Hallo, Mijn dochter is 3 maanden oud en ik geef 100 % bv. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Omdat ze iedere avond onrustig/huilerig is wilde ik vanavond wat uitproberen. Melk uit de vriezer geven. Zo kan ik zien of ze daarna nog steeds hongerig is of zuigbehoefte heeft of iets anders. Maar nou heeft ze alles aan elkaar zitten krijsen huilen, huilen en nog eens huilen. Ze was alleen maar boos. Huh???? Waarom??? Ze kan wel uit de fles drinken.. dit heeft ze eerder ook gedaan, een tijd lang iedere dag. Ik moet waarschijnlijk over niet al te lange tijd werken en ik moet ook af en toe weg waardoor ze wel gevoed moet worden met de fles. Wat moet ik nou? Hoe krijg ik haar nou aan de fles?
Wellicht heeft ze s'avonds toch ook vooral behoefte om lekker bij jou te zijn. Je geeft aan dat ze onrustig is, dat lijkt me dan juist een moeilijk moment om een fles te proberen. Als ze dan al geen zin heeft werkt het waarschijnlijk alleen maar averechts. Maar het is absoluut wel goed om wat te oefenen met een fles! Aangezien je weer gaat werken, en je natuurlijk ook wel eens lekker wat voor jezelf wil doen (ik ging altijd lekker lunchen met vriendinnen, hop kolf mee). Dus ik zou zeker aan de slag gaan, probeer het morgen op een rustig moment nog een keer. Geef bijv borst 1, en bied dan daarna nog een klein flesje aan.
Dank je wel voor je tip maar het was juist de bedoeling om dat s' avonds te doen om te kijken of ik erachter kan komen wat er s' avonds aan de hand is. Ik ben namelijk bang dat ik te weinig heb in de avond. Vandaar de onrust. Als ze na het drinken van de fles rustig is is dat indd het probleem en kan ik daar naar handelen. Bijkomen probleem van het weigeren van de fles is dat het niet handig is omdat ik aflakken heb waardoor ze met de fles gevoed moet worden.
Hier is het alweer even geleden, maar hier had ze savonds echt mamahonger rond die leeftijd. Ook wel flesjes geprobeerd omdat ik mij bij tijd en wijle wel eens radeloos voelde. Dit was volgens mij nooit de oplossing...maar een ding wat ze wilde, bij ons zijn en het liefst nog aan de tiet bij mama. Het werd vanzelf rustiger na een poosje, ik vond het wel zwaar. Ik probeerde om mijzelf voor de tv te installeren met een kop thee, wandelwagenbak in de buurt zodat ik haar met wat geluk kon overhevelen als ze sliep en verder 'gewoon' uitzingen...mits er natuurlijk geen medische klachten zoals refkux ed zijn
Helaas kan ik haar niet weg leggen. Ze wordt dan direct weer wakker. Ik ben ieder avond de hele avond bezig om haar rustig/ stil te houden Ik vind dit ool behoorlijk zwaar..Vooral omdat ze het bij mij nog helemaal prettigste vind en ik haar dus ook niet uit handen kan geven.
En als je wat afkolft en haar dit direct geeft? Mijn dochter weigerde laatst namelijk ook ineens weer de fles, toen ik haar melk uit de vriezer wilde geven. Ik heb toen elke dag geoefend met vers afgekolfde melk of melk uit koelkast en na een paar dagen pakte ze de fles wel weer.
Was ook mijn vraag. Dl wil ook geen melk uit de vriezer als hij langzaam (dus in de koelkast) ontdooit is. Alleen recht uit de vriezer snel ontdooien en verwarmen lukt.
Het gaat waarschijnlijk niet om de melk maar ze clustert gewoon. Is heel normaal en het gaat over! Google het maar eens.
Mijn baby wordt ook iedere keer wakker als ik hem weg leg.. als ik hem op zijn rug leg tenminste. Als ik hem op zijn zij leg en even vasthoud pikt hij het wel. Daarna rol ik hem langzaam door op zijn rug, of ik laat hem op zijn zij liggen (als ik het zijligkussen in het bedje heb liggen). Het wordt overigens niet aangeraden om je baby in het zijligkussen te laten slapen zonder dat je er zelf toezicht op hebt. Ik doe dat soms wel (slapen is ook nodig), maar ik wil het er toch bij zeggen.
