stammen staan meeste op onze grens. lijkt zelfs bijna helemaal maar nog steeds een stukje op zijn erf. en om nou 250,- daarvoor uit te geven.. tja dat geld heb ik niet.
Ja ik (persoonlijk) vind hem lastig. Als je al diverse alternatieven bedenkt zodat hij toch groen in zijn tuin kan behouden (die hij geen eens ziet) en hij toch blijft tegenwerken. Ja dat valt bij mij onder de noemer "lastig".
Tja ik zetTe gewoon een houten schutting op mijn tuin en wat hij met zijn tuin doet is niet jullie zaak. Net zoals jij m niet wilt ....wilt hij m wel dus waarom zou hij wel doen wat jullie willen?
ik kan wel eigenwijs een schutting tegen de heg aan gooien maar dan ben ik zelf de pineut als de heg door mn schutting heen komt. dus dat gaat helaas niet werken nu wil ik nog best een keer mijn buurman vragen of die heg weg kan. maar hoe ga ik dat doen. bel ik aan 'hey wij willen die heg weg, wat zeg je ervan' of schrijf ik een brief, en zoja wat zet ik erin. andere manieren om hem te benaderen?
ik zou de buurman wederom melden waarom jij graag de heg weg wilt, en dat je er graag samen met hem uit wilt komen wat er dan wel kan komen zodat jullie beide blij zijn met de uitkomst, misschien wilt hij geen houten schutting maar wel een andere border, laat je buurman ook meedenken in de keuzes, dus dring niet je eigen keuze op maar overleg naar de mogenlijkheden. mocht buurman echt niet mee willen werken dan was ik er makkelijk in tuin berekenen, heg berekenen en zo de helft van de heg doorzagen dus alleen dat deel wat op jullie erf staat en dan neerzetten wat je zelf neer wilt zetten
als wij 'ons' deel weghalen is 3/4e van de heg pleite en zal zijn stuk afsterven denk ik. mocht zijn gedeelte nog wel blijven groeien ben ik bang dat die heg een keer door mn schutting heen komt. t zijn echt hele dikke takken(sommige zo dik als je pols) dus die groeien zo door je schutting heen maar ben ook bang dat als ik hij m er echt niet uit wil hebben en wij ons deel wel afhakken, dat zijn deel dan dood gaat, en ik dan flinke ruzie heb met hem. in zijn ogen zal ik dan op een smerige manier toch mn zin hebben als die heg dood gaat. waarschijnlijk is t ook een smerige manier als we ons deel weghalen maar als hij zelf met geen enkel ander idee komt en voor niks open staat, ja wat moet ik dan....
Denk er wel goed om dat je niet zomaar de helft van de stammen weg mag zagen. Aangezien het gezamelijk eigendom is mag ook dat niet. Je weet dan namelijk zeker dat de heg dood gaat. Ik zou gewoon nogmaals bij hem aanbellen en vragen of jullie even een avond met elkaar om tafel kunnen zitten. Dit om te kijken of jullie een oplossing kunnen vinden omdat je begrijpt dat hij een heg mooier vind dan een schutting. Vraag hem eens of hij misschien een idee heeft en waar hij eventueel wel mee akkoord wil gaan. Betrek het probleem op jezelf en leg die niet bij de buurman neer. Als iemand al nors is van zichzelf en je gaat hem tegenzitten gooien ze alleen maar meer de kont in de krib. Vertel hem dat jullie de heg liever vervangen omdat je zoontje zich eraan verwond en dat je gezamelijk met hem wilt overleggen hoe jullie dat op kunnen gaan lossen. Ik hoop dat hij mee wil werken en dat jullie dan gezamelijk tot een oplossing komen. Het beste is gewoon dat je nu even denkt vanuit zijn oogpunt en vandaaruit een oplossing probeert te zoeken.
Tja je hebt hem toch gewaarschuwd. Het kan goedschiks en het kan kwaadschiks...Jullie willen die heg weg hebben en dat is jullie goed recht.
dit vind ik dus ook, als je al het mogenlijke binnen het respect geprobeerd heb, en buurman blijft zijn poot stijf houden, was het erg jammer geweest, maar was mijn deel toch echt weggegaan en of zijn deel dan afsterft ja jammer, had hij maar mee moeten denken, het is niet zo dat je direct de heg doormidden heb gezaagd, je overlegd naar andere mogenlijkheden, buurman wilt niets horen en niets overleggen dan is het jammer maar helaas. persoonlijk denk ik niet dat de heg nog blijft leven nadat je hem door de helft zaagt, volgens mij stert die dan gewoon af, je zou ook aan de buurman kunnen vragen of hij de heg wilt verplaatsen naar zijn tuin dus volledige tuin zodat jij iets anders neer kunt zetten.
