nodig. Wat je zou kunnen doen is kolven, kolven en nog eens kolven. Veel huid op huid contact en wanneer je voeding hebt (kan ook kunstvoeding zijn) aan de borst laten drinken met behulp van een borstvoedingshulpset. Je kindje zuigt dan aan de borst (wat stimuleert) en krijgt aanvullende voeding uit een flesje wat je bij de borst hebt. Zo voedt en stimuleer je tegelijkertijd. Neem borstvoedingsstimulerende middelen, blijf dicht bij elkaar, duik bijvoorbeeld samen (bloot) het bed in en laat je begeleiden door een lactatiekundige! Bepaal met haar wat je doel zal zijn: volledig terug aan de borst of een deel borstvoeding? Oja: en neem een goede kolf: huur een medela symphony gedurende 2 weken, sommige verzekeraars vergoeden dit overigens. Waarom dronk je kindje niet meer aan de borst? Is dat nog een optie? Veel succes!