haha ik heb het ook nog even gevraagd na het hechten is alles eruit gehaald zei hij.. nou ja zal wel haha ik had zoveel snoeren toeters en bellen pfff
Ik vind het ook belachelijk dat nederland er zo moeilijk over doet. En dan dat gekletst van: oergevoel, laat de natuur zijn werk doen etc....... Ik kan nog veeeeel meer dingen op noemen in de medische wereld waar we de natuur ook zijn werk niet laten doen, maar daar hoor je niemand over! Ik bedoel, kiestrekken? gaatje vullen? moet je kijken hoeveel spuiten daaraan te pas komen! Of wat te dnekne over bepaalde ziektes, die zijn ook volkomen natuurlijk, maar daar wordt je toch ook bij geholpen? Ik heb de bevaling niet als dramatisch ervaren, maar heb in mijn leven nog nooit zoveel pijn gehad, en had op een gegeven moment 3 uur lang een weeen storm, de weeen duurde langer dan de tijd ertussen, kon gewoon niet tot rust komen...Toen ik vroeg of ik aub iets mocht tegen de pijn, werd er gezegt: tja dat kan nu niet meer! Terwijl ze eerder gewoon niet kwamen! Ben niet voor standaard pijnbestreiding of ruggenprikken, maar gewoon iets wat net de scherpe kantje er vanaf haalt! Ooo wat lijkt dat me heerlijk! kus miek
Ik lees in deze discussie een paar keer dat mensen pijnbestrijding wel vinden kunnen, maar niet dat het standaard moet worden aangeboden of dat je vanaf het begin al kunt zeggen dat je dat wilt. Waarom is dat eigenlijk? Als het standaard wordt vermeld dat je pijnbestrijding kunt krijgen, betekend dat nog niet dat je het moet nemen. Ze zullen heus niet met grof geweld een infuus in je lijf prikken oid om je toch maar pijnbestrijding toe te dienen. Voor sommige mensen zou het misschien handig zijn om er aan herinnerd te worden dat die mogelijkheid er is. Verder vind ik ook dat als iemand vanaf het begin aangeeft pijnbestrijding te willen dat dat moet kunnen als het medisch verantwoord is. Over het algemeen hebben die mensen daar toch wel een reden voor en misschien zijn andere het niet eens met die reden, maar mogen we daar wel over beslissen? groetjes Rosa
Na 10 uur rugweeen en een niet vlottende ontsluiting, heb ik om pijnstilling gevraagd. Omdat mijn ontsluiting niet opschoot, hebben ze me aan een weeopwekker gelegd en gevraagd of ik een ruggeprik wilde... nou, dat wilde ik op dat moment wel. Ik ga nu op medische indicatie in een ziekenhuis bevallen waar 24 uur per dag een anesthesist aanwezig is, zodat als ik pijnstilling wil, ik die ook kan krijgen. Heb ik het niet nodig, beter zo! Maar ik vind het een geruststellend idee dat de pijnbestrijding aanwezig is, mocht ik die wel nodig hebben. Dat heb ik van tevoren ook met mijn verloskundige besproken. We hoeven echt niet naar Amerikaanse toestanden toe, maar voor veel vrouwen helpt het al het idee te hebben zelf de regie over hun bevalling in handen te hebben en niet overgeleverd te zijn aan de grillen van het medisch personeel. Dat pijn bij een bevalling hoort, OK.. maar het hoeft niet dermate veel pijn te zijn dat de bevalling een traumatische ervaring wordt.
@ Maaikevt: Wat belachelijk van je verloskundige om dit niet serieus te nemen! Ikzelf reageer neurologisch heel heftig op pijn en kan zomaar wegvallen of in een kramp geraken ed. Ik ga toevallig in Heerlen bevallen (daar waar het oorspronkelijke bericht ook vandaan komt) waar 's nachts na 23 uur ook geen anastesist aanwezig is. Ze kunnen het gewoon niet maken om me zonder ruggenprik te laten bevallen (ik vind dat ze dat bij jou ook niet kunnen doen!) dus ik heb met de afdeling de harde afspraak: kom ik 's nachts aan het bevallen, dan wordt er een gyneacoloog van z'n bed gelicht om mij de prik toe te dienen. Ik heb hier van te voren al stampij om moeten maken op de verloskamer, want ze deden inderdaad erg moeilijk erover! Mijn gynaecoloog in Heerlen ziekenhuis echter vertelde me dat wereldwijd 700.000.000 (!) vrouwen stierven aan de gevolgen van een zwangerschap/bevalling. Dit wil wel iets zeggen over hoe heftig en ingrijpend het is, en dat we hier in Nederland eens niet zo dom moesten doen over pijnbestrijding. Het is er, maak er gebruik van! We leven niet meer in de middeleeuwen!
In Nederland hobbelen ze jaren achter de feiten aan wat bevallen betreft. Geen gyneacologen buiten kantoortijden aanwezig, geen keuze pijnbestrijding en dan nog maar hopen als je het moet krijgen dat er een anesthesist aanwezig is...belachelijk, dat soort dingen gebeuren ook buiten kantoortijden. Ik heb zelf in een groot ziekenhuis gewerkt en vond daar ook vaak dingen niet gaan zoals ze eigenlijk zouden moeten gaan. Ik vind het prima dat je zelf kunt kiezen voor pijnbestrijding. Ik had er van tevoren ook niet om gevraagd, maar na zoveel uur weeën zonder resultaat, waardoor je vergaat van de pijn en al je energie aan kwijt bent, was ik blij dat ik een ruggenprik kreeg. Al had de verloskundige het gezegd het kostte me nog wat moeite om die arts daarvan te overtuigen tot ik alles van de pijn onderkotste, toen ging ze zowaar de anesthesist eens bellen.
komen ze nu mee maar even serieus, vind dat ze in nederland wel moeilijk deden over pijnbestrijding, dus ik vind dit wel een goede zaak.
Ja, bedacht me net dat als ik naar de tandarts ga om een gaatje te vullen, ik de grootst mogelijke moeite moet doet om geen verdoving te krijgen... maar als het dan in eens over bevallen gaat, dan hoort erge pijn er ineens wel bij.. toch typisch
Ik heb ook een weeenstorm gehad! Ik had om de halve minuut hele zware rugweeen! En ik heb doordat ik zoveel pijn heb gehad die hele ruggeprik niet gevoeld! Uiteindelijk heb ik alsnog een keizersnede gehad! En die stomme wijfen die een keizersnede plannen omdat het makkelijker is zijn gek! Een keizersnede is verschrikkelijk! Maar ik had geen keus! Maar zou als het kon (en dat kan dus niet) de tweede echt gewoon natuurlijk willen laten komen! Een keizersnede nooit meer!