Ja maar als die nou ook op buurman zijn erf staat kan je hem wel lekker makkelijk '' gewoon '' weg halen maar als die heg dan dood gaat ben jij de pineut he.. Het is een gezamelijke boom, je moet dus gezamelijk tot een oplossing komen. Ik zou echt niet gecharmeerd zijn als je zomaar ineens een heg weg zou halen ...
Je kan toch tegen je buurman zeggen dat je samen tot een oplossing wil komen en dat je anders bij het kadaster kijkt van wie hij is. Je hoeft dat dan niet eens te doen, maar je kan zeggen tegen hem dat blijkt als het op jullie gedeelte staat jullie het weghalen, staat het op zijn gedeelte zou het, als ik hier goed lees, op minstens 50 cm van de erafscheiding moeten staan. Als je het zo brengt kan hij er haast niet onderuit, maar je doet ook niet illegaals of asociaals.
ik heb al 3x met de buurman erover gehad dat we graag die heg weg willen hebben omdat ik t gevaarlijk vind voor mijn zoontje. ik wilde samen met hem bedenken hoe we het konden oplossen zodat we beiden hebben wat we willen of in ieder geval een tussenweg kunnen zoeken. maar zijn reactie was letterlijk: "nee dankje, ik vind hem mooi" en liep weer naar binnen. ja wat moet ik hier nou mee. ik ga na onze vakantie nog maar eens naar hem toe. en nog maar eens erover hebben dat we de heg echt veel te gevaarlijk vinden en we toch echt met iets moeten komen wat we beiden goed vinden. al is het een andere plant dat geen mega grote uitstekende takken heeft, dat maakt me niet uit. maar dit is een kwestie van tijd voor het echt een keer goed fout gaat enige oplossing die hij kon bedenken was het voor ons te snoeien. ben hier in mee gegaan en hij heeft idd keer voor ons staan snoeien maar dan blijven die dikke takken flink uitsteken. dus dit werkt niet. ik weet niet of t uitmaakt dat hij zelf geen kinderen/neefjes/nichtjes heeft en dat hij daarom ons probleem dus niet zo zeer snapt. maar op een of andere manier kan ik hem gewoon niet duidelijk maken dat het gevaarlijk is voor kinderen.
als hij inderdaad op ons erf staat (wat wij dus zelf ook denken) en we halen m weg zonder dat hij ermee in stemt, dan heb ik dus oorlog met hem gok ik. hij lijkt wel bezeten van die heg en daar kan ik dus niet bij met mn gedachte aangezien hij geen reet om zn tuin geeft.
Tja maar dan kies je voor je kind en heeft de buurman maar pech toch.....als het op jullie stuk staat dan zijn jullie diegene die het voor t zeggen hebben en dan moet hij maar zelf een nieuwe heg planten
ja das ook weer zo. hè bah waarom kan t niet gewoon simpel. hou er niet van om ruzie te hebben met buren en probeer t dan ook te voorkomen.
Nee is ook niet leuk maar als hij zijn zin doorzet tja dan deed ik dat ook....hij wilt blijkbaar er niet eens over nadenken toch? Nou jij hebt je plicht gedaan dan...
heb ik gedaan maar hij wilt er niks van weten. hij zei: 'ik vind de heg mooi' en liep naar binnen zonder t gesprek af te maken. hij staat niet open voor andere ideeen en/of oplossingen
Het is van belang te weten waar de grens kadastraal loopt. Wie is de eigenaar van een boom of heg als die op de erfgrens staat? En wie is verantwoordelijk? Beide buren zijn in principe mede-eigenaar van een boom of heg wanneer deze op de erfgrens staat. 'Mede-eigendom' betekent, dat de ene eigenaar niet bevoegd is zonder toestemming van de andere eigenaar iets aan de beplantingen te doen. Zonder deze toestemming zal men de bestaande situatie niet kunnen wijzigen. Het is niet van belang of de erfgrens precies door het midden van de stam loopt, als hij maar door de stamvoet gaat. Als de boom na verloop van jaren over de erfgrens is gegroeid, zijn de buren mede-eigenaar geworden. Alles dient dus altijd in onderling overleg te worden geregeld en de kosten moeten worden gedeeld. Als de een iets doet zonder overleg met de ander, kan die ander een schadevergoeding eisen. De plicht tot overleg geldt voor snoeien, maar ook voor het aanvragen van een omgevingsvergunning voor het kappen.