Buik, rug, zij, het maakt allemaal niks uit. Clusteren? Geloof ik niet meer in aangezien ze dit vanaf dag 1 al doet. Heb er nog nooit van gehoord dat een baby ruim 3 maanden lang clustert De melk is direct na de vriezer ontdooit en opgewarmd. Ze heeft eerder ook gewoon melk uit de vriezer gedronken en dat was toen geen probleem. Nu is het niet anders gegaan, eersr eerst in de koelkast bv, maar toch hoeft ze het niet. Ze hoeft ook gewoon de fles zelf niet, ze had Nog niet eens de melk geproefd.
Waarom zou een baby na 3 maanden niet meer kunnen clusteren? Hoe reageert ze overdag op een fles als je het probeert?
Hoi, mijn zoontje doet precies hetzelfde. Onwijs relaxte baby de hele dag, maar van een uur of half 7 tot half 10 in de avond is hij heel onrustig. Wil ook zeer veel aan de borst. Als ik iets minder ´drukte´ van hem wil, dan werkt het wel om een flesje gekolft te geven. Aangezien hij over een paar weken naar de opvang moet, oefen ik dan gelijk het flesje. Dan bied ik hem 150ml aan, dit gaat op, maar daarna wil hij (na een uurtje) gewoon weer verder aan de borst. Hij lijkt die uren wel moe te zijn, maar net niet goed diep weg te kunnen vallen. En rond half 10, 10 uur is hij dan wel helemaal op en valt in een zeer diepe slaap. Ik ga ervan uit dat dit binnenkort wel een keer stopt. Dan heb ik een beetje avond terug!
@sic, klinkt heel herkenbaar! Hier dus precies hetzelfe. En ik wilde dus proberen of er indd wat meer rust komt met de fles en toen werd deze dus geweigerd. Overdag wordt er hetzelfde op de fles gereageerd als in de avond. Waarom een baby na 3 maanden niet meer kan clusteren? Nee, het leek mij sterk dat een baby 3 maanden lang clustert. Maar ratatosk haar baby heeft dit 5 maanden lang gedaan dus het kan blijkbaar. De lactatiekundige zegt dat dit niet zozeer clusteren is dus daar ga ik dan ook maar vanuit.
Het onrustige gedrag in de avond herken ik erg (edit: van toen onze dochter kleiner was). Bij onze dochter duurde het clusteren tot 11 weken echt uren. De enige plek waar ze rustig was, was aan de borst. Na 3 maanden clusterde ze veel korter en ging ze veel eerder slapen. In die eerste 3 maanden had mijn dochter heel veel mama-honger en kon ik haar in de avond echt niet wegleggen. Soms echt gigantisch vermoeiend maar later heb ik die avondjes wel gemist, dat warme lijfje tegen me aan. Je verhaal klonk mij in de oren alsof het in de avond dus niet gaat om alleen voeding maar ook het bij mama zijn/rust/geborgenheid. Vandaar mijn vraag waarom het geen clusteren kon zijn. Wij oefenden vanaf 3,5 week met een flesje en hebben ook periodes gehad dat ze er ineens niets van wilde weten. Wij bleven aanbieden op een rustig moment en ineens ging het dan weer beter.
Oke, nou ja het frustrerende is dat ze eerder bijvoeding heeft gehad en toen dus altijd de fles kreeg. Dit heeft ze enkele weken gehad. 1 a 2 flessen per dag en dit gaf nooit weigerproblemen. Nu is dl voor het eerst nog steeds aan het slapen, al vanaf de vorige voeding van 17:15. Echt ongelooflijk dit. Ben benieuwd hoe dit straks een vanacht zal gaan want normaal is ze de hele avond wakker en wordt ze om 21:30 omgekleed en krijgt ze dan de laatste voeding en gaat daarna naar bed. Maar als ze al zo lang heeft geslapen zal ze straks vast niet moe zijn.. Het zal mij benieuwen
Ongelooflijk, ze slaapt nog!!!! Dit is in 3 maanden tijd nog niet eerder gebeurd. Voor het eerst in haar leven slaapt ze in de avond, heerlijk
Hier is het ook pas sinds kort dat ze de avonden ook slaapt. De nachten gingen vanaf het begin goed, maar de avonden ook clusteren/mama-honger. Nu slaapt ze vanaf een uur of 19/19:30 tot 07/07:30 (met 1 of 2 voedingen tussendoor). Het clustermoment is overigens gewoon gebleven, maar verschoven naar de namiddag. Tussen 17 en 18... Koken en eten zijn er niet makkelijker op geworden, haha! Maar ik ga maar mee in haar schema, want tegenwerken heeft geen nut! Frustraties bij mama en baby dan Ook dit gaat weer